۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۶
بحران صنایع پایین دستی در کرمان| پای توسعه لنگ می زند
گزارش بازار؛

بحران صنایع پایین دستی در کرمان| پای توسعه لنگ می زند

کرمان- صنایع وابسته و پایین دستی در کرمان دچار ضعف بوده و این مساله تاثیر بسزایی در روند توسعه استان کرمان دارد.

بازار؛ گروه استان ها: وجود معادن بزرگ از شمال تا جنوب کرمان و به دنبال آن شکل گیری صنایع بزرگ این استان را به استانی صنعتی تبدیل کرده است. سیرجان، زرند، سرچشمه، شهربابک و... از جمله مناطق معدنی مهم کرمان به شمار می روند که مجتمع های صنعتی مهمی همچون گل گهر سیرجان و مس سرچشمه را دارا می باشند. در کنار آن در بم صنایع خودروسازی در حال فعالیت است.

این صنایع بزرگ برای فعالیتشان نیازمند یکسری خدمات و قطعات هستند که در اینجا صنایع کوچک پایین دستی می توانند گره گشا باشند تا این صنایع نیازشان را از داخل استان تامین کرده و پول آن در چرخه اقتصاد استان صرف شود. این قبیل صنایع می توانند در زمینه هایی چون تامین قطعات و مشاوره های فنی، مهندسی و خدماتی فعالیت کنند.

استان کرمان اما در این زمینه وضعیت مناسبی ندارد و اکثر مجتمع های صنعتی کرمان نیازهایشان را از خارج استان تامین می کنند این در حالیست که مسئولان از قول مساعد مدیران این مجتمع ها در خصوص تامین نیازهایشان از داخل کرمان خبر می دهند.

پی گیری برای ایجاد صنایع پایین دستی فولاد در کرمان

رئیس صمت شمال استان کرمان در گفتگو با بازار ابراز داشت: ایجاد صنایع وابسته و پایین دستی فولاد استان کرمان در حوزه صنعت و معدن در حال پی گیری است.

مهدی حسینی نژاد عنوان کرد: در این راستا چهار محور اساسی برای برنامه هفتم توسعه پیشنهاد داده ایم و دنبال می کنیم.

وی با اشاره به وجود کارخانه های خوبی در حوزه فرآوری های مواد معدنی از جمله سنگ آهن، مس، کرومیت، ذغال سنگ که تا مرحله تولید شمش پیش رفته است، افزود: ان شاالله صنایع پایین دستی و وابسته این حوزه ها را هم دنبال می کنیم.

رئیس صمت شمال استان کرمان با اشاره به استقبال از سرمایه گذاری در استان کرمان ادامه داد: افراد علاقمند به سرمایه گذاری در این زمینه ها حمایت می شوند.

واحدهای صنعتی بزرگ بازار واحدهای کوچک می شوند

وی اظهار کرد: در حوزه صنایع وابسته و پایین دستی فولاد و مس در برنامه ریزی هایی که دنبال می شود استفاده از بحث مارکتینگ مدنظر است. واحدهای بزرگ را به عنوان بازار در نظر گرفته ایم و یک ارتباطی بین واحدهای کوچک و متوسط با واحدهای بزرگ دنبال می کنیم.

رئیس صمت شمال استان کرمان عنوان کرد: به دنبال این هستیم که بحث قطعه سازی را به عنوان یکی از محورهای برنامه هفتم در استان کرمان پیش ببریم. در این زمینه از کمک دانشگاه ها و دانش بنیان ها بهره گرفته می شود تا نیازهای واحدهای بزرگی که در استان داریم از این طریق برطرف شود.

زنجیره ارزش افزوده ها در استان کرمان تکمیل شده و حدود ۲۸ واحد و کارخانه در این زمینه داریم؛ این ها بازارهای بسیار خوبی برای صنایع وابسته و واحدهای قطعه سازی است

حسینی ادامه داد: زنجیره ارزش افزوده ها در استان کرمان تکمیل شده و حدود ۲۸ واحد و کارخانه در این زمینه داریم؛ این ها بازارهای بسیار خوبی برای صنایع وابسته و واحدهای قطعه سازی است.

وی در خصوص فرآوری فیروزه کرمان در سایر استان ها گفت: در شهربابک حداقل ۵۰ تا ۶۰ واحد تولیدی و فرآوری (نیمه صنعتی) داریم اما بخشی از فیروزه شهربابک به صورت خام صادر می شود.

رئیس صمت شمال استان کرمان ادامه داد: مواد اولیه مورد نیاز واحدهایی موجود تامین و فرآوری در شهربابک انجام می شود.

راه اندازی صنایع وابسته در مناطق محروم کرمان

وی گفت: به دلیل اینکه در استان صنایع فرآوری ایجاد کرده ایم در برخی شهرستان های رشدهای صنعتی داشته ایم و اکنون تمرکز ما بیشتر بر صنایع وابسته و پایین دستی در مناطق کمتر توسعه یافته مانند شهرستان های جنوبی است تا سرمایه گذاران در این مناطق حضور پیدا کنند.

حسینی نژاد اظهار کرد: از تمامی دستگاه ها و به صورت خاص از سازمان برنامه بودجه و بانک ها کمک می خواهیم تا بتوانیم مشوق هایی به سرمایه گذاران در مناطق محروم بدهیم.

وی با اشاره به اینکه باید بحث پنجره واحد الکترونیک هر چه سریعتر در استان راه اندازی شود، مطرح کرد: سرمایه گذاران معمولا برای سرمایه گذاری در استان کرمان به طور متوسط حدود یک سال درگیر هستند.

استاندار کرمان در این خصوص به بازار با اشاره به اهمیت تامین نیازهای صنایع در داخل استان گفت: صنعت نمی تواند معطل داخلی سازی قطعات بماند و باید نیازش را تامین کند؛ این مساله اهمیت سرعت بخشیدن به داخلی سازی قطعات را دو چندان می کند.

در جلساتی که با مدیران صنایع بزرگ استان کرمان داشته ایم؛ قول داده اند که تجهیزات و قطعات مورد نیازشان را از واحدهای داخل استان تهیه کنند

محمدمهدی فداکار اظهار کرد: در جلساتی که با مدیران صنایع بزرگ استان کرمان داشته ایم؛ قول داده اند که تجهیزات و قطعات مورد نیازشان را از واحدهای داخل استان تهیه کنند.

اقتصاد کرمان گرفتار معادن

فداکار با اشاره به وجود معادن متعدد در کرمان اظهار کرد: اقتصاد کرمان در واقع گرفتار معادن شده است چرا که شرکت های معدنی نه تنها سود چندانی به استان نمی رسانند بلکه بعد فعالیتشان یک زمین خالی از معدن بر جا می گذارند.

وی گفت: ایجاد خدمات جانبی و صنایع پایین دستی معادن و صنایع در استان کرمان بسیار اهمیت دارد که تاکنون توجهی به آن نشده است؛ این در حالیست که در سایر استان ها این کار انجام شده است.

استاندار کرمان هشدار داد: از هم اکنون باید به فکر باشیم چرا که در آینده که ظرفیت معدنی کرمان تمام شود تمامی افراد شاغل در این حوزه بیکار خواهند شد.

فداکار استفاده از ظرفیت های معدنی برای توسعه استان را مهم برشمرد و افزود: ضمن جلوگیری از خام فروشی معادن باید گام های جدی برای ایجاد صنایع پایین دستی در کرمان برداشته شود.

وی عنوان کرد: باید با ایجاد صنایع، زنجیره تولید در کنار بهره برداری از معادن تکمیل شود.

استاندار کرمان با تاکید بر لزوم ایجاد شرکت هایی در حوزه حمل و نقل یا تامین قطعات افزود: در این زمینه باید از ظرفیت‌های داخل استان استفاده شود.

صنایع کوچک پایین دستی باید با توجه به نیاز استان کرمان توسعه جدی پیدا کند؛ توجه به این حوزه می تواند علاوه بر تاثیر در اقتصاد معضل بیکاری را هم کاهش دهد.

در این زمینه باید مواردی همچون ارائه برنامه های هدفمند در این زمینه از سوی دستگاه های متولی، تسهیل در تخصیص زمین و منابع انرژی، تخصیص تسهیلات بانکی با کارمزد پایین و بازپرداخت با تنفس و طولانی مدت، برنامه ریزی جهت تامین مواد اولیه این صنایع برای تولید کنندگان مورد توجه جدی قرار گیرد.

کد خبر: ۱۸۱٬۵۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha