۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۴
جزئیات اجرای طرح تغییر الگوی کشت در ایلام/ از کشاورزان حمایت می شود
در گفت و گو با بازار عنوان شد؛

جزئیات اجرای طرح تغییر الگوی کشت در ایلام/ از کشاورزان حمایت می شود

ایلام- معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام با اشاره به جزئیات اجرای طرح تغییر الگوی کشت در ایلام، گفت: در اجرای این طرح، از کشاورزان حمایت می شود.

حمشت الله زرین جوب در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: طی ۲ سال گذشته به دلیل خشکسالی خسارت های زیادی به کشت محصولات کشاورزی وارد شده است.

وی گفت: به دلیل کمبود آب در بخش کشاورزی، باید طرح تغییر الگوی کشت در استان ایلام اجرایی شود و جهاد کشاورز استان در این مسیر مصمم است.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در خصوص برنامه‌های تشویقی برای کشاورزانی که اقدام به کشت جایگزین و کم آب بر کنند، اظهار کرد: دولت در قالب خرید تضمینی محصولات و بخشودگی تعرفه آب بهاء برای کشاورزانی که بطور مثال به جای کشت هندوانه و خیار اقدام به کشت کلزا کرده باشند، کمک خواهد کرد.

وی با بیان اینکه استان ایلام در سال گذشته در کشت دانه‌های روغنی از نظر کشاورزی قراردادی، رتبه اول کشور داشت، افزود: یکی دیگر از برنامه‌های تشویقی دولت، کشاورزی قراردادی است که بر اساس آن صاحبان کارخانجات در قالب قرارداد و پیش پرداخت تسهیلات، خرید محصول را تضمین می‌کنند و کشاورزان نسبت به کشت محصول مورد نیاز آن‌ها اقدام می‌کنند.

موانع اجرایی طرح تغییر الگویی کشت در استان
زرین جوب با اشاره به وضعیت محصولات کشت جایگزین و کم آب بر در استان اظهار کرد: با توجه به ضرورت کشت محصولات کم آب بر در استان ایلام، از ۲۳۰ هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات زراعی، ۲۱۵ هزار هکتار آن زیر کشت محصولات کم آب بر یا استراتژیک می‌رود.

وی در خصوص موانع اجرایی طرح تغییر الگویی کشت در استان افزود: در سنوات گذشته اراده و برنامه خاصی برای این طرح در سطح کشور وجود نداشت، اما در دولت جدید و امسال حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای سال آینده پیش بینی شده تا کشاورزان بتوانند الگوی کشت را آنگونه که مد نظر دولت هست، اجرا کنند.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام با اشاره به مزیت‌های مثبت این شیوه تاکید کرد:اگر برنامه تغییر کشت بر اساس برنامه‌های مدون اجرا شود تا حدود ۳ میلیارد متر مکعب صرفه جویی در مصرف آب پیش بینی می‌شود.

وی در خصوص ممنوعیت کشت برخی از محصولات گفت: احتمال ممنوعیت کشت محصول برنج در مناطقی خارج از شمال کشور (استان مازندران و گیلان) وجود دارد.

وی تاکید کرد:در استان ایلام بواسطه قدمت ۲۰۰ ساله در کشت برنج هنوز ممنوعیت نداریم، ولی کشت آنرا محدود کردیم و در صورت ممنوعیت، باید مابه التفاوت کشت نشدن محصول به کشاورزان پرداخت شود.

کد خبر: ۱۸۰٬۶۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha