۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱
رفع چالش کمبودهای دارویی در دست بهارستانی ها| داروسازان در انتظار توجه شورای پول و اعتبار
رئیس سندیکای داروهای انسانی در گفتگو با بازار؛

رفع چالش کمبودهای دارویی در دست بهارستانی ها| داروسازان در انتظار توجه شورای پول و اعتبار

عبده زاده، رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی گفت: اگر تعرفه گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده واردات مواد اولیه و ماشین آلات کاهش یابد و بانک مرکزی همکاری داشته باشد، کمبودهای دارویی رفع می شود.

بازار؛ گروه صنعت: قیمت گذاری غیرکارشناسی صنعت دارو در شرایطی که این صنعت به واسطه اجرای طرح دارویار و حذف ارز با مشکلات نقدینگی شدید مواجه است منجر به این شده که برخی از خطوط تولید به صورت موقت متوقف شوند. اتفاقی که به دلیل پوشش ندادن هزینه های تولید رخ داده و در بازار دارویی کشور به کمبودهای دامن زده است. از طرفی برخی از داروها هم هنوز مورد تجدید قیمت گذاری قرار نگرفته اند و همچنان به همان قیمت قدیمی تولید و عرضه می شوند.

تمام این اتفاقات نیز در شرایطی رخ داده که فشار ناشی از تحریم ها باعث شده تولید کنندگان نتوانند به سادگی مواد اولیه مورد نیازشان را تامین کنند و هزینه های تولید از حالت عادی کمی فراتر برود. در همین وضعیت برخی از شرکت های دارویی نه تنها با قیمتی پایین تر از هزینه کارخانه های بزرگ که تیراژ تولید قابل توجهی دارند محصول عرضه می کنند و بازار را بهم زده اند که حتی تخفیف های عجیب و غریبی هم به شرکت های پخش و داروخانه ها برای قبضه کردن بازار می دهند.

همین قیمت پایین و تخفیف های بالا منجر به این شده که حتی داروسازان بزرگ هم توان رقابت با آن ها را نداشته باشند و بازار را از دست بدهند. در کنار این موضوع به نظر می رسد سازمان غذا و دارو هم قیمت چنین مجموعه هایی را مبنای قیمت گذاری تولیدات دارویی قرار می دهد. از این رو برخی از داروسازان مدعی شده اند که باید در کیفیت و اثرگذاری بعضی از این داروها شک کرد و مسئولان باید آن‌ها را مورد آزمایش قرار دهند تا مبادا داروی کم کیفیت جای داروهای اثرگذار را بگیرد.

قیمت گذاری جدید هزینه های تولید را پوشش نمی دهد

در این راستا محمد عبده زاده، رئیس هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران به بازار می‌گوید:« در حال حاضر قیمت برخی از تولیدات شرکت های داروسازی به صورت سر به سر و حتی پایین تر از هزینه تولید در نظر گرفته شده است.»

در حال حاضر قیمت برخی از تولیدات شرکت های داروسازی به صورت سر به سر و حتی پایین تر از هزینه تولید در نظر گرفته شده است

وی با اشاره به اینکه با حذف ارز ترجیحی از صنعت دارو و اجرای طرح دارویار قیمت برخی از داروها مورد ارزیابی قرار گرفته و بعضی از آن ها به روزرسانی شده اند، اضافه می کند: «در حال حاضر قیمت گذاری کلی بیشتر داروها انجام شده است. با این حال هنوز مشکلات جدی در حوزه قیمت دارو وجود دارد. از همین رو شرکت هایی که نسبت به قیمت های جدید انتقاد دارند یا خود با سازمان غذا و دارو مکاتبه دارند و یا از طریق سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی خواسته هایشان را به کمیسیون قیمت گذاری سازمان غذا و دارو منتقل می کنند.»

رئیس هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران تاکید می کند: «در حال حاضر پیگیر رفع مشکلات شرکت های داروسازی در زمینه قیمت گذاری هستیم و تا پایان معضلات مکاتبات خود با سازمان غذا و دارو را ادامه خواهیم داد.»

کاهش مالیات بر ارزش افزوده روزی میز مجلس

همانطور که گفته شد قیمت گذاری های جدید مشکلات بسیاری را در حوزه دارو ایجاد کرده اما این روزها فقط تعیین قیمت کمتر از هزینه تولید نیست که گریبان گیر داروسازان شده است. با توجه به اینکه مواد اولیه به گفته کارشناسان در حدود ۱۰ درصد از هزینه های تولید را در بر می گیرد، تغییر نرخ ارز از ۴ هزار و ۲۰۰ تومان دولتی به ارز نیمایی منجر به این شده که داروسازان برای تامین نقدینگی هم چالش هایی را داشته باشند.

در این حوزه برای حدود ۱۱ گروه کالایی که ارز ترجیحی دریافت می کردند، دولت و مجلس ساز و کارهایی را در نظر گرفته اند که تا کمتر به تولیدکنندگان فشار وارد شود. از جمله این سازو کارها می توان به کاهش تعرفه گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده واردات مواد اولیه و تجهیزات تولید اشاره کرد که هنوز این برنامه در مورد صنعت دارو اجرا نشده است.

انتظار می رود به زودی مالیات بر ارزش افزوده صنعت دارو همچون دیگر صنایع از ۹ درصد به یک درصد کاهش یابد

عبده زاده با تایید موارد فوق بیان می‌کند: « درباره کمبود نقدینگی دوتا بحث مهم وجود دارد؛ یکی بحث ارزش افزوده است که حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به تازگی وعده کرده که این موضوع در دستور کار مجلس قرار می گیرد و دیگری موضوع مالیات بر ارزش افزوده است.»

وی اضافه می کند: «بنابراین انتظار می رود به زودی مالیات بر ارزش افزوده صنعت دارو همچون دیگر صنایع از ۹ درصد به یک درصد کاهش یابد. همچنین به تازگی تعرفه ماشین آلات نیز در مجلس مصوب شد که از ۱۴ درصد به یک درصد برسد و بخشی از معضلات کمبود نقدینگی شرکت های داروسازی مرتفع شود.»

رفع کمبود دارو در بازار تا سه ماه آینده

در کنار مشکلاتی همچون قیمت گذاری، تعرفه های بالای گمرکی و ادامه معضل مالیات بر ارزش افزوده که برای فعالیت صنعت دارو دست انداز ایجاد کرده، این روزها بانک مرکزی هم از نسبت به دستورالعمل های قدیمی خود تعلل می کند.

در این خصوص رئیس هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران ضمن اظهار نگرانی از وضعیت پیش آمده می‌گوید: «در مورد تسهیلات مورد نیاز کارخانه های داروسازی هم از طرف مجلس و هم دولت مکاتباتی با بانک مرکزی انجام شده است و موضوع مورد نظر در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار گرفته است.»

از زمان رفع مشکلات نقدینگی داروسازان تا کاهش کمبودهای دارویی در حدود دو تا سه ماه زمان می برد که بازار به حالت طبیعی خود برگردد

وی می‌افزاید: «در حال حاضر در انتظار بانک مرکزی هستیم و از تصمیم گیران این نهاد مالی در خواست داریم هرچه سریع تر دستورالعمل های قدیمی خود را تاکنون تمدید نکرده اند را تمدید کنند.»

عبده زاده در پاسخ به این سوال که چقدر صنعت دارو نیازمند تسهیلات است؟ ادامه می‌دهد: «درخواست مان این است که حد اعتباری سال های گذشته شرکت های دارویی را تمدید کنند. همچنین مسئولان این نهاد مالی به لحاظ دستورالعمل های کلان بانک مرکزی این اختیار را دارند که حد اعتباری شرکت ها را تا ۱۳۰ درصد افزایش دهند. منتهی چقدر شورای پول و اعتبار مصوب کند منتظر هستیم.»

رئیس هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی در پاسخ به این سوال که اگر تمام خواسته های صنعت دارو از جمله تجدید قیمت گذاری داروها، کاهش تعرفه گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده به همراه پرداخت تسهیلات انجام شود چقدر دیگر کمبودهای دارویی مرتفع می شود؟ می گوید: « به نظر بنده در صورتی که چالش های تامین نقدینگی داروسازان برطرف شود، کمبودهای دارویی هم در بازار تا حد قابل توجهی کاهش می یابد. همچنین از زمان رفع این مشکلات تا کاهش مشکلات دارویی در حدود دو تا سه ماه زمان می برد که بازار به حالت طبیعی خود برگردد.»

کد خبر: ۱۸۱٬۳۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha