۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۹
دخالت های دولت در اقتصاد کشور، سرمایه گذاری در بخش کشاورزی را بی ثمر کرده است

دخالت های دولت در اقتصاد کشور، سرمایه گذاری در بخش کشاورزی را بی ثمر کرده است

چهارآیین فعال طیور معتقد است: در شرایطی که بیش از ۷۵درصد اقتصاد در اختیار دولت است، هرچقدر در بخش کشاورزی سرمایه گذاری می شود به یک سوم رشد اقتصادی معین شده بر مبنای استانداردهای جهانی هم نمی رسیم.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی که کشاورزی کشور به طور خاص در انحصار بخش خصوص است و کارشناسان می گویند بیش از ۹۰درصد امور توسط بخش خصوصی انجام می شود، برخی فعالان نسبت به عملکرد ضعیف اتاق های بازرگانی در رابطه با امور مربوط به این بخش انتقاداتی دارند و معتقدند اعضای اتاق های بازرگانی غالبا به دنبال امور و منافع خود هستند. با این وجود برخی نیز نظراتی مخالف این گفته ها دارند. از جمله این افراد برومند چهارآیین است است که در خصوص نقش اتاق های بازرگانی در تسهیل امور به ویژه امور کشاورزی به بازار می گوید: اتاق بازرگانی در واقع پارلمان بخش خصوصی است.

اگر اتاق های بازرگانی نبودند الان بخش خصوصی حیات نداشت

چهارآیین می افزاید: با این وجود می دانیم که بخشی از این اطلاعاتی که نیاز دارند تا در اختیار ما تولید کننده ها قرار بدهند، مثل اطلاعات گمرکی کاملا دولتی است و سامانه ها در اختیار آنها است پس خروجی اصلی باید از گمرک بیاید تا فعالان اقتصادی به صورت لحظه ای به اطلاعات صادراتی و وارداتی دسترسی داشته باشند.

این فعال صنعت طیور کشور همچنین اظهار داشت: با این وجود اگر الان یک روزنه تنفسی برای بخش خصوصی وجود دارد از طریق اتاق های بازرگانی، اتاق اصناف و اتاق تعاون است. به عبارت دیگر اگر اتاق بازرگانی نبود به عقیده بنده الان بخش خصوصی حیات نداشت.

گرفتاری اصلی ما در این است که دولت ید طولایی در بنگاهداری دارد و دلیل عقب ماندگی ما هم این است که اقتصاد ما دولتی است لذا حتی به یک سوم از رشد اقتصادی که مطابق استانداردهای جهانی تعیین شده است هم دست نمی یابیم

چهارآیین با بیان اینکه اتاق های بازرگانی ظرفیت های خوبی دارند، افزود: منتها ایراد این است که اقتصاد در کشور ما عمدتا دولتی است و بیش از ۷۵ درصد از اقتصاد در اختیار دولت است و دولت نیز تصدی گری را مانند شیشه عمرش رها نکرده است.

وی ادامه داد: به عبارت ساده تر گرفتاری اصلی ما در این است که دولت ید طولایی در بنگاهداری دارد و دلیل عقب ماندگی ما هم این است که اقتصاد ما دولتی است؛ یعنی اگرچه طبق استانداردهای جهانی برای هر واحد سرمایه باید یک رشد اقتصادی مشخص داشته باشیم اما در اینجا هر چقدر سرمایه گذاری می کنیم به یک سوم آن عدد هم نمی رسیم.

چهارآیین در خصوص دلایل این اتفاق نیز اظهار داشت: دلیل اصلی آن دخالت های بی حد و حصر دولت در اقتصاد و همچنین اعمال قیمت های دستوری است.

وی ادامه داد: دخالت های دولت در اقتصاد موجب شده است که به عنوان مثال وقتی بخشنامه ای صادر شود مثلا مجلس می گوید ظرف ۳ ماه از صدور این قانون، بخشنامه اجرایی گردد اما گاهی می بینید ۲۰سال گذشته و آن آیین نامه نوشته نشده است!

کد خبر: ۱۸۱٬۵۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha