ایجاد دفاتر تجاری سیاست اصلی در تجارت با اروپاست
معاونت بین‌الملل اتاق ایران:

ایجاد دفاتر تجاری سیاست اصلی در تجارت با اروپاست

معاون بین‌الملل اتاق ایران بر ایجاد دفاتر تجاری به جای مراکز تجاری در کشورهای اروپایی و همچنین تمرکز بر حوزه‌های غیرتحریمی در تجارت با این کشورها تاکید کرد.

به گزارش بازار، علیرضا یاوری معاون بین‌الملل اتاق ایران در نشستی با روسای اتاق‌های مشترک منطقه اروپا با اظهار تاسف از اینکه برخی از کشورهای اروپایی حتی در حوزه‌های غیرتحریمی نیز به بهانه تحریم‌ها مراودات خود با ایران را قطع یا محدود کرده‌اند، گفت: عملکرد فعالانه اتاق‌های مشترک در این کشورها می‌تواند این شرایط را به نفع کشور و بخش خصوصی تغییر دهد.

یاوری با تاکید بر اینکه سیاست فعلی اتاق ایران تاسیس دفاتر تجاری به جای مراکز تجاری در کشورهای خارجی و اروپایی است، ادامه داد: به عنوان مثال می‌توان ساختمان‌های بانک ملی و صادرات در پاریس را که در حال حاضر متروکه هستند به عنوان دفتر تجاری فعال کرد. دفاتر تجاری از این جهت که می‌توانند مستقل عمل کنند و سود و زیان آن‌ها مستقل از اتاق تعریف می‌شود قطعا کارکرد بهتری نیز خواهند داشت و تجربه‌های نامطلوب مراکز تجاری ایران در سوریه و یا سودان تکرار نخواهد شد.

وی با بیان اینکه تمرکز ما باید در تجارت با اروپایی‌ها بر بخش‌های غیرتحریمی باشد، افزود: هم در این هدف و هم در ایجاد دفاتر تجاری در کشورهای اروپایی، اتاق‌های مشترک می‌توانند نقش مهمی داشته باشند.

معاون بین‌الملل اتاق ایران با اشاره به جلسات خود با برخی سفرا و رایزن‌های تجاری کشورهای دیگر گفت: در این دیدارها برخی نکات مهم مطرح شد. از جمله اینکه اغلب اتاق‌های مشترک هیچ عضو خارجی از کشوری دیگر که با آن اتاق مشترک تشکیل داده‌اند، ندارند در حالی که رویه فعلی اتاق‌های آلمان یا ایتالیا در عضوگیری از کشور متقابل در هیات‌مدیره و یا عضو عادی باید در دستور کار همه اتاق‌های مشترک قرار گیرد.

او بیان کرد: نکته مهم دیگر این است که بسیاری از اتاق‌های مشترک یا از سوی نهاد متناظر خود در آن کشور به رسمیت شناخته نمی‌شوند و یا اساسا نهاد متناظری در آن کشور ندارند؛ که این هم نقطه ضعف بزرگی است که اتاق‌های مشترک باید برای رفع آن تلاش کنند.

رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا در ادامه این نشست نیز با اشاره به برخی انتظارات اتاق‌های مشترک از اتاق ایران و معاونت بین‌الملل گفت: یکی از خواسته‌های اولیه ما این است که اتاق‌های مشترک در مراودات خارجی و رفت و آمد هیات‌های تجاری و سفرا نادیده گرفته نشوند.

پورفلاح افزود: در زمینه درخواست ویزا در خواست ما این است که اتاق ایران از تماس مستقیم پرهیز کند و اجازه دهد این اقدام از کانال اتاق‌های مشترک به عنوان نمایندگان اتاق ایران انجام شود.

پورفلاح همچنین با اشاره به تعداد بالای اعضای اتاق‌های مشترک خواستار تعیین سهمیه و صندلی برای این اتاق‌ها در اتاق ایران و هیات رئیسه آن شد.

رئیس اتاق مشترک ایران و آلمان نیز در این جلسه حضور داشت، با اشاره به اینکه تا قبل از تحریم‌ها حدود ۱۰۰ هیات بزرگ آلمانی شروع به سرمایه‌گذاری در کشور کردند، گفت: هنوز هم سرمایه‌های این افراد در ایران بلاتکلیف است و آن‌ها منتظر چراغ سبزی برای بازگشت به کشور و ادامه فعالیت‌های خود هستند.

محمد طاهری رئیس اتاق مشترک ایران و اسپانیا هم در این نشست گفت: عدم آشنایی با قوانین بین‌المللی به تجار ما آسیب زیادی وارد کرده است. اقلام تحریمی ممکن است ۲۰۰ قلم از ۵۰ هزار قلم باشد، اما ما از این اقلام غیرتحریمی بی‌اطلاع هستیم. درخواست ما برنامه‌ریزی معاونت بین‌الملل برای اطلاع رسانی و آشنایی تجار بین‌المللی با این مقولات است.

کد خبر: ۱۸۰٬۸۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha