۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۳
احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر فرصت مناسب برای توسعه این نوع انرژی است
نایب رییس انجمن ساتکا:

احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر فرصت مناسب برای توسعه این نوع انرژی است

نایب رییس انجمن سازندگان و تأمین‌کنندگان انرژی‌های تجدیدپذیر با اشاره به هدف وزارت نیرو برای احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر گفت: این هدف فرصت خیلی خوبی برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر است.

به گزارش بازار، سید محمدجواد موسوی روز یکشنبه در نشست خبری افزود: بحث توسعه ۱۰ هزار مگاواتی نیروگاه‌های تجدیدپذیر که در وزارت نیروی دولت سیزدهم مطرح و دنبال می‌شود مقرر است چهارهزار مگاوات نیروگاه خورشیدی، ۳ هزار مگاوات نیروگاه بادی و ۳ هزار مگاوات هم سایر انرژی‌های تجدیدپذیر را در کشورمان ایجاد کند.

وی ادامه داد: برای تحقق این هدف مصوبه‌های خوبی هم در دولت و هم در مجلس شورای اسلامی تدوین شده و این فرصت خیلی خوبی برای شرکت‌های بخش خصوصی است تا وارد کار شده و به توسعه این نوع انرژی‌ها کمک کنند.

نایب‌ رییس انجمن ساتکا خاطرنشان کرد: جهان حرکت به سمت رهایی از انرژی‌های فسیلی را از مدت‌ها پیش آغاز کرده و برای سال‌های ۲۰۳۰ و ۲۰۵۰ برنامه‌ریزی کرده تا استفاده از انرژی‌های فسیلی را محدود کرده و بیشتر انرژی خود را از تجدیدپذیرها تأمین کند.

موسوی گفت: در سال ۲۰۲۱ حدود ۸۰ درصد یعنی بیش از چهار پنجم  نیروگاه‌های احداث شده در جهان متعلق به انرژی‌های تجدیدپذیر بود که نشان از ظرفیت خیلی خوب این بخش است.

وی ادامه داد: در کشورمان حدود ۳۷ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی کوچک‌مقیاس پشت‌بامی وجود دارد که دو سوم ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر این کشور محسوب می‌شود.

نایب‌ رییس انجمن ساتکا افزود: کشور ما هم اگر برنامه‌های خوبی طراحی و اجرا شود می‌توان باتوجه‌به ظرفیت‌های خوب خورشیدی و بادی کشور به توسعه این نوع انرژی کمک کرد.

موسوی خاطرنشان کرد: می‌توان حدود یک میلیون نیروگاه خورشیدی خانگی در کشور احداث کرد که حدود ۵ هزار مگاوات برق تولید خواهد کرد و بخشی از نیاز شبکه از این طریق تأمین کرد.

وی گفت: اگر دولت نرخ خرید تضمینی را به‌درستی تعیین و تسهیلات مناسب در اختیار مالکان خانه‌ها قرار دهد می‌توان به‌راحتی به توسعه نیروگاه‌های پشت‌بامی دست‌یافت.

نایب‌ رییس انجمن ساتکا به وجود نزدیک به ۸۰۰ شهرک و ناحیه صنعتی در کشور اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: حدود ۵۰ هزار واحد صنعتی در این شهرک‌ها فعال هستند که می‌توانند سقف مکان‌های خود را به احداث نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس اختصاص دهند.

موسوی ادامه داد: هرکدام از این واحدها اگر فقط ۲۰۰ کیلووات نیروگاه بر روی پشت‌بام خود نصب کنند نیاز ۱۰ هزار مگاواتی کشور را پاسخ خواهند داد.

وی به ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: این ماده فرصت خوبی برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر است.

نایب‌رئیس انجمن ساتکا ادامه داد: اکنون کشورمان درگیر خشکسالی‌های متمادی است که زمین‌های زیادی را بایر کرده است دولت می‌تواند با حمایت از بخش تجدیدپذیرها کمک کند تا این زمین‌ها تبدیل به مزارع خورشیدی شده و هم ایجاد اشتغال کند و هم درآمد پایداری ایجاد شود.

کد خبر: ۱۸۱٬۲۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha