۲۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۷
۲۴ هزار هکتار زمین دولتی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در کمتر از ۲ سال تامین شد
معاون شهرسازی و معماری:

۲۴ هزار هکتار زمین دولتی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در کمتر از ۲ سال تامین شد

مالواجرد، معاون وزیر راه و شهرسازی از تامین بیش از ۲۴ هزار هکتار اراضی دولتی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت در کمتر از دو سال خبر داد.

به گزارش بازار، فرزانه صادق‌مالواجرد معاون شهرسازی و معماری امروز پنجشنبه ۲۱ مهرماه در دهمین اجلاس شورای عالی استان‌ها اعلام کرد: نیاز به مسکن و مطالبه مسکن حق تمامی نمایندگان و مردم است. درعین حال حاکمیت برای جبران عقب‌ماندگی‌ها در بخش مسکن قانون جهش تولید را در مجلس تصویب و ابلاغ کرد و دولت مکلف به اجرای آن است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص بخشی از دغدغه‌های اعلام شده در بخش مسکن و شهرسازی کشور گفت: در اجرای طرح نهضت ملی مسکن تمامی ارکان دولت نقش دارند و البته وزارت راه و شهرسازی نیز ایفای نقش کرده است. در خصوص تامین اعتبار، تسهیلات و نحوه بازپرداخت نیز باید توجه داشت که تامین اعتبارات از سوی سازمان برنامه و بودجه است و نوع نرخ بندی نیز در شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی تعیین و ابلاغ می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری افزود: تمامی بخش‌های تصمیم گیر در وزارت راه و شهرسازی در تلاش هستند تا برای مسکن و متقاضیان واقعی آن حاشیه امنی ایجاد شود و اقشار کم‌درآمد و میان‌درآمدی برای خانه دار شدن از طریق سیاست های اتخاذ شده در وزارتخانه نیاز مسکن آنها تامین شود.

دبیر شورای‌ عالی شهرسازی و معماری ایران توضیح داد: در خصوص تامین زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن اقدامات مناسبی در وزارتخانه انجام شده است. طبق مصوبه شورای عالی مسکن تامین زمین در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت که ۱۲۰۰ شهر کشور است در استان ها برعهده استانداران و شورای تامین استان گذاشته شده است. در شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت نیز این کار برعهده شورای عالی شهرسازی و معماری و طرح موضوع در این شورا و بررسی و تصویب از شوراست.

صادق‌مالواجرد در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه در دولت نهم و دهم و در اجرای طرح مسکن مهر کمتر از ۸ هزار هکتار زمین برای اجرای طرح توسط دولت زمین تامین شد، اراضی تامین شده در کمتر از دو سال گذشته را برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن ۲۴ هزار هکتار عنوان کرد.

وی بازنگری طرح های جامع و تفصیلی شهرها را از اولویت‌های وزارتخانه عنوان کرد که در حال انجام است.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با یادآوری اینکه وزارت راه و شهرسازی با سازمان اوقاف تفاهم‌نامه‌ای منعقد کرده است که بر اساس آن زمین های اوقافی قبل از الحاق ارزش‌گذاری شوند، گفت: استان ها در اجرای تفاهم نامه وزارت راه و اوقاف همکاری کنند. در اجرای طرح نهضت ملی مسکن، اوقاف می تواند کمک کند و باید به این نکته توجه داشت که مالکیت زمین اوقافی با مالکیت خصوصی متفاوت است.

صادق‌مالواجرد در خصوص بافت فرسوده و نوسازی بافت‌ها نیز توضیح داد: بسته‌های تشویقی شهرسازی در بافت‌های فرسوده منجر به رونق ساخت و ساز در بافت فرسوده می‌شود که این مهم موردتوجه وزارت راه و شهرسازی بوده است و دراین راستا گام‌هایی برداشته شد. بنابراین ضوابط ساخت و ساز در بافت فرسوده باید با ضوابط ساخت وساز در سایر بافت ها متفاوت باشد.

وی تاکید کرد: زیرساخت‌های موجود در بافت فرسوده شرایطی را ایجاد کرده است که تولید مسکن در این بافت ها بسیار ساده‌تر باشد.

کد خبر: ۱۸۰٬۷۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha