۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳
چاپ و نشر صنعت است، وزارت ارشاد دخالت نکند! | پیشنهاد ایجاد شورای سیاستگذاری صنعت چاپ
یک بام و دوهوا برای فعالان صنایع چاپی ایران؛

چاپ و نشر صنعت است، وزارت ارشاد دخالت نکند! | پیشنهاد ایجاد شورای سیاستگذاری صنعت چاپ

حوزه چاپ و نشر باید به عنوان یک صنعت شناخته شود در حالی که نگاه صنفی در سالهای گذشته جز تبعات منفی برای فعالان این حوزه، ثمره‌ای نداشته است.

احمدرضا صباغی؛ بازار: صنعت چاپ ونشر از قدیمی‌ترین صنایع ایران است که طی چند سال گذشته با معضلات فراوانی روبرو بوده که این مشکلات هنوز برطرف نشده است. با توجه به اینکه صنعت چاپ و نشر در ایران به لحاظ تامین مواد اولیه به نوعی به خارج از کشور وابسته است به نظر می‌رسد، نوسانات ارزی متعدد در سال‌های گذشته سبب شده تا فعالان این حوزه به نوعی توانایی لازم برای تولید را نداشته و حتی در بعضی از مواقع صنعت چاپ و نشر را ترک کنند.

برای بررسی بیشتر مشکلات و چالش‌های کنونی صنعت چاپ و نشر در ایران و ارائه راهکارهای اساسی برای برای خروج از این معضلات، به سراغ دوتن از کارشناسان و فعالان این حوزه رفته‌ایم تا نظر آنها را جویا شویم.

مقابله با سوءمدیریت و ترمیم ساختارهای ناقص اقتصادی ایران باید هرچه زودتر رخ دهد تا صنایع مادری همچون صنعت چاپ و نشر دوباره توانایی لازم را برای شکوفایی و توسعه داشته باشند

تحریم و سوءمدیریت پاشنه‌آشیل صنعت چاپ و نشر ایران

سعید کلاری که از کارشناسان حوزه چاپ ایران است با اشاره به اینکه تولید کالا در صنعت چاپ تحت تاثیر تحریم‌های ظالمانه برای واردات مواد اولیه به کشور قرار گرفته است، گفت: زنجیره تامین مالی در صنعت چاپ و نشر ایران با مشکلات فراوانی روبرو است که برطرف کردن این معضلات نیازمند ارائه راهکارهای اساسی در داخل کشور و ایجاد تعاملات بین‌المللی با هدف تامین منافع ملی در خارج از کشور است.

وی به موضوع تبعات منفی جنگ اوکراین و روسیه بر صنعت چاپ ونشر ایران اشاره کرد و افزود: نباید از ذکر این موضوع مهم غافل شویم که تامین کاغذ و مواد اولیه از خارج کشور برای ایران با وجود اعمال تحریم سخت بود و از زمانی که جنگ اوکراین و روسیه هم آغاز شد، این موضوع سخت‌تر از گذشته هم شد.

کلاری افزایش میزان تعرفه گمرکی از یک طرف و حذف ارز 4200 تومانی برای واردکنندگان کاغذ به کشور را از طرف دیگر، مهمترین مشکلات فعالان صنعت چاپ و نشر ایران عنوان کرد.

وی رفع تحریم را برای عبور صنعت چاپ ونشر از شرایط بحرانی کنونی را مهم ارزیابی کرد و گفت: مقابله با سوءمدیریت و ترمیم ساختارهای ناقص اقتصادی ایران باید هرچه زودتر رخ دهد تا صنایع مادری همچون صنعت چاپ و نشر دوباره توانایی لازم را برای شکوفایی و توسعه داشته باشند.

کلاری نبود کارگر متخصص در صنعت چاپ و نشر ایران را یک ضعف مهم و استراتژیک دانست و تاکیدکرد: نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که فعالان قدیمی صنایع چاپی کشور نمی‌توانند امور مهم تولیدی خود را به کارگرانی واگذار کنند که مبتدی هستند و باید برای رفع این مشکل، مرکزی برای پرورش کارگرهای متخصص در صنعت چاپ و نشر کشور ایجاد شود.

این کارشناس صنعت چاپ ایران ابراز امیدواری کرد که مشکلات صنعت چاپ و نشر ایران هرچه زودتر برطرف شود تا شاهد خروج فعالان و تولیدکنندگان از صنایع چاپی ایران نباشیم.

رشد و توسعه صنعت چاپ و نشر ایران را در گرو قرارگرفتن این صنعت در زیرمجموعه وزارت صمت است

تشکیل شورای سیاست‌گذاری صنعت چاپ ضرورت دارد

غلامرضا شجاع، مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان تهران نیز با انتقاد از عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به عملکرد فعالان و تولیدکنندگان چاپی در کشور، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید نظارت دقیق برای حوزه چاپ داشته باشد ولی در حل مشکلات چاپخانه‌داران کارنامه قابل قبول نداشته زیرا، بسیاری از فعالان حوزه چاپ و نشر برای تامین ارز 4200 تومانی خود به وزارت صمت مراجعه می‌کنند بدون اینکه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد توجه قرار بگیرند.

شجاع با اشاره به اینکه تشکیل شورای سیاست‌گذاری صنعت چاپ در ایران می تواند بخش مهمی از مشکلات فعالان این حوزه را حل کند، گفت: اگر این شورا را افرادی با دانش و متخصص تشکیل دهند به طورقطع می‌توان به آینده صنعت چاپ در کشور امیدوار بود اما اگر این شورا را افرادی تشکیل دهند که تخصص و سابقه فعالیتی در حوزه چاپ و نشر نداشته باشند، نمی‌توان نسبت به حل مشکلات فعالان صنعت چاپ ایران چندان خوش‌بین بود.

وی به موضوع واردات ماشین‌آلات و اعمال تعرفه‌های گمرکی برای فعالان صنعت چاپ ونشر اشاره کرد و افزود: اگر فعالان صنایع چاپی زیرمجموعه وزارت صمت قرار بگیرند به طور قطع مشکلات بیان شده حل خواهد شد اما معضل اینجاست که تشکیل اتحادیه‌ها و خروج فعالان از صنف چاپ ونشر سبب قطع حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد شد که باید در این زمینه تاملی عمیق شود.

شجاع خواستار نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر صنعت چاپ و نشر کشور شد و گفت: یک وزارتخانه فرهنگی نباید در امور یک فعال صنایع چاپی دخالت کند و فقط باید در امور نظارتی بهترین عملکرد را داشته باشد.

مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان تهران رشد و توسعه صنعت چاپ و نشر ایران را در گرو قرارگرفتن این صنعت در زیرمجموعه وزارت صمت عنوان و خاطرنشان کرد: باید به حوزه چاپ ونشر به عنوان یک صنعت نگاه ویژه شود.

کد خبر: ۱۸۱٬۲۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha