۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۱
تولید ۵ هزار مگاوت برق از طریق نیروگاه های پشت‌بامی
نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق تعاون مطرح کرد

تولید ۵ هزار مگاوت برق از طریق نیروگاه های پشت‌بامی

موسوی نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق تعاون گفت: می توان یک میلیون واحد مسکونی را به نیروگاه های خورشیدی تجهیز و از این طریق ۵ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه کرد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: محمدجواد موسوی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در سال ۲۰۲۱، ۸۰ درصد ظرفیت نیروگاههای دنیا از تجدیدپذیر استفاده شده است، اظهار داشت: مثلا در کشور آلمان ۳۷ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس روی سقف خانه ها نصب شده که دو سوم ظرفیت نصب شده نیروگاهی است.

او همچنین در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ترکیه هم هم زمان با ایران توسعه انرژی های تجدید پذیر را آغاز کرده است، افزود: در حالیکه ظرفیت تولید برق نیروگاه های خورشیدی و بادی در این کشور حدود ۱۸.۵ هزار مگاوات ( ۸ هزار مگاوات خورشیدی و ۱۰.۵ هزار مگاوات بادی) ظرفیت تجدید پذیر ما در ایران به هزار مگاوات هم نمی رسد. در حال حاضر ظرفیت تولید انرژی های تجدید پذیر در امارات ۳.۲ هزار مگاوات و پاکستان ۳.۱ هزار مگاوات است.

وی با بیان اینکه با توجه به موقعیت تابش خورشید و تونل بادی ظرفیت خوبی برای توسعه تجدیدپذیرها در کشور ما وجود دارد، افزود: باتوجه به موقعیت ایران امکان اینکه یک میلیون منزل مسکونی به نیروگاه خورشیدی تجهیز شود، وجود دارد در این راستا هم فرهنگسازی خواهد شد و هم اینکه کالای استراتژیک تولید کرده ایم.

جبران کسری برق از طریق نیروگاه های خورشیدی پشت بامی

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق تعاون ادامه داد: یک میلیون واحد مسکونی پتانسیل نصب نیروگاه خورشیدی را دارند. با تجهیز این تعداد واحد مسکونی به نیروگاه های پشت بامی می توان ۵ هزار مگاوات برق تولید کرد و از این طریق بخشی از کسری برق کشور جبران می شود.

مناقصات احداث ۴ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی، ۳ هزار مگاوات بادی و ۳ هزار مگاوت انواع دیگر نیروگاه تجدیدپذیر انجام شده است

او همچنین با اشاره به ظرفیت ادارات دولتی خاطرنشان کرد: باتوجه به مصوبات قبلی این ظرفیت وجود دارد که در سازمان ها ۲۰ درصد از برق خورشیدی استفاده شود. مثلا احداث نیروگاه خورشیدی در ساتبا یک حرکت نمادین برای تشویق همه سازمان ها است.

موسوی با اشاره به مصوبات مربوط به احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در صنایع بزرگ و کوچک، گفت: رویکرد خوبی را در زمینه توسعه تجدیدپذیرها شاهد هستیم مناقصات احداث ۴ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی، ۳ هزار مگاوات بادی و ۳ هزار مگاوت انواع دیگر نیروگاه تجدیدپذیر انجام شده و مصوبات خوبی نیز در این زمینه داریم و این فرصت خوبی برای فعالین این حوزه است که از این فرصت استفاده کنند.

تولید ۱۰ هزار مگاوات برق از طریق نیروگاه های خورشیدی در پشت بام واحدهای صنعتی

این فعال صنعت برق همچنین ادامه داد: در مجموع در کشور ۸۰۰ شهرک صنعتی داریم که ۵۰ هزار واحد را شامل می شوند. سقف سوله های آنها بلااستفاده مانده در حالیکه با احداث نیروگاه های خورشیدی در پشت بام این واحدهای صنعتی، علاوه بر کسب درآمد می توانند مکمل تولید انرژی و جبران ناترازی برق باشند، در صورتی که این مجموعه های صنعتی اقدام به نصب کنند ۱۰ هزار مگاوت از نیاز برق کشور قابل تامین خواهد بود و نیازی به درگیری دیگر حوزه ها هم نخواهد بود.

در مجموع در کشور ۸۰۰ شهرک صنعتی داریم که ۵۰ هزار واحد را شامل می شوند. در صورت احداث نیروگاه نیروگاه خورشیدی روی پشت بام این واحدها می توان ۱۰ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه کرد

نایب رئیس انجمن ساتکا با اشاره به اینکه ماده ۱۶ جهش تولید دانش بنیان ها هم فرصت خوبی برای تجدیدپذیرها خواهد بود، تاکید کرد: صنایعی که یک مگاوات مصرف برق دارند موظف هستند یک درصد از نیاز خود را از احداث نیروگاه تجدیدپذیر تامین کنند و ظرف ۵ سال به ۵ درصد برسند.

او همچنین به استفاده از پتانسیل اراضی کشاورزی اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر اراضی کشاورزی درگیر خشکسالی هستند و زمین ها بایر شده اند، اکنون فرصت مناسبی است که به جای اینکه دولت حق نکاشت بدهد از این ظرفیت برای احداث نیروگاه خورشیدی استفاده کند.

کد خبر: ۱۸۱٬۲۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • yousof IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
      0 0
      تجهیز یک میلیون خانه به نیروگاه خورشیدی؟ منظورتون همون یک میلیون خانه هست که قرار بود در هر سال ساخته بشه؟