۲۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۱
مذاکرات هسته ای احتمالاً از ماه آینده شروع می شود| انتخابات کنگره بر سرنوشت برجام تأثیرگذار است
استاد دانشگاه آلاباما آمریکا در گفتگو با بازار:

مذاکرات هسته ای احتمالاً از ماه آینده شروع می شود| انتخابات کنگره بر سرنوشت برجام تأثیرگذار است

«نادر انتصار» معتقد است انتخابات کنگره امریکا در ماه نوامبر جاری بر آینده و سرنوشت برجام تأثیرگذار است.

بازار؛ گروه بین الملل: «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اخیرا گفته است تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای به بن‌بست دیگری رسیده است.

در حالی که آمریکا طرفی بوده که با خروج از برجام و نقض تعهداتش وضعیت فعلی پیرامون این توافق را رقم زده و تاکنون از پذیرش تعهداتش برای به سرانجام رسیدن مذاکرات خودداری کرده، سخنگوی وزارت خارجه این کشور مدعی شد: ایرانی‌ها مشخص کرده‌اند که این توافقی نیست که آماده انجام آن بوده‌اند، توافق قطعاً قریب‌الوقوع به نظر نمی‌رسد.

وی در ادامه ادعاهایش برای رفع تقصیر از واشنگتن گفت: درخواست‌های ایران غیرواقعی است. فراتر از محدوده برجام است. هر چیزی که در هفته‌های اخیر شنیده‌ایم نشان از تغییر موضع آن‌ها ندارد.

«میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین با ابراز امیدواری نسبت به احیای توافق هسته‌ای با ایران گفته است که بهانه‌ای برای تأخیر و تعویق در احیای این توافق وجود ندارد.

اولیانوف در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: به نظر حقیر، هدف احیای برجام در نیمه دوم نوامبر محقق خواهد شد. هیچ بهانه‌ای برای برهم زدن توافق هسته‌ای وجود ندارد.

«میخائیل اولیانوف» پیشتر نیز اعلام کرده بود که مسکو خود را با قطعنامه کشورهای غربی علیه ایران همراه نخواهد کرد.

نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین المللی در وین همچنین پیشتر ضمن یادآوری رویکرد منعطف جمهوری اسلامی در مذاکرات وین گفته بود که اکنون نوبت اقدام از سوی دولت آمریکا است. اولیانوف در پیامی در حساب کاربری توئیتر خود گفته بود: مذاکرات وین بر سر برجام از ۱۰ مارس متوقف شده است. بنا به گزارش رسانه‌ای، ایران در سفر اخیر هماهنگ کننده اتحادیه اروپا به تهران درجه خاصی از انعطاف از خود نشان داد و اکنون منتظر پاسخ طرف آمریکایی است.

دیپلمات ارشد روسیه در وین با یادآوری اینکه مذاکرات وین برای از سرگیری منتظر تصمیم سیاسی از سوی دولت آمریکاست گفت توپ (اکنون) در زمین واشنگتن است.

در خصوص این موضوع خبرنگار بازار گفتگویی با پروفسور «نادر انتصار» رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلاباما آمریکا انجام داده که در ادامه می آید.

*با توجه به اعتراضات در ایران، با توجه به مواضع افرادی چون رابرت مالی، برخی کارشناسان معتقد هستند آمریکا درصدد است تا مذاکرات هسته ای جدا از سایر مسائل پیش برود. ارزیابی شما چیست؟

اگرچه تحولات سیاست داخلی و خارجی همیشه به هم مرتبط هستند، اما به نظر می رسد دولت بایدن در تلاش است تا مذاکرات هسته ای فعلی با تهران را از سایر تحولات ایران جدا کند تا در آینده مذاکرات مربوط به برجام کارشکنی نکند. در واقع تلاش برای این است که موضوعات دیگر بر موضوع هسته ای و مذاکرات مرتبط با آن خدشه ای وارد نکند.

*مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی میگوید گفت‌وگو با ایران بر سر موضوع پادمان‌های هسته‌ای از سرگرفته شده است. این موضوع تا چه میزان در روند مذاکرات هسته ای ایران تأثیرگذار است؟

این یکی از موضوعات مهم در روند مذاکرات هسته ای ایران است. متن برجام به وضوح رفع تمام نگرانی های آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد توافق پادمان با ایران را نشان می دهد. خوب یا بد، آینده برجام و مذاکرات هسته ای بر رفع همه نگرانی ها و ابهامات پیش بینی شده است.

*ایران در خصوص از سرگیری مذاکرات ابراز آمادگی کرده است. ارزیابی شما از این موضوع چیست؟

نه ایران و نه دولت بایدن نمی خواهند اولین طرفی باشند که به طور یکجانبه از دور مذاکرات وین خارج می شود. به همین دلیل است که هر یک از طرفین به تکرار علنی آمادگی خود برای از سرگیری مذاکرات پس از هر وقفه در مذاکرات ادامه می دهد. اما مشکلی که مانع از احیای برجام شده این است که هر یک از طرفین انتظارات متفاوت و متضادی در مورد اینکه یک برجام احیا شده چگونه باید باشد، دارد.

*اسپوتنیک که رسانه ای روسی است اخیر به نقل از یک مقام روسی اعلام کرده بود که مذاکرات هسته ای در ماه آینده میلادی از سر گرفته می شود. به نظر شما مذاکرات در این تاریخ شروع خواهد شد؟

به نظر می رسد در صورت از سرگیری مذاکرات هسته ای، این مذاکرات در ماه آینده و پس از انتخابات کنگره در نوامبر در آمریکا باشد.

*به نظر می رسد بعد از انتخابات کنگره آمریکا، زمان مناسبی از نظر دولت بایدن برای شروع مذاکرات است. ارزیابی شما چیست؟

اگرچه مخالفت با ایران مدت‌هاست که موضوعی دو حزبی در کنگره آمریکا بوده است، اما اگر دموکرات‌ها پس از انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر، کنترل کنگره را از دست ندهند، ممکن است دولت بایدن قدرت مانور خود را افزایش دهد. اگر جمهوری خواهان کنترل کنگره را به دست آورند، دولت بایدن ممکن است، برای تمام اهداف عملی، به یک دولت لنگ تبدیل شود.

کد خبر: ۱۸۱٬۷۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha