۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰
«صولتِ» دولت؛ گزینه ای برای فتح کار و رفاه| نگرانی کارگران از ایده «خرج آهسته تر کنِ» مرتضوی
«بازار» گزارش می دهد

«صولتِ» دولت؛ گزینه ای برای فتح کار و رفاه| نگرانی کارگران از ایده «خرج آهسته تر کنِ» مرتضوی

در حالی رسما نامه معرفی صولت مرتضوی برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در صحن مجلس قرائت شد که به نظر می رسد این گزینه، گزینه نهایی این وزارتخانه در روز هشتم آبان باشد.

بازار؛ گروه ایران: از میان همه نامهایی که در فرصتی کوتاه اسامی شان برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح شد، ترجیح سید ابراهیم رئیسی آن بود که با «صولت» نهاد ریاست جمهوری، وزارتخانه عریض و طویل را هر چقدر به خود نزدیک تر کرده و برای اجرایی کردن ایده هایش در حوزه کار و رفاه، به معاون اجرایی اش بسپارد.

صولت مرتضوی با وجود سوابق متعددی که در بخشهای مختلف اجتماعی و سیاسی داشته است، و با وجود در اختیار داشتن مدیریت نهاد ریاست جمهوری، اما کارنامه و سابقه ای قابل دفاع برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ندارد. هر چند با وجود همه این موضوعات، به نظر می رسد او برای کسب رای اعتماد کار چندان سختی در پیش نخواهد داشت. حضور موثر وی در نهاد ریاست جمهوری و سابقه مدیریتش به طور کلی این احتمال را افزایش می دهد که او گزینه مجلس برای وزارتخانه ای باشد که در عین اجتماعی بودن، اما از موثرترین وزارتخانه های اقتصادی نیز به شمار می رود.

مرتضوی از قبل از ریاست جمهوری همواره از افراد نزدیک به ابراهیم رئیسی بوده است. از مدیر مسئولی روزنامه حمایت قوه قضائیه گرفته تا شهرداری مشهد و آستان قدس و تا حضورش در ستاد انتخاباتی رئیسی و نهایتا ریاستش برای نهاد ریاست جمهوری و البته معاونت اجرایی رئیس جمهور، همه و همه از او گزینه ای معتمد برای رئیس دولت ساخته است.

حالا در فرصتی کوتاه و در گذر از یک سالگی دولت، رئیسی بی آن که به دغدغه انتخاب تخصصی وزیر کار توجه داشته باشد، در تلاش برای معرفی گزینه ای معتمد و رای آور، به صولت گرایش پیدا کرد؛ هر چند همگان و از جمله نمایندگان مجلس در انتظار هستند تا ببینند در دفاع از چنین گزینه ای برای چنین وزارتخانه ای از کدام تخصص و کدام گرایش سخن خواهد گفت. به راستی در یک سال گذشته از عمر دولت، این وزارتخانه چه مقدار دغدغه ایجاد شغل میلیونی را تحقق بخشیده است؟ این سوالی است که در مورد نهضت ملی مسکن و شعار ساخت یک میلیون واحد مسکونی در هر سال، در باره وزارت راه و شهرسازی و مخصوصا رستم قاسمی وزیر هم، پرسیده می شود و چه بسا شرایط در آن وزارتخانه پیچیده تر از وزارت کار باشد.

روزنامه اصلاح طلب شرق در معرفی صولت مرتضوی به عنوان گزینه وزارت کار، با بیانی خاص، ضمن اشاره به همگرایی و نزدیکی مرتضوی با ابراهیم رئیسی و البته برآورده نشدن انتظارات نمایندگان - به زعم این روزنامه-، بدین صورت به این موضوع پرداخته است: «با شروع فعالیت انتخاباتی ابراهیم رئیسی، مرتضوی ریاست ستادهای استانی سید ابراهیم رئیسی را عهده‌دار شد و تا آبان ۱۳۹۸ مدیرعامل سازمان موقوفات آستان قدس رضوی بود. در نهایت هم با رسیدن رئیسی به ریاست‌ جمهوری، مرتضوی به‌ عنوان معاون اجرائی او منصوب شد».

این روزنامه همچنین تلنگری هم می زند به اینکه سمت معاونت اجرایی رئیس جمهوری، بعد از چهار سال از حذف شدنش، برای خاطر صولت مرتضوی در دولت، تدارک دیده شد. شرق نوشته است: این سمت (معاونت اجرایی رئیس جمهوری) در سال ۱۳۹۶ حذف شده ‌بود؛ اما حالا او علاوه بر مدتی ماندن در این سمت، از سوی رئیسی به‌ عنوان وزیر پیشنهادی کار به مجلس معرفی شده است.» و نهایتا شرق نوشته است: در حالی‌ که نمایندگان انتظار داشتند رئیسی از بین کارکنان و باتجربه‌ های وزارت کار و کسانی که در این حوزه تجربه و اندوخته‌ای دارند، کسی را به‌ عنوان وزیر پیشنهادی معرفی کند؛ اما او ترجیح داد صولت مرتضوی را برای این وزارتخانه مهم پیشنهاد دهد. نکته در خور توجه هم این است که او هیچ اندوخته و تجربه‌ای در این حوزه ندارد و معلوم نیست موافقان او در جلسه رأی اعتماد قرار است از چه تخصص و دانش و کارآمدی مرتضوی در حیطه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی دفاع کنند!»

گزینه اصالتا چهار محال و بختیاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در سال ۱۳۷۶ و همزمان با استارت دولت اصلاح طلب خاتمی بود که به فرمانداری بیرجند رسید و از ان پس او به عنوان چهره ای اصولگرا، فرصت جدیدی برای آزمودن رده های مدیریتی در دولت و قوه قضائیه پیدا کرد، تا این که در سال ۱۳۸۸، در دولت احمدی نژاد به عنوان رئیس ستاد انتخابات کشور برگزیده شد.

با پایان عمر دولت احمدی نژاد او از طرف شورای شهر مشهد، شهردار این کلانشهر شد؛ هر چند مدرک تحصیلی او، با لیسانس الهیات، امضای حکم او را با تاخیر مواجه کرد.

رئیسی این بار امیدوار است که نمایندگان به دلایل متعدد، از جمله نفوذ مرتضوی در دولت و دامنه ارتباط با وزرای دیگر، حتی بدون توجه به سوابق تحصیلاتی و حتی خبرهای منتشر شده درباره مدیریتش در شهرداری، به گزینه اش رای اعتماد بدهند و این موضوع چندان عجیب نخواهد بود

در آن زمان امیری سخنگوی دولت، در راستای تدارک شرایط برای شهردار شدن مرتضوی گفته بود: «وزارت کشور به دنبال این است تا برای افرادی که مدرک تحصیلی‌شان مرتبط با آئین‌نامه نیست، اما تجربه کار و امور مرتبط با شهرداری را دارند، چاره‌ای بیندیشد و راه‌حل‌ هایی با استفاده از ظرفیت‌ها و قانون آئین‌نامه انتخاب شهرداران پیدا کند تا بتوانیم از وجود این افراد استفاده کنیم. این موضوع نیاز به بحث‌های کارشناسی دقیق‌تری دارد و انشاءالله تا چند روز آینده این کار انجام می‌شود.»

و نهایتا اینگونه شد که صولت مرتضوی به شهرداری انتخاب شد؛ البته بعد از مدتی، اعلام شد که وی به انفصال از خدمت محکوم شده است و بر این اساس از شهرداری کنار گذاشته شد. این موضوع البته هیچگاه به طور جدی خبرساز نشد.

حالا این بار نیز او به واسطه ارتباط نزدیکش به رئیس دولت به وزارتخانه ای عریض و طویل و اجتماعی- اقتصادی می رود تا احتمالا بیش از سایر گزینه ها، همگراتر با رئیسی و در مسیر ایده های اجتماعی- اقتصادی او حرکت کند.

صولت مرتضوی نامش از میان گزینه های متعددی همچون مهرداد بذرپاش و سعید محمد، برای وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی برگزیده شد و رئیسی این بار امیدوار است که نماینگان به دلایل متعدد، از جمله نفوذ مرتضوی در دولت و دامنه ارتباط با وزرای دیگر، حتی بدون توجه به سوابق تحصیلاتی و حتی خبرهای منتشر شده و البته شایعاتی درباره مدیریتش در شهرداری، به گزینه اش رای اعتماد بدهند و این موضوع چندان عجیب نخواهد بود. او حالا دکترای «حقوق» دارد. شاید همین عنوان حقوق برای چشم انتظاران تدبیرش، جذابیت داشته باشد.

او که با شروع فعالیت انتخاباتی ابراهیم رئیسی، ریاست ستادهای استانی را عهده‌دار شد و تا آبان ۱۳۹۸ مدیرعامل سازمان موقوفات آستان قدس رضوی بود، حال با همه شرایطی که وجود دارد، کار چندان سختی برای رای کسب اعتماد از مجلس انقلابی در پیش ندارد. در همین باره، خدا بخشی، نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سید صولت مرتضوی اصالتاً روستا زاده بوده و با اقشار مستضعف جامعه همزاد پنداری دارد، اظهار کرد: وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی تجربه های کلانی در سطوح مختلف داشته که این امر به تصمیم‌گری معقول، منطقی و مبتنی بر واقعیت در راس مجموعه ای متشکل از چند وزارت خانه تجمیع شده کمک بسیاری خواهد کرد.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اضافه کرد: به صورت کلی فضای مجلس برای وی مثبت بوده و نمایندگان از اینکه رئیس جمهور آقای مرتضوی را برای این وزارتخانه حساس انتخاب کرده، خرسند هستند اما از جهت اینکه وی یکی از اعضای اصلی و موثر کابینه است و پس از آن هم فردی توانمند و با شناخت کافی از مسائل و مشکلات کشور عهده دار این مسئولیت شود، احساسی نگرانی می‌کردند.» و این اظهارات یعنی از هم اکنون صولت مرتضوی را باید وزیر کار دولت رئیسی دانست. همچنان که عمده کمیسیونها به وی رای مثبت داده اند.

احتمالا طیف کارگر و ایرانیانی که با قانون کار زندگی را می گذرانند در برابر ایده «چو دخلت نیست خرج آهسته‌تر کنِ» صولت مرتضوی، با تردید به آینده معیشتی خود و تصمیمهای نهایی وزارت کار در موضوعاتی همچون میزان افزایش حقوق، نرخ حداقل سبد معیشتی و ...نگاه می کنند

امان از آن دوبیتی خبرساز سعدی

پدرِ شهردار منطقه ۹ تهران، در جایگاه معاونت اجرایی رئیس جمهور، خبرسازیهایی نیز داشته است. در آخرین روزهای خرداد ماه گذشته و در جریان سفر یک‌روزه سید ابراهیم رئیسی به اصفهان صولت مرتضوی با شعری که از سعدی برای مردم اصفهان خواند، مورد غضب مجازی شهروندان اصفهانی قرار گرفت. سید صولت مرتضوی پیرامون موضوع زاینده‌رود و شرایط آن، به این شعر سعدی اکتفا کرد: «چو دخلت نیست خرج آهسته‌تر کن/ که می‌گویند ملاحان سرودی/ اگر باران به کوهستان نبارد/ به سالی دجله گردد خشک‌رودی».

این شعر با اعتراض زیاد اصفهانی ها در فضای مجازی مواجه شد. حالا احتمالا طیف کارگر و ایرانیانی که با قانون کار زندگی را می گذرانند در برابر ایده «چو دخلت نیست خرج آهسته‌تر کنِ» صولت مرتضوی، با تردید به آینده معیشتی خود و تصمیمهای نهایی وزارت کار در موضوعاتی همچون میزان افزایش حقوق، نرخ حداقل سبد معیشتی و ...نگاه می کنند؛ مبادا این ایده قطعی مرتضوی برای تدبیر امور باشد.

کد خبر: ۱۸۱٬۲۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کارگر IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
      1 0
      ان شالاه طعم فقررو چشیده باشن ‌.وحامی دلسوز قشرکارگران باشد..........اقای عبدلملکی واقعا مردی کردن برای کارگران کاش مانده بودن..........واما ایشون کارگران قشرضهیف دنیاهستن امیدواریم معنی این کلمه رو بخوبی درک کنید