۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۶
احیای برجام به نفع طرفین است| می توان به بازی برد‐برد دست یافت
استاد دانشگاه کمبریج در گفتگو با بازار:

احیای برجام به نفع طرفین است| می توان به بازی برد‐برد دست یافت

پروفسور «جان دان» استاد دانشگاه کمبریج انگلستان معتقد است احیای برجام به نفع طرفین توافق هسته ای است و آنها می توانند منافع خود را از رهگذر این توافق تأمین کنند.

بازار؛ گروه بین الملل: «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اخیرا گفته است تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای به بن‌بست دیگری رسیده است.

در حالی که آمریکا طرفی بوده که با خروج از برجام و نقض تعهداتش وضعیت فعلی پیرامون این توافق را رقم زده و تاکنون از پذیرش تعهداتش برای به سرانجام رسیدن مذاکرات خودداری کرده، سخنگوی وزارت خارجه این کشور مدعی شد: ایرانی‌ها مشخص کرده‌اند که این توافقی نیست که آماده انجام آن بوده‌اند، توافق قطعاً قریب‌الوقوع به نظر نمی‌رسد.

وی در ادامه ادعاهایش برای رفع تقصیر از واشنگتن گفت: درخواست‌های ایران غیرواقعی است. فراتر از محدوده برجام است. هر چیزی که در هفته‌های اخیر شنیده‌ایم نشان از تغییر موضع آن‌ها ندارد.

«میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین با ابراز امیدواری نسبت به احیای توافق هسته‌ای با ایران گفته است که بهانه‌ای برای تأخیر و تعویق در احیای این توافق وجود ندارد.

اولیانوف در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: به نظر حقیر، هدف احیای برجام در نیمه دوم نوامبر محقق خواهد شد. هیچ بهانه‌ای برای برهم زدن توافق هسته‌ای وجود ندارد.

«میخائیل اولیانوف» پیشتر نیز اعلام کرده بود که مسکو خود را با قطعنامه کشورهای غربی علیه ایران همراه نخواهد کرد.

نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین المللی در وین همچنین پیشتر ضمن یادآوری رویکرد منعطف جمهوری اسلامی در مذاکرات وین گفته بود که اکنون نوبت اقدام از سوی دولت آمریکا است. اولیانوف در پیامی در حساب کاربری توئیتر خود گفته بود: مذاکرات وین بر سر برجام از ۱۰ مارس متوقف شده است. بنا به گزارش رسانه‌ای، ایران در سفر اخیر هماهنگ کننده اتحادیه اروپا به تهران درجه خاصی از انعطاف از خود نشان داد و اکنون منتظر پاسخ طرف آمریکایی است.

دیپلمات ارشد روسیه در وین با یادآوری اینکه مذاکرات وین برای از سرگیری منتظر تصمیم سیاسی از سوی دولت آمریکاست گفت توپ (اکنون) در زمین واشنگتن است.

در خصوص این موضوع خبرنگار بازار مصاحبه ای با پروفسور «جان دان» استاد دانشگاه کمبریج انگلستان انجام داده که در ادامه آمده است.

«جان دان» استاد کنونی دانشگاه کمبریج انگلستان است. تخصص او بحث انقلابها و تغییر رژیم‌ها است. وی سابقه تدریس در دانشگاه هاروارد آمریکا را نیز دارد. او استاد برجسته نظریه و اندیشه سیاسی است و صاحب کتاب «انقلاب‌های مدرن» است.

وی در خصوص آینده مذاکرات برجام به خبرنگار بازار گفت: رسیدن به توافقی در مورد دارایی های هسته ای ایران که هر دو بتوانند آن را بپذیرند و هر دو حداقل برای چند سال به طور منطقی به آن پایبند باشند، بسیار به نفع ایران و آمریکا خواهد بود. دلایل بایدن برای انجام این کار به ویژه در این مرحله ضروری است و از دور به نظر می رسد که برای دولت فعلی ایران نیز باید چنین باشد.

استاد دانشگاه کمبریج انگلستان در ادامه یادآور شد: بر این اساس دو طرف در حال حاضر از احیای برجام منتفع می شوند و می توانند منافع ترسیم شده خود را در آن بیابند.

وی در ادامه تأکید کرد: اینکه آیا می‌تواند توافقی وجود داشته باشد که آن شرایط را برآورده کند، من در موقعیتی نیستم که بگویم، اما تا کنون نمی‌توانم بفهمم که چرا نه. مردم ایران شدیداً به زندگی بهتری نیاز دارند.

پروفسور جان دان در ادامه تأکید کرد: عدم توافق نزاعی تلخ و خطرناک را رقم می زند که به نفع ایران نیست. آمریکا هرگز در موقعیت تحمیل توافقی بر ایران نبوده و مطمئناً در آینده نیز در چنین موقعیتی نخواهد بود.

استاد پیشین دانشگاه هاروارد آمریکا در ادامه یادآور شد: بر این اساس طرفین باید برای رسیدن به توافقی که منافع یکدیگر را تأمین می کند تلاش کنند و اجازه ندهند که شرایط به سمت بدتر شدن برود.

وی افزود: شرایط برای تأمین منافع طرفین فراهم است و با احیای مذاکرات می توان منافع خود را در آن دنبال کرد. مذاکرات در قالب بازی با شرایط جبری صفر نباید دنبال شود و این موضوع قابل تحقق است. می توان به بازی برد برد دست یافت و منافع همه طرفها در آن تأمین شود.

کد خبر: ۱۸۱٬۷۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha