۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۵
حمایت مجلس از مشارکت خیرین راهساز در برنامه هفتم| معضل راه ها بدون مشارکت همه جانبه حل نمی شود
رئیس فراکسیون محرومیت زدایی در گفتگو با بازار مطرح کرد

حمایت مجلس از مشارکت خیرین راهساز در برنامه هفتم| معضل راه ها بدون مشارکت همه جانبه حل نمی شود

رئیس فراکسیون محرومیت زدایی و گروه‌های جهادی مجلس با بیان اینکه برای توسعه راه ها در برنامه هفتم توسعه از خیرین راه و ترابری حمایت خواهد شد گفت: معضل راه های کشور بدون مشارکت همه جانبه مرتفع نمی شود.

بازار؛ گروه راه و مسکن: عدم توسعه راه های کشور باعث شده تا این روزها همانند سایر بخش های فرهنگی و اقتصادی، ضرورت حضور و وجود خیرین راه و ترابری حس شود. اگر چه انجمن خیرین راه و ترابری اخیرا چهارمین گردهمایی خود را برگزار و در آن تفاهمنامه هایی نیز امضاء شد اما در آن گردهمایی به خوبی مشخص شد که نبود حمایت های ویژه از خیرین راه و ترابری می تواند برای توسعه راه های کشور مشکل ساز شود.

در گزارش هایی که اخیرا منتشر شده مشخص شده است که خیرین راه و ترابری در کشور بیش از ۵۰۰ پل بزرگ و ۸ هزار کیلومتر راه را در کشور احداث کرده اند. لین آمار نشان می دهد که بیشترین تمرکز خیرین راه و ترابرای، ایجاد راه و آسفالت برای کاهش تلفات رانندگی است.

اما سید احسان قاضی زاده هاشمی رئیس فراکسیون محرومیت زدایی و گروه‌های جهادی مجلس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» معتقد است مادامی که مشارکت همه جانبه نباشد معضل راه ها برطرف نخواهد شد.

او معتقد است که برای حمایت بیشتر و ویژه از خیرین راه و ترابری باید این بخش در برنامه هفتم توسعه دیده شود و در بودجه نیز ردیف بودجه داشته باشد. او می گوید باید همانطور که از خیرین حوزه آب و خیرین گازرسانی حمایت شد و نهضت ملی گازرسانی شکل گرفت به این بخش نیز توجه ویژه ای شود.

متن کامل گفتگوی خبرگزاری بازار با «سید احسان قاضی زاده هاشمی» رئیس فراکسیون محرومیت زدایی و گروه‌های جهادی مجلس را با هم می خوانیم:

* آیا فراکسیون محرومیت زدایی و گروه‌های جهادی مجلس از خیرین راه و ترابری همانند سایر بخش ها مثل خیرین مدرسه ساز حمایت خواهد کرد؟

اصل اتفاقی که در تجمع خیرین راه و ترابری رخ داد تجمع خیرین راه و ترابری اتفاق مبارکی است که انشاالله پیرو تشکیل مجامع خیرین مدرسه ساز و خیرین حوزه سلامت بتوانیم شاهد شکل گیری جدی خیرین حوزه راه و ترابری باشیم. این اتفاق ، اتفاق بسیار مبارکی است به طوریکه همین الان در حوزه مدرسه سازی قریب ۷۰ درصد مدارسی که در کشور و شهرها و روستاها احداث می شود توسط خیرین ساخته شده است. ورود و حضور خیرین بسیار می تواند موثر و مفید باشد.

در مورد اقدامات مجلس نیز باید عرض کنم که مجلس در بودجه های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در قالب محرومیت زدایی اعتبار ویژه ای را در تبصره ۱۴ بودجه برای حوزه آب روستایی و راه روستایی تعیین کرد

* آیا در بودجه ۱۴۰۲ این بخش دارای ردیف بودجه هست یا خیر؟

در مورد اقدامات مجلس نیز باید عرض کنم که مجلس در بودجه های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در قالب محرومیت زدایی اعتبار ویژه ای را در تبصره ۱۴ بودجه برای حوزه آب روستایی و راه روستایی تعیین کرد. غیر از آن که در سایر جداول بودجه برای حوزه محرومیت زدایی اعتباراتی را تنظیم کرد. اقدامات خوبی برای محرومیت زدایی که این اعتبار بالغ بر ۳۲ هزار میلیارد تومان در حوزه آب روستایی بود. اما ما امروز نیازمند یک حرکت جمعی و جدی در حوزه راه های روستایی هستیم. در این بین مشارکت خیرین بسیار می تواند موثر باشد. البته مشارکت خیرین صرف راه های روستایی هم نیست و می تواند در حوزه راه های اصلی و راه های ترانزیتی و آزاد راه ها و اتوبان ها باشد تا بتواند زیر ساخت های توسعه را برای حوزه زیر ساخت ها توسعه دهد. ایمنی سازی راه ها به خصوص راه های پر خطر . در حال حاضر اتفاقاتی توسط برخی از خیرین در قالب شرکتهای منطقه ای توسعه گر و چه راجع به خیرین مناطق و شهرستان های مختلف شکل گرفته و تفاهم نامه هایی در این خصوص انجام شد اما به نظر می رسد این تفاهمنامه ها کافی نباشد. مجلس می تواند با همت و مشورتی که مجمع خیرین راه و ترابری می دهند شرایط و تسهیلات و یا معافیت ها و اقدامات ترجیحی را برای خیرین به وجود بیاوریم تا بتوانند در حوزه راهسازی هم مشارکت کنند قطعا این پیشنهادات قابلیت بحث در بودجه سال ۱۴۰۲ را خواهد داشت. هم می تواند یک فصل جامعی از مشارکت خیرین در برنامه هفتم توسعه برای حل مساله راه های کشور باشد.

* آیا این موضوع را به دولت پیشنهاد داده اید؟ یا همچنان در حال بررسی این موضوع هستید؟

در حال حاضر اعتباری در این خصوص در بودجه ۱۴۰۱ داریم اما برای نحوه تنظیم نوع مشارکت خیرین باید جلساتی را خود تشکیلات و مجمع خیرین راه و ترابری برگزار کنیم تا پیشنهادات کاربردی و اجرایی را اخذ کنیم تا بتوانیم در بودجه هم از آنها حمایت کنیم.

معضل راه های کشور بدون مشارکت همه جانبه مرتفع نخواهد شد. در این چند سال گذشته توسعه کافی گازرسانی را داشتیم که یک نهضت بزرگ گازرسانی در کشور شکل گرفت. در حوزه آب هم در حال حاضر این اتفاق رخ داده است اما در حوزه راه خلاء داریم

* ظرفیت خیرین راه و ترابری را در این حد می بینید که بخواهید برای آنها ردیف بودجه بگنجانید؟

قطعا همینطور است. واقعا معضل راه های کشور بدون مشارکت همه جانبه مرتفع نخواهد شد. در این چند سال گذشته توسعه کافی گازرسانی را داشتیم که یک نهضت بزرگ گازرسانی در کشور شکل گرفت. در حوزه آب هم در حال حاضر این اتفاق رخ داده است اما در حوزه راه خلاء داریم و باید یک اقدام جهادی و یک نهضت راهسازی شکل بگیرد.

کد خبر: ۱۸۱٬۴۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha