۲۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۵۱
گروه پیمانکاری و املاک حق سهامداران خرد را می خورند؟| ثشاهد و کیسون بیش از ۹۰ درصد افت کردند
بازار گزارش می دهد؛

گروه پیمانکاری و املاک حق سهامداران خرد را می خورند؟| ثشاهد و کیسون بیش از ۹۰ درصد افت کردند

برخی کارشناسان معتقدند برخی گروه ها مانند پیمانکاری و انبوه سازی عملکرد شفافی ندارند و رشد ارزش سهام با حاشیه سود شرکت ها انطباق ندارد.

بازار؛ گروه بورس: وضعیت معاملات نمادها چند روزی هست که از حالت یکپارچه قرمز خارج شده است و برخی نمادها به صف خرید هم کشیده شده اند و این مساله تحت تاثیر چند فاکتور از جمله گزارش های ماهانه، واکنش بازار به رشد قیمت دلار و تغییر قیمت نفت و در نهایت سیاست گذاری های جدید وزارت اقتصاد برای بخش های مالیاتی و ... است که باعث شده برخی شرکت ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته حاشیه سود بیشتری کسب کنند، هرچند هنوز برخی کارشناسان معتقدند برخی گروه ها مانند پیمانکاری و انبوه سازی عملکرد شفافی ندارند و رشد ارزش سهام با حاشیه سود شرکت ها انطباق ندارد.

براساس گزارش های سازمان بورس اوراق بهادار در شهریور ماه بیشتر رشد سودسازی مربوط به گروه صنعت پیمانکاری بوده که نسبت به ماه قبل تر ۴۱۷ درصد سود بیشتری ثبت کرده اند و رشد سود انبوه سازی ها در این ماه ۱۹۹ درصد، رشد سودسازی گروه ساخت دستگاه ها و وسایل ارتباطی ۶۳ درصد، رشد سودسازی گروه واسطه های مالی ۵۷ درصد بوده است و گروه خودرو و ساخت قطعات و همچنین گروه ماشین آلات و تجهیزات صنعتی هم رشد ۵۰ درصدی در شهریور ماه ثبت کرده اند و کمترین رشد هم مربوط به گروه بانکی و کانی های فلزی بوده است که این مساله هم تحت تاثیر رکود اقتصادی حاکم بر کشور و همچنین افت قیمت های جهانی کامودیتی ها بوده و ادامه این روند در شش ماهه دوم سال که احتمالا دولت با کسری اعتبارات مواجه خواهد بود بیشتر به چشم خواهد آمد.

گروه های بورسی مانند پیمانکاری و انبوه سازی مانند تولیدکننده ها عملکرد شفافی ندارد و بسیاری از سهامداران در حالی که انتظار دارند که مطابق سودسازی های که دارند رشد ارزش سهام داشته باشند اما این اتفاق نمی افتد، زیرا این گروه ها تلاش می کنند دارایی های خود را به صورت اموال ثابت و املاک و... حفظ کنند

یک کارشناس بورس در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن انتقاد از عملکرد برخی گروه های بورسی مانند پیمانکاری و انبوه سازی، گفت: این گروه ها مانند تولیدکننده ها عملکرد شفافی ندارد و بسیاری از سهامداران در حالی که انتظار دارند که مطابق سودسازی های که دارند رشد ارزش سهام داشته باشند اما این اتفاق نمی افتد، زیرا این گروه ها تلاش می کنند دارایی های خود را به صورت اموال ثابت و املاک و... حفظ کنند، به همین دلیل سهامداران خرد همیشه با خرید نمادهای این گروه زیان می بینند و سود شرکت برای سهامداران عمده باقی می ماند.

رضا روحی با بیان اینکه برخی از مدیران گروه انبوه سازی هم اهمیتی به ابروی نماد و ارزش سهامش نمی دهند، افزود: برای نمونه نمادی مانند کیسون با وجود اینکه دارایی های زیادی دارد و حتی در گزارش های مالی که ارائه می دهد، هرچند خیلی شفاف نیستند اما سود بالایی ثبت می کند با این حال به دلیل اینکه مدیرعامل این شرکت به ارزش سهام بهایی نمی دهد شاهد افت ۹۰ درصدی ارزش سهام آن از سال ۹۹ هستیم.

افت عجیب کیسیون و ثشاهد

روحی با اشاره به دیگر نمادهایی مانند ثشاهد، گفت: این نماد که در حوزه سرمایه گذاری بخش املاک است در یک سال گذشته به شدت افت داشته در حالی که ابتدای دولت تبلیغات زیادی برای افزایش سرمایه و رشد ارزش دارایی این شرکت کردند اما بعد از آن قیمت سهام از ۸ هزار تومان به هزار دویست تومان رسید و در یک سال گذشته هم با وجود اینکه شاخص کل بورس از یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد به یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد رسیده است قیمت سهام این نماد ۱۰۰ درصد کاهش پیدا کرده و از ۱۲۰۰ تومان به ۶۰۰ تومان رسیده اس.

قیمت ملک در همین یک سال از میانگین ۳۲ میلیون تومان در هر متر برای تهران به ۴۴ میلیون تومان رسیده و این مساله نشان می دهد که گروه های املاک و پیمانکاری نه تنها شفاف نیستند، بلکه ارزش سهام آنها با داراییشان چندان انطباق ندارد

او افزود: از طرف دیگر قیمت ملک در همین یک سال از میانگین ۳۲ میلیون تومان در هر متر برای تهران به ۴۴ میلیون تومان رسیده و این مساله نشان می دهد که گروه های املاک و پیمانکاری نه تنها شفاف نیستند، بلکه ارزش سهام آنها با داراییشان چندان انطباق ندارد و نکته عجیب تر اینجاست که نماد ثشاهد متعلق به بنیاد شهید است و رئیس این بنیاد زمانی که کاندیدای ریاست جمهوری بود در آن زمان مدعی شد که بورس را چند ماه بازسازی می کند اما از آن زمان تاکنون سهام شرکتی که خودش مدیریت می کند به نصف کاهش یافته است.

این کارشناس بورس با اشاره به اینکه برای خرید نمادهای این دو گروه باید به ان ای ویی سهم توجه کرد، تصریح کرد: هرچند نمادها در چند سال گذشته افت زیادی داشته اند، اما هنوز نمی توان درباره ارزندگی نمادهای گروه انبوه سازی و پیمانکاری بدون در نظر گرفتن ان ای ویی دست به خرید زد.

وضعیت معاملات نمادها در بازار بورس

یک کارشناس بورس با نگاهی به وضعیت معاملات نمادها در بازار بورس تهران، در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: هرچند در یک هفته گذشته حجم معاملات چندان رشد نداشته است، اما در روز چهارشنبه سرانه ای خرید رشد کرد و از طرف دیگر تعداد صف های خرید بیشتر شده و این یک نکته ای مثبت برای بازار محسوب می شود.

افزایش دوباره قیمت نفت در بازارهای جهانی کرک اسپرد نمادهای پالایشی را بالا برده است و ادامه این روند می تواند منجر به افزایش تقاضا در بین این گروه شود، همپنین رشد حاشیه سود برخی شرکت های غذایی در نتیجه آزاد شدن قیمت برخی محصولات غذایی باعث شده تا شرکت ها سود بیشتری را در سه ماهه گذشته ثبت کنند

محمود مرادی با بیان اینکه در میان گروه ها، بیشترین محرک های مثبت در بین پالایشی ها رخ داده است، تصریح کرد: افزایش دوباره قیمت نفت در بازارهای جهانی کرک اسپرد نمادهای پالایشی را بالا برده است و ادامه این روند می تواند منجر به افزایش تقاضا در بین این گروه شود.

او با اشاره به اینکه در بین گروه های غذایی برخی از نمادها با حجم بالای تقاضا روبرو شده اند، تصریح کرد: رشد حاشیه سود برخی شرکت های غذایی در نتیجه آزاد شدن قیمت برخی محصولات غذایی باعث شده تا شرکت ها سود بیشتری را در سه ماهه گذشته ثبت کنند.

کد خبر: ۱۸۰٬۶۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha