۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۵
ارز آوری ۱۰ میلیاردی پتروشیمی ها| استفاده از ۳۰ درصد ظرفیت پتروشیمی بندر امام به دلیل نبود خوراک
مدیرعامل صنایع پتروشیمی خبر داد

ارز آوری ۱۰ میلیاردی پتروشیمی ها| استفاده از ۳۰ درصد ظرفیت پتروشیمی بندر امام به دلیل نبود خوراک

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با اشاره به ارز آوری ۱۰ میلیارد دلاری پتروشیمی ها، گفت: سهم هلدینگ پتروشیمی از این مقدار ارز آوری ۴ میلیارد دلار بوده است.

بازار؛ گروه آب و انرژی: عبدالعلی علی‌عسگری امروز در مجمع عمومی عادی سالانه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس گفت: بر اساس آمار اعلام شده از طرف وزارت اقتصاد مقدار ارز آوری پتروشیمی ها از ابتدای سال تا حالا حدود ۱۰ میلیارد دلار بوده که ۴ میلیارد دلار آن مربوط به هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس بوده است.

او با بیان اینکه تولید سالانه محصولات پتروشیمی در هلدینگ خلیج فارس از ۲۰.۵ میلیون تن در سال منتهی به ۳۱ خردادماه ۱۴۰۰ با ۸.۲ درصد رشد به ۲۲.۲ میلیون تن با همان تعداد مجتمع رسیده است، گفت: مبلغ فروش تجمیعی در این دوره از ۱۶۵ هزار میلیارد تومان با ۸۶ درصد رشد به ۳۰۷ هزار میلیارد تومان افزایش داشته است.

علی عسگری همچنین در ادامه سخنان خود اظهار داشت: سود تلفیقی سالانه هلدینگ خلیج فارس با ۴۱ درصد رشد از ۶۷.۴ هزار میلیارد تومان در ۳۱ خرداد ماه ۱۴۰۰ به ۹۴.۸ هزار میلیارد تومان در ۳۱ خردادماه ۱۴۰۱ رسیده است.

او با تاکید بر اینکه سود شرکت اصلی نیز از ۳۸.۷ هزار میلیارد تومان با ۴۴ درصد رشد به ۵۵.۸ هزار میلیارد تومان صعود داشته است، ادامه داد: این شرکت ۲۸ پروژه به ارزش ۱۵ میلیارد دلار در حال اجرا دارد؛ این پروژه‌ها شامل ۱۲ پروژه عظیم و اصلی، هشت پروژه بین‌مجتمعی و هشت پروژه در پترول است.

هلدینگ خلیج فارس تنها شرکت حوزه پتروشیمی به‌ شمار می‌رود که در تراز جهانی مطرح بوده و رتبه سی‌ و هفتم این شرکت در میان ۱۰۰ شرکت شیمیایی برتر دنیا با ۱۴ رتبه رشد به جایگاه بیست‌ و سوم ارتقا یافته است

او همچنین از رشد ۸۷ درصدی صادرات خبر داد و گفت: مقدار صادرات پتروشیمی خلیج فارس از ۲ میلیارد و ۷۸۰ میلیون دلار به ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار رسیده است.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس مقدار کل فروش هلدینگ در سال منتهی به ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ را ۳۸.۷ هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: در تاریخ منتهی به ۳۱ خرداد امسال این رقم به ۵۵.۸ هزار میلیارد ریال افزایش یافته که نشان دهنده رشد ۸۷ درصدی در این بخش است.

او افزود: شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس جایگاه دوم منطقه، رتبه دوم بیشترین حاشیه سود عملیاتی، رتبه هفتم بیشترین افزایش فروش و رتبه هفتم بیشترین حاشیه سود خالص را دارد

به گفته او، هلدینگ خلیج فارس تنها شرکت حوزه پتروشیمی به‌ شمار می‌رود که در تراز جهانی مطرح بوده و رتبه سی‌ و هفتم این شرکت در میان ۱۰۰ شرکت شیمیایی برتر دنیا با ۱۴ رتبه رشد به جایگاه بیست‌ و سوم ارتقا یافته است.

به باور علی عسگری، این صنعت می‌تواند با ایجاد تحول در تولیدات و توسعه صنایع پایین‌ دستی ارزش‌ های فراوانی را با وجود تحریم‌ ها برای کشور فراهم کند.

او با تاکید بر اینکه این شرکت پارک‌ های پایین‌ دستی کشورهای آلمان، چین، کره جنوبی، سنگاپور و آمریکا را بررسی کرده و برنامه و طرح‌های ارزشمندی در حوزه صنایع پایین‌دستی در حال انجام مطالعه و امکان‌سنجی است، اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در میدان‌های نفت و گاز از دیگر سیاست‌ های کلان این شرکت برای تامین خوراک پایدار بوده و در این مسیر، توسعه فاز ۲ میدان گازی تنگه بیجار با هدف تامین خوراک پتروشیمی ایلام در مرحله نهایی‌ سازی قیمت‌ ها و انتخاب مدل قراردادی است.

پتروشیمی بندر امام الان با ۳۰ درصد ظرفیت کار می‌کند و درحالی که می‌ تواند ۲۲۰ هزار بشکه خوراک دریافت کند، امروز ۴۰ تا ۵۰ هزار بشکه دریافت می‌کند

مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با بیان اینکه پالایشگاه‌ گازی ایلام نمی‌تواند نیاز خوراک پتروشیمی ایلام را به طور کامل پوشش دهد، گفت: برای تأمین گاز مورد نیاز پتروشیمی ایلام، در تنگ بیجار سرمایه‌ گذاری می‌کنیم.

وی افزود: همچنین برای تأمین خوراک پالایشگاه بید بلند خلیج فارس و پتروشیمی بندر امام در میدان مارون خامی سرمایه‌ گذاری خواهیم کرد؛ پتروشیمی بندر امام الان با ۳۰ درصد ظرفیت کار می‌کند و درحالی که می‌ تواند ۲۲۰ هزار بشکه خوراک دریافت کند، امروز ۴۰ تا ۵۰ هزار بشکه دریافت می‌کند.

علی‌عسکری با بیان این‌ که بیش از ۱۰۰۰ تفاهم‌ نامه و قرارداد ساخت داخل به امضاء رسیده است و حدود ۷۰ درصد پروژه‌ های این شرکت با اتکای ظرفیت داخلی اجرایی می شود، ادامه داد: برنامه‌ریزی برای استفاده حداکثری از ظرفیت صندوق توسعه ملی، تعامل و توسعه همکاری با بانک‌ ها، استفاده از ابزارهای نوین تأمین مالی در بازار سرمایه، طراحی صندوق پروژه، استفاده از توانمندی‌ های شرکت تأمین سرمایه خلیج فارس و بنیان‌ گذاری گروه مالی هلدینگ خلیج فارس از جمله سیاست‌ های تامین مالی ۱۵ میلیارد دلار پروژه تعریف‌ شده است.

کد خبر: ۱۸۱٬۹۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha