۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۳:۳۰
فناوری دیجیتال در جدال با دلالان و حذف واسطه های باغداری
صاحب یک کسب و کار نوین مطرح می کند

فناوری دیجیتال در جدال با دلالان و حذف واسطه های باغداری

کسب و کارهای نوینی که در بخش کشاورزی راه‌اندازی می‌شود غالبا با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های جدید سعی دارند روشهای سنتی را کنار بزنند و از این طریق بهره‌وری کشاورزی را بالا ببرند اگرچه استفاده از این تکنولوژی‌ها مستلزم صرف هزینه‌های گزافی است.

یاسمن بلوردی؛ خبرگزاری بازار- فرهاد رحیمی، مدرس دانشگاه که دکترای کامپیوتر نیز دارد یکی از افرادی است که به همراه تیم IT خود یک کسب و کار نوین با عنوان مدیریت یکپارچه و هوشمند انتقال میوه(میوه‌ آ) راه اندازی کرده است. آنچه در ادامه میخوانید شرح این کسب و کار نوین از زبان وی است.

فرهاد رحیمی درمورد کسب و کار خود میگوید: این طرح با کمک معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و با  شعار «رساندن میوه از باغ بر سر سفره مردم» شکل گرفته است، به این معنا که کاری کنیم که باغدار مستقیما به خریدار اصلی در شهر وصل شود. البته این کار در  دو مرحله B۲B و B۲C انجام میگیرد.

وی می افزاید: در حالت B۲C ما با ۲۰۰ عدد از میادین میوه و تره بار تهران  قرارداد بستیم، چون هم قیمت‌شان مناسبتر است و هم در دسترس‌تر هستند، تا از این طریق محصولات را به دست خریداران برسانیم، این کار درواقع گام اول بود. در گام دوم نیز قصد داشتیم مستقیما خود باغدارها را به مردم وصل کنیم.

رسیدن سود محصول به باغدار و خریداری میوه با قیمت مناسبتر؛ مهمترین مزایای کسب و کار «میوه‌آ»

رحیمی می‌گوید: ما به صورت آزمایشی به مدت ۷ ماه با این نرم افزار کار کردیم البته هنوز به سودهی نرسیده و با شیوع کرونا نیز موقتا کار را قطع کرده‌ایم تا بعد از آرام شدن اوضاع، با گرفتن سرمایه گذار بتوانیم این کار را از سر بگیریم.

وی در خصوص مزایای این کسب و کار در صورت جا افتادن می‌گوید: این کار در وهله اول در بحث ترافیک به ما کمک می‌کند چون در این کار، پیک‌ها میوه را درب منازل تحویل مشتریان می‌دهند. از سوی دیگر به این روش، علاوه بر اینکه سود محصول مستقیم به باغدار میرسد، خریدار هم بهای کمتری پرداخت میکند.

رحیمی می‌افزاید: در شروع کار ما در هر میدانی ۳ نفر نیرو به کار گرفتیم و به صورت پایلوت ۳۰ میدان را فعال کردیم به این ترتیب در مرحله اول حدود ۱۰۰ نفر مشغول به کار شدند. البته این کار قابل توسعه است و در صورت راه اندازی مجدد، حداقل ۱۰ برابر این تعداد نیرو لازم دارد.

وی خاطرنشان میکند: برای شروع کار سرمایه اولیه چندانی صرف نکردیم چون خودمان یک تیم مجهز آی. تی هستیم و نرم افزارش را خودمان نوشتیم. از سوی دیگر  با کمک معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری با وزارت جهاد کشاورزی و شهرداری و دیگر ارگانها نامه نگاری‌های لازم را انجام داد و توانستیم با آنها بخشی از کارها را انجام بدهیم.

با حذف واسطه، میوه سالمتر و با کمترین ضایعات به دست مصرف کننده می‌رسد

رحیمی در پاسخ به این سوال که اجرایی شدن این کسب و کار چقدر صرفه اقتصادی دارد، میگوید: این کسب و کار، کار بسیار پرریسکی است و مانند کسب و کارهای نوین دیجی‌کالا، اسنپ و غیره نیست چون مردم ما عادت دارند که آنچه را که قصد خرید دارند باید لمس کنند. بنابراین تا این فرهنگ جا بیفتد زمان می برد اما آینده بسیار خوبی می‌تواند داشته باشد و تاثیرش هم برای خریدار و هم برای فروشنده میتواند یک انقلاب به پا کند. البته این نیازمند یک سرمایه گذاری اساسی است که حداقل ۱-۲ سال ما را حمایت کند چون مدیریت کردن این کسب و کار روزانه حداقل ۶۰ میلیون تومان  هزینه بر است. اما پیش بینی ما این است که با راه اندازی مجدد آن، بعد از ۳ ماه اجرایی شدن به سوددهی برسد.

وی تاکید میکند: ما از وزارت جهادکشاورزی درخواست داریم که ما را در این کار همراهی کنند چون کاملا به نفع کشاورزان است و با مافیایی که الان در بحث میوه و باغداری وجوددارد، این کار سودمالی بالایی ‌می‌تواند برای باغداران داشته باشد. این در شرایطی است که در چند نمایشگاه که حضور داشتیم کشاورزانی که در حوزه ارگانیک یا باغدارنی که در حوزه پسته کار می‌کردند و کارشان بسیار گسترده بود، بسیار از این کار استقبال کردند چون این افراد مجبور هستند محصولات‌شان را به واسطه ها بفروشند. اما  بزرگترین خصوصیت این کسب و کار  حذف واسطه‌ها است.

این فعال حوزه کسب و کارهای نوین در بخش کشاورزی در پایان می‌گوید: در حال حاضر باغی که پیش فروش می‌شود و سپس به میادین فروخته می شد و بخشی از آن نیز تبدیل به ضایعات می‌شود، سودی برای باغدار ندارد. در حالی که این نرم افزار میتواند ظرف ۲ سال سود عمده را به باغدار برساند. چون باغدار از این طریق مشتریان واقعی اش را پیدا میکند و از سوی دیگر با حذف واسطه، میوه سالمتر و با کمترین ضایعات به دست مردم می رسد؛ یعنی در وهله اول به نفع باغدار است و سپس به نفع مصرف کننده است.

کد خبر: ۱۸٬۱۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha