۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳
توسعه کشت دانه های روغنی مشروط به افزایش قیمت خرید تضمینی است
رئیس اتاق بازرگانی گرگان:

توسعه کشت دانه های روغنی مشروط به افزایش قیمت خرید تضمینی است

گرگان- چوپانی، رئیس اتاق بازرگانی گرگان با بیان اینکه تولید دانه های روغنی پاسخگوی ظرفیت واحدهای روغن کشی استان نیست، گفت: برای افزایش کشت دانه های روغنی باید قیمت خرید تضمینی افزایش یابد.

علی محمد چوپانی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: مجموع تولیدات دانه های روغنی در گلستان حدود ۱۰۰ هزار تن است و باز هم کارخانه های روغن کشی گلستان در زمان هایی فعالیت ندارند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان افزود: تولید دانه های روغنی در گلستان پایین است و پاسخگوی ظرفیت کارخانه های روغن کشی استان نیست.

با بیان اینکه کشاورزان نسبت به تولید دانه های روغنی در گلستان رغبتی ندارند، افزود: باید قیمت خرید تضمینی دانه های روغنی مثل کلزا و سویا با هدف حمایت از تولید از سوی دولت افزایش یابد.

وی با بیان این نکته که کشت شالی درآمد بیشتری نسبت به دانه های روغنی برای کشاورز دارد، افزود: یکی از چالش های موجود در خصوص کشت سویا این است که در استان با مشکل کشت شالی مواجه هستیم.

چوپانی با بیان اینکه کشت شالی به لحاظ مالی برای کشاورزان صرفه اقتصادی بیشتری دارد، افزود: زمین هایی که در آن شالی کشت می شود به طور متوسط چهار تا پنج تن شالی می دهد و طول زمان داشت، کاشت و برداشت این محصول حدود ۹۰ روز است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان افزود: کشاورز اگر بخواهد در یک هکتار خود شالی کشت کند به سود حدود ۲۰۰ میلیون تومانی می رسد و اگر در همین زمین سویا کشت کنند حدود ۶۰ میلیون تومان سود می کند.

وی با بیان اینکه بهترین حالت کشت کلزا به این گونه است که به صورت تناوبی با گندم کاشته شود، ادامه داد: برای بهتر شدن کشت دانه های روغنی باید قیمت خرید تضمینی افزایش پیدا کند.

کد خبر: ۱۸۱٬۰۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • عبدالله غفاری IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
      0 1
      کشاورزان بعد از شش ماه هنوز پول دانه روغنی کاملینا را که جدیدا جایگزین کلزا معرفی شده را نگرفتن