۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۲
سرمایه گذاری شما گارانتی می‌شود
سفیر سنگال در ایران:

سرمایه گذاری شما گارانتی می‌شود

دینگ، سفیر سنگال در ایران گفت: ما از گارانتی سرمایه‌گذاری برای صاحبان کسب و کار برخوداریم و حتی غرامت سرمایه اولیه را به دلیل بروز ناآرامی پرداخت می‌کنیم.

به گزارش بازار، سیدروح‌الله لطیفی سخنگوی سابق گمرک در دومین نشست بررسی فرصت‌های تجاری بین ایران و قاره آفریقا با محوریت کشور سنگال، گفت: در ۶ ماه نخست امسال حدود یک میلیون و ۴۳۸ هزار تن کالا به ارزش ۷۶۱ میلیون دلار بین ایران و قاره آفریقا تبادل شد که از این میزان یک میلیون و ۴۲۶ هزار تن به ارزش ۶۰۱.۵ میلیون دلار صادرات ایران به آفریقا بوده است و واردات ما هم از این قاره ۵۶ هزار تن به ارزش ۵۲ میلیون دلار بوده است. یعنی از نظر ارزش در شش ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰، صادرات ۲۴ درصد و واردات ۹۰ درصد افزایشداشته است.

وی افزود: ۷ مقصد صادراتی ایران در بین کشورهای آفریقایی کشور آفریقای جنوبی با بیش از ۲۱۰ میلیون دلار و رشد ۱۰۲ درصدی و پس از آن موزامبیک با ۱۴۵ میلیون دلار و رشد ۲ هزار و ۱۱۹ درصدی بوده است. نیجریه با ۱۱۵ میلیون دلار و رشد ۱۶۳ درصدی مقصد سوم صادراتی ایران به قاره آفریقا بوده است و غنا با ۷۶.۵ میلیون دلار و کاهش ۶۶ درصدی مقصد چهارم ایران در صادرات بوده است.

لطیفی گفت: پنجمین مقصد ایران ساحل عاج با ۴۰ میلیون دلار و رشد ۲۰۷ درصدی و مقصد ششم صادرات ایران به قاره آفریقا کشور کنیا با ۳۱ میلیون دلار و کشور هفتم مقصد صادراتی ایران تانزانیا با ۲۷ میلیون دلار بوده است. در ۶ ماهه نخست امسال به ۴۰ کشور آفریقایی صادرات و از ۱۹ کشور آفریقایی واردات داشته‌ایم؛ در این بین تانیزانیا با ۱۴.۵ میلیون دلار در جایگاه نخست و کنیا با ۱۰.۵ میلیون دلار در جایگاه دوم قرار دارد.

سخنگوی سابق گمرک اظهار کرد: در ۶ ماهه نخست امسال سنگال با ۷۵۴ تن کالا به ارزش ۳۷۶ هزار دلار صادرات به ایران داشته است که نسبت به ۶ ماهه سال گذشته ۴۰ درصد در وزن و ۵۵ درصد در ارزش شاهد کاهش هستیم که امیدواریم با اقدامات فعالان تجاری دو کشور شاهد رشد و شکوفایی روابط تجاری دو کشور و همچنین روابط فرهنگی، سیاسی و اجتماعی به عنوان دروازه‌ای از کشورهای اتحادیه آفریقا باشیم.

در ادامه این مراسم سید عبدالله حسینی مدیرعامل باشگاه تجار ایران و آفریقا گفت: کشور سنگال دارای یک چشم‌اندازی ۲۰ ساله برای پیشرفت اقتصادی است که این طرح با عنوان اقتصاد در حال ظهور سنگال از سال ۲۰۱۴ آغاز به کار کرده و تا سال ۲۰۳۵ نیز ادامه دارد. این چشم‌انداز سه محور اساسی دارد. محور اول از آنها تحول ساختار اقتصادی این کشور است، محور دوم این طرح افزایش ثروت ملی است که به دنبال خودش مبارزه با نابرابری‌های اجتماعی و گسترش آزادی‌های مدنی را به همرا دارد؛ محور سوم هم تقویت و امنیت ثبات ملی است. این طرح ۶ پیش‌شرط برای تحقق دارد که شامل تامین انرژی، توسعه سرمایه انسانی، توسعه، استفاده از فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی نوین است و پیش‌شرط بعدی نیز بهبود بخش مالی برای وضع قوانین مناسب برای سرمایه‌گذاری و دادن تسهیلات به بخش خصوصی است و آخرین شرط تحقق نیز بهبود فضای کسب و کار است.

مدیرعامل باشگاه تجار ایران و سنگال بیان داشت: کشاورزی، شیلات، معادن، صنعت، خدمات و گردشگری و ... نیز از جمله زمینه‌های فعالیت کشور سنگال بوده است. جمعیت سنگال ۱۸ میلیون نفر است که یک سوم آن نیروهای جوان هستند که به سنگال امکان زیادی برای مانور می‌دهد اما متناسب با رشد جمعیت بازار کار فراهم نیست و ۲۷ درصد نرخ بیکاری در سنگال وجود دارد.

مدیرعامل باشگاه تجار ایران و سنگال بیان کرد: متاسفانه در روابط اقتصادی بین ایران و سنگال با یک تنزل بسیار چشمگیری مواجه بوده‌ایم بطوری که در سال ۸۶ صادرات ما به این کشور ۱۶ میلیون دلار بوده است اما حالا به ۲ میلیون و ۴۳۰ هزار دلار کاهش یافته است.

در ادامه این نشست سالیونیانگ دینگ سفیر کشور سنگال در ایران بیان کرد: سنگال با موقعیت‌ جغرافیایی و مرز دریایی می تواند دروازه بسیار خوبی برای ورود ایران به آفریقا باشد. سنگال دارای اقتصاد باز است و فرصت‌های زیادی را برای فعالان تجاری فراهم می‌کند ما روابط خوبی با چین و اتحادیه اروپا داریم.

سفیر کشور سنگال در ایران بیان داشت: ما عضو یک سازمان مالی هستیم و به دنبال توسعه اقتصاد هستیم و با این کشورها فعالیت مشترکی تجاری و مالی داریم که این مساله نیز به توسعه اقتصاد به ما کمک می‌کند و لذا وقتی یک شرکت وارد اقتصاد سنگال می‌شود می‌تواند به ۵۰ اقتصاد و یا ۵۰ بازار دسترسی پیدا کند که انتقال کالا و منابع مالی در آن یکسان است و به راحتی انجام می‌شود و در ۵ کشور نیز واحد پولی یکسان است.

وی اظهار داشت: سنگال نسبت به سایر کشورهای آفریقایی ثبات بیشتر است و تاریخچه‌ای از صلح دارد و محیط آرام و خوبی را برای ورود بیزنس‌ها فراهم کرده است.

سفیر کشور سنگال در ایران بیان داشت: سه نکته بسیار مهم در مورد سنگال وجود دارد بطوری که ما یک سیستم بسیار جذاب مالیاتی داریم که فارغ از همه بورکراسی‌های اداری و اقتصاد بسیار انگیزه‌مندی داریم؛ اگر یک فعال اقتصادی یک بیزنیس را در سنگال راه‌اندازی کند تا سه سال از مالیات معاف است و همچنین از معافیت مالیاتی برای فعالیت در زمینه کشاورزی برخودار هستیم.

دینگ با اشاره به حمایت‌ دولت سنگال از سرمایه‌گذاری گفت: ما از گارانتی سرمایه‌گذاری برای صاحبان کسب و کار برخوداریم و حتی غرامت سرمایه اولیه را به دلیل بروز ناآرامی پرداخت می‌کنیم و این امکانات برای تقویت اقتصاد سنگال است.

کد خبر: ۱۸۱٬۵۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha