۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۲
پهپادها دیر به پرواز درآمدند| چشم ها را باید شست
بازار گزارش می‌دهد؛

پهپادها دیر به پرواز درآمدند| چشم ها را باید شست

ساری- روند تدریجی و کند بهره گیری از فناوری های نوین سبب عقب ماندگی بخش کشاورززی مازندران از تولید دانش بنیان شده است و برای توسعه این بخش بازنگری در نوع نگاه به کشاورزی ضروری است.

بازار؛ گروه استان ها: پرواز پهباد در مزارع کشاورزی مازندران علاوه بر کاهش هزینه سبب افزایش بهره وری و عملکرد تولید شد، با این حال همچنان این فناوری از دسترس برخی کشاورزان وباغداران خارج است.

سنتی بودن کشاورزی در مازندران و بالابودن ضایعات و تلفات و محصولات از یک سو، مصرف بالای سموم و نهاده های کشاورزی و ناآشنایی کشاورزان در بکارگیری و استفاده از فناوری های نو و مدرن سبب شده تا کشاورزی استان با دانش پایه و دانش بنیان فاصله زیادی داشته باشد.

حفاظت از محیط زیست و کاهش هزینه های تولید از مهمترین دغدغه در تولیدات کشاورزی مازندران به شمار می رود و در حال حاضر بهره گیری از شیوه های سنتی، هزینه های تولید را بالا و راندمان را کاهش داده است.

طی چندسال اخیر پرنده های کشاورزی یا پهباد در مزارع مازندران به پرواز درآمده و شمار آن نزدیک به ۱۰۰ فروند رسیده است با این حال، هنوز زنجیره بکارگیری از این دانش نوین در بین کشاورزان کامل و نهادینه نشده است.

کاربردهای پهپادهای کشاورزی

محمد امینی مهندس ماشین آلات کشاورزی که چندسالی است با بهره گیری از پهباد اقدام به سمپاشی و محلول پاشی مزارع کشاورزان می کند، افزود: سم پاشی و محلول پاشی، خوراک آبزیان، گرده پاشی و مه پاشی از جمله کاربردهای این پرونده ها نوین است.

پهپادها دیر به پرواز درآمدند| چشم ها را باید شست

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه هر ساله ۱۰ درصد از محصولات کشاورزی زیر چرخ ماشین آلات سنگین کشاورزی به ضایعات تبدیل می شود و از بین می رود، اظهار داشت: پرواز پهباد بر فراز مزارع بوده و هیچ تماسی با گیاه ندارد و این مسئله در کاهش ضایعات تاثیرگذار است.

وی با اظهار اینکه میزان مصرف نهاده های کود و سم با استفاده از پهباد کاهش می یابد، افزود: در شیوه سنتی هم مصرف نهاده های افزایش می یابد و هم زمان و هزینه ها چندبرابر می شود.

مصرف نهاده های کشاورزی کاهش می یابد

همچنین شریفیان مدیرعامل شرکت دانش بنیان سیرنگ نیز با اظهار اینکه مصرف نهاده های کشاوررزی با استفاده از پهباد ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش می یابد، افزود: همچنین سرعت عملیات کشاورزی با این پرنده رشد چشمگیری می یابد و در فاصله ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت می توان سطح زیادی از مزارع را سمپاشی و محلول پاشی کرد.

وی با بیان اینکه با استفاده پهپاد به مدت هفت دقیقه می توان یک مزرعه یک هکتاری شالی وگندم را سمپاشیی کرد، گفت: پهپادها مجهز به سنسور برخورد با مانع و شیب سنج هستند و کاربردهای مختلفی دارد.

وی امکان استفاده از شب و مکان یابی دقیق را از دیگر کارکردها و قابلیت های پهپادهای کشاورزی ذکر کرد و گفت: ارتفاع پرنده تا ۳۰ متر و برد پرنده نیز تا هزارمترر است.

محمد سیفی خلبان پهباد نیز با اظهار اینکه نقشه زمین را ابتدا دریافت می کنیم، گفت: هر پهپاد حدود ۲۸ کیلوگرم وزن دارد و بهره گیری از ان سبب افزایش میزان تولید می شود و میزان استفاده از آب را تاحجم زیادی کاهش می دهد.

افزایش بهره وری در تولید

وی با بیان اینکه ۲۵ درصد بهره وری تولید با استفاده از پهپاد افزایش می یابد، از این پرنده ها به عنوان دریچه ورود فناوری به بخش کشاورزی ذکر کرد و بر لزوم ترویج و گستترش آن در مزارع تاکید کرد.

پهپادها دیر به پرواز درآمدند| چشم ها را باید شست

وی با اظهار اینکه برای ترویج استفاده زا پهباد در برخی مزارع به صورت رایگان اقدام به سمپاشی می کنیم، گفت: کشاورزی به سمت نکاینزه شدن است و باید از فناوری نو در آن بهره گرفت.

اگرچه هزینه ها با بهره گیری از فناوری نوین و پهباد در مزارع کاهش شمی یابد اما همچنان شمار زیادی از کشاورزان با شیوه های سنتی اقدام به تولید و کشت می کنند.

نگاه کشاورزان سنتی است

نگاه سنتی کشاورزان سبب شده تاکنون بهره گیری از فناوری پهپاد در بسیاری از مزارع کاربری و نهادینه نشود و این عامل در افزایش هزینه های کشاورزان نقش مهمی داشته است. صادق رضایی کشاورز مازندرانی که با استفاده از تراکتور و سمپاش دستی به سمپاشی و شلینگ ۲۰۰ تا ۳۰۰ متری مزارع می پردازد، گفت: برای سمپاشی نیازمند به ۵۰۰ تاا هزرار لیتر در هربار سمپاشی هستیم و نمی توان از آن در برخی مزارع و باغات استفاده کرد.

وی با اظهار اینکه هر ساله با استفاده از شیلنگ و پمپ به سمچاشی شالیزار می پردازم، گفت: با این شیوع راحت تر و بهتر می توانیم مزارع را سمپاشی کنیم.

هوشمندسازی کشاورزی با محوریت کاربری پهپادهای کشاورزی در دولت کنونی افزایش یافته است و حال حاضر ۴۹۰ دستگاه پهپاد در بیش از ۶۵ مدل در کشور فعال هستند که حدود ۱۰۰ دستگاه ان بر فراز مزارع مازندران پرواز می کند.

حسن عناتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به حمایت های دولت برای تولید پهپادهای کشاورزی گفت: خوشبختانه با استقبال کشاورزان شاهد افزایش محلول پاشی و سم پاشی مزارع توسط پهپادها هستیم.

وی با اشاره به شعار سال جاری دانش بنیان شدن کشاورزی و تولید را از برنامه های اصلی ذکر کرد و گفت: در این راستا باید از فناوری های نوین نظیر پهپاد بهره گیری بیشتری داشته باشیم.

مازندران با داشتن ۴۶۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی و زراعی و باغی سالانه ۷.۵ میلیون تن انواع محصولات را تولید می کند و ترویج فناوری های نوین در کشاورزی راندمان تولید را افزایش و هزینه های ناشی از آن را تاحد قابل توجهی کاهش می دهد.

کد خبر: ۱۸۱٬۵۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha