۲۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۳
مسائل دیگر نباید به مذاکرات برجام پیوند بخورد
سخنگوی اسبق وزارت خارجه فرانسه در گفتگو با بازار:

مسائل دیگر نباید به مذاکرات برجام پیوند بخورد

«مارک فینو» معتقد است مسائل دیگر نباید به مذاکرات احیای برجام گره بخورد و باید متمرکز بر مساله هسته ای بود.

بازار؛ گروه بین الملل: «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اخیرا گفته است تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای به بن‌بست دیگری رسیده است.

در حالی که آمریکا طرفی بوده که با خروج از برجام و نقض تعهداتش وضعیت فعلی پیرامون این توافق را رقم زده و تاکنون از پذیرش تعهداتش برای به سرانجام رسیدن مذاکرات خودداری کرده، سخنگوی وزارت خارجه این کشور مدعی شد: ایرانی‌ها مشخص کرده‌اند که این توافقی نیست که آماده انجام آن بوده‌اند، توافق قطعاً قریب‌الوقوع به نظر نمی‌رسد.

وی در ادامه ادعاهایش برای رفع تقصیر از واشنگتن گفت: درخواست‌های ایران غیرواقعی است. فراتر از محدوده برجام است. هر چیزی که در هفته‌های اخیر شنیده‌ایم نشان از تغییر موضع آن‌ها ندارد.

در خصوص این موضوع خبرنگار بازار گفتگویی با «مارک فینو» سخنگوی اسبق وزارت خارجه فرانسه انجام داده است که در ادامه می آید.

«فینو» در حال حاضر مدیر بخش عدم اشاعه در «مرکز سیاست امنیتی ژنو» (GCSP) است.

با توجه به اعتراضات در ایران، با توجه به مواضع افرادی چون رابرت مالی، برخی کارشناسان معتقد هستند آمریکا درصدد است تا مذاکرات هسته ای جدا از سایر مسائل پیش برود. ارزیابی شما چیست؟

منطقی است که چنین گفتگوهایی از هر موضوع دیگری جدا بماند. این فلسفه کل مذاکرات برجام بود. این مذاکرات حتی با وجود جنگ در اوکراین ادامه یافت. همانطور که گفته شد، فضای کنونی برای بحث های هوشیارانه و دستیابی به موفقیت مناسب نیست، زیرا توجه دولت ها برای تمرکز بر مذاکرات دشوار است.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی میگوید گفت‌وگو با ایران بر سر موضوع پادمان‌های هسته‌ای از سرگرفته شده است. این موضوع تا چه میزان در روند مذاکرات هسته ای ایران تأثیرگذار است؟

البته، هر دو به هم مرتبط هستند، به ویژه اینکه ایران بسته شدن تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را شرط نهایی کردن مذاکرات وین قرار داده است. با این حال، ایجاد چنین پیوندی ممکن است مفید نباشد زیرا ایران دارای تعهدات پادمانی است که خارج از برجام است و باید بدون توجه به برجام اجرا شود.

ایران در خصوص از سرگیری مذاکرات ابراز آمادگی کرده است. ارزیابی شما از این موضوع چیست؟

این به نفع ایران برای همکاری در حل این موضوع است، زیرا خطر احیای برجام بسیار بیشتر است.

اسپوتنیک که رسانه ای روسی است اخیر به نقل از یک مقام روسی اعلام کرده بود که مذاکرات هسته ای در ماه آینده میلادی از سر گرفته می شود. به نظر شما مذاکرات در این تاریخ شروع خواهد شد؟

دانستن دقیق آن دشوار است، اما این نشانه خوبی است. هنوز به هر طرف زمان می دهد تا راه حل ها را بررسی کند.

به نظر می رسد بعد از انتخابات کنگره آمریکا، زمان مناسبی از نظر دولت بایدن برای شروع مذاکرات است. ارزیابی شما چیست؟

این می‌تواند فرصت خوبی باشد، اما بستگی به این دارد که آیا بایدن در کنگره حاشیه مانور بهتری برای احیای برجام و لغو تحریم‌ها داشته باشد یا خیر.

کد خبر: ۱۸۰٬۷۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha