۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۹
هدفگذاری برای تولید ۴۰۰ هزار تُن کاتد مس در سونگون
مدیر مجتمع مس سونگون:

هدفگذاری برای تولید ۴۰۰ هزار تُن کاتد مس در سونگون

ورزقان- مدیر مجتمع مس سونگون گفت: با دستور هیأت‌مدیره شرکت مس، ظرفیت ورودی فازهای توسعه‌ای مس سونگون از ۷ میلیون به ۲۱ میلیون تُن افزایش یافته و هدف ما تولید ۴۰۰ هزار تُن کاتد مس در سونگون است.

به گزارش خبرنگار بازار، معبود عباس‌زاده صبح امروز یک شنبه در آئین کلنگ‌زنی ۳ پروژه ورزشی، خدماتی و زیرساختی شهرستان ورزقان اظهار داشت: شرکت مس با داشتن ۱۸ میلیارد تُن ذخیره مواد معدنی رتبه پنجم در دنیا دارد، ولی با وجود ذخایر معدنی در حوزه تولید رتبه هفدهم دنیا را داریم، در حالی که در پارامترهای تولید، نیروی انسانی و منابع مالی هیچ‌گونه مشکلی نداریم بلکه تفکر حاکم اصلی‌ترین مانع در تولید در صنایع معدنی بوده است.

مدیر مجتمع مس سونگون بابیان این‌که درصدد برطرف کردن شکاف رتبه‌ای بین ذخایر معدنی و تولید کنسانتره مس در سونگون هستیم، افزود: شرکت مس در نظر دارد تا ظرفیت تولید کنسانتره مس را یک میلیون تُن افزایش دهد و سهم مجتمع مس سونگون از افزایش تولید کنسانتره مس ۴۰۰ هزار تُن خواهد بود. در فاز یک و دو سونگون ۱۴ میلیون تُن بار ورودی داریم که از این میزان حجم ورودی؛ ۳۲۰ هزار تُن کنسانتره مس تولید می‌کنیم.

وی ادامه داد: بیش از ۵ هزار نفر در مجتمع مس سونگون در قالب شرکت‌ها، پیمانکاری و کارمند رسمی شاغل هستند، البته نتیجه فعالیت کارکنان این مجتمع تولید ۳۲۰ هزار تُن کنسانتره مس است. از طرفی تا پیش از روی کار آمدن هیأت‌مدیره و مدیرعامل جدید؛ هیچ طرح توسعه‌ای در مس سونگون اجرا نشده است.

عباس‌زاده با اشاره به جزئیات اجرای فاز ۳ و ۴ توسعه‌ای مجتمع مس سونگون گفت: با دستور هیأت‌مدیره شرکت مس، ظرفیت ورودی فازهای توسعه‌ای مس سونگون از ۷ میلیون به ۲۱ میلیون تُن افزایش یافته است و فاز تولید کاتد مس که با ظرفیت ۱۰۰ هزار تُن بود با مصوبه هیأت‌مدیره شرکت مس به ۲۰۰ هزار تُن در مجتمع مس سونگون افزایش پیدا کرد.

هدفگذاری برای تولید ۴۰۰ هزار تُن کاتد مس در سونگون

مدیر مجتمع مس سونگون تصریح کرد: هدف ما تولید ۴۰۰ هزار تُن کاتد مس در سونگون است که برای تحقق این هدف بایستی سالانه ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تُن کنسانتره مس تولید کنیم. البته شهرستان ورزقان با افزایش تولید کنسانتره و کاتد مس و به تبع صادرات جهت ارزآوری، می‌تواند چهار برابر صادرات استان ارزآوری کند.

وی با تأکید بر این‌که پروژه هیپ‌لیچینگ مس سونگون ۴ سال قبل شروع شده و بنابه دلایلی ۱۴ ماه پروژه متوقف بوده است، اظهار کرد: پروژه هیپ‌لیچینگ را با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد تحویل گرفته بودیم و اکنون به ۸۲ درصد رسانده‌ایم. امیدواریم تا اسفندماه بتوانیم کاتد مس را از هیپ‌لیچینگ استخراج کنیم.

عباس‌زاده از سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد دلاری در طرح‌های توسعه‌ای مجتمع مس سونگون خبر داد و خاطرنشان کرد: هیأت‌مدیره شرکت مس مکلف کرده‌اند تا صنایع پایین‌دست در شهرک مس ورزقان عملیاتی شود که با احتساب طرح‌های توسعه‌ای و صنایع پایین‌دست مس در ورزقان، ۳۰ تا ۴۰ هزار فرصت شغلی ایجاد می‌شود.

سهم ورزقان از مصوبات سفر ریاست‌جمهوری ۳۵۵۰ میلیارد تومان است

عابدین خرّم نیز در این آیین با اشاره به این‌که دولت سیزدهم هزینه فرصت‌های از دست رفته دولت‌های گذشته را می‌دهد، اظهار داشت: فرصت‌هایی برای حل مشکلات و توسعه در زمان دولت‌های گذشته وجود داشت که متأسفانه از آن‌ها استفاده نشده و دولت سیزدهم با انباشت مطالبات روبرو شده است، اما دولت مردمی پیگیری مطالبات را از وظایف خود می‌داند و در تلاش است تا عقب‌ماندگی‌های گذشته را جبران کند.

استاندار آذربایجان‌شرقی افزود: اقداماتی که در طول هفت ماه گذشته در شهرستان ورزقان صورت گرفته قابل توجه بوده، تنها در حوزه احداث و آسفالت‌ریزی راه‌های روستایی ورزقان به طول ۵۰ کیلومتر و با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان را یا به اتمام رسانده و یا در حال اتمام است. همچنین در حوزه آب و فاضلاب و انتقال آب سد حاجی‌لار انجام شده و یا در حال انجام است.

هدفگذاری برای تولید ۴۰۰ هزار تُن کاتد مس در سونگون

وی بابیان این‌که کاروان توسعه در بخش‌های مختلف شهرستان ورزقان فعال شده است، گفت: خوشبختانه عزم جدی توسعه، رشد و آبادانی شهرستان ورزقان در سیستم مدیریتی شرکت ملی صنایع مس ایران وجود دارد. این‌که بخواهیم سونگون توسعه پیدا کند ولی شهرستان ورزقان محروم بماند شدنی نیست چراکه توسعه ورزقان و سونگون بایستی هم‌تراز باشد.

خرّم با اشاره به مصوبات سفر ریاست‌جمهوری به شهرستان ورزقان ادامه داد: شهرستان ورزقان در مصوبات سفر ریاست‌جمهوری به آذربایجان‌شرقی ۱۴ عنوان مصوبه دارد. این مصوبات توسط معاون اول رئیس‌جمهور به وزارت صمت و نیرو ابلاغ شده و باید تا سال ۱۴۰۳ در شهرستان ورزقان به اتمام برسد و پروژه‌های امروز جزو همین مصوبات سفر ریاست‌جمهوری است.

استاندار آذربایجان‌شرقی از تکمیل قطعه اول بزرگراه خواجه-ورزقان تا دو هفته‌ی آینده خبر داد و گفت: تقاطع غیرهمسطح بزرگراه خواجه-ورزقان در خواجه تا پایان سال‌جاری تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد و احداث بزرگراه ورزقان به نوردوز یکی تعهدات شرکت مس است که به‌زودی عملیات اجرایی آن شروع خواهد شد، این بزرگراه کریدور برای ارتباط با کشورهای همسایه بوده و منافع اقتصادی و سیاسی به همراه خواهد داشت.

وی با ذکر این‌که ظرفیت سد حاجی‌لار ورزقان ۳۰ میلیون مترمکعب است، تصریح کرد: با اقداماتی که انجام خواهد شد ظرفیت سد حاجی‌لار به ۶۲ میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد. یعنی منابع آبی شهرستان ورزقان دو برابر خواهد شد و این شهرستان با بحران کم‌آبی خداحافظی می‌کند.

خرّم از تخصیص اعتبار ۳۵۵۰ میلیارد تومانی از محل مصوبات سفر ریاست‌جمهوری به آذربایجان‌شرقی برای شهرستان ورزقان خبر داد و گفت: این اعتبار اختصاصاً شهرستان ورزقان برای سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ است، با هزینه این اعتبارات شاهد تحول در ورزقان خواهیم بود.

استاندار آذربایجان‌شرقی با تأکید بر این‌که استقلال مس آذربایجان از سوی معاونین اول و اجرایی رئیس‌جمهور پیگیری می‌شود، اظهار کرد: تأسیس شرکت مس آذربایجان به گونه‌ای از سوی نهاد ریاست‌جمهوری و شرکت ملی صنایع مس ایران پیگیری می‌شود تا مشکل قانونی نداشته باشد، شرایط مس سونگون طوری بود که در طول ۲۵ سال گذشته توسعه‌ای نداشت و کنسانتره مس به‌صورت خام از ورزقان خارج می‌شد و در استقلال مس آذربایجان، علاوه بر افزایش ظرفیت تولید کنسانتره مس، کاتد مس و شهرک تخصصی مس جزو برنامه‌هایمان است.

وی اضافه کرد: مجتمع مس سونگون ۳۰۰۰ میلیارد تومان در بانک‌های استان گردش مالی داشت، اما شرکت مس تصمیم دارد تا این منابع را از استان خارج کند، لذا انتظار داریم از این تصمیم صرف‌نظر کرده و با نگاه عدالت به موضوع عمل کنید و نگذارید به آذربایجان‌شرقی فشار بیاید.

خرّم با ابراز امیدواری از اجرای مصوبات سفر ریاست‌جمهوری در شهرستان ورزقان خاطرنشان کرد: اولین برخورداران از روند توسعه باید مردم ورزقان باشند و در کنار اقدامات توسعه‌ای؛ از حفظ محیط زیست نیز غفلت نخواهیم کرد. چراکه اجازه نمی‌دهیم جنگل‌های ارسباران و محیط زیست شهرستان ورزقان آسیب ببیند. هرچند معدن مس سونگون در وسط جنگل‌های ارسباران قرار گرفته و توسعه سونگون، بدون آسیب به محیط زیست باید پیگیری شود از این‌رو ما در دولت نیز تعهد داده‌ایم تا احیاء جنگل‌های ارسباران دنبال شود.

کد خبر: ۱۸۱٬۱۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha