ارتقای سرعت سریعترین اینترنت جهان

ارتقای سرعت سریعترین اینترنت جهان

سریع‌ترین شبکه اینترنت جهان به سرعت خیره‌کننده ۴۶ ترابیت بر ثانیه رسید.

به گزارش بازار، سریعترین شبکه اینترنت موسوم به شبکه علوم انرژی (Esnet) به ESnet ۶ ارتقا یافته و به پهنای باند ۴۶ ترابیت بر ثانیه دست یافته است. اگرچه باید خاطرنشان کرد که این شبکه اینترنت تنها در اختیار دانشمندان در آمریکا قرار میگیرد.

ESnet ابتدا در سال ۱۹۸۶ برای کمک به ارتباط برقراری دانشمندان در آزمایشگاه‌های مختلف وزارت انرژی (DOE) در سراسر آمریکا تأسیس شد و به آن‌ها اجازه میداد تا به سرعت مقادیر عظیمی از داده‌های خام را به اشتراک بگذارند. در دهه‌های پس از آن، بهروزرسانی‌های زیادی برای همگام شدن این شبکه اینترنت با پیشرفت‌های فناوری و حجم عظیم داده‌های تولید شده توسط آزمایش‌های علمی انجام شده است.

در سال ۲۰۲۱، ۱.۱ اگزابایت داده از طریق این شبکه منتقل شد؛ و اکنون زمان جهش نسل بعدی فرا رسیده است. "ESnet ۶" از ۲۴ هزار کیلومتر کابل فیبر نوری اختصاصی در سراسر این کشور تشکیل شده است که ارتباطات شبکه مازهای (Backbone Network) را قادر میسازد تا با سرعت بین ۴۰۰ گیگابیت تا یک ترابایت بر ثانیه داده انتقال دهند.

شبکهٔ مازهای (ستون فقراتی) بخشی از زیر ساخت یک شبکه رایانه‌ای است که قطعه‌های مختلف شبکه را به هم وصل میکند و مسیری برای مبادله اطلاعات بین شبکه‌های محلی و زیرشبکه‌های مختلف را ارائه میکند.

این سرعت تا پیش از این بیشترین سرعت انتقال داده در شبکه اینترنتی در جهان بوده است، اما اکنون این شبکه به پهنای باند ارسال ۴۶ ترابیت داده بر ثانیه دست یافته و تقویت شده است. اگرچه باید گفت که این شبکه رکورد سرعت انتقال داده را در دست ندارد بلکه این افتخار به یک تاسیسات آزمایشی در ژاپن میرسد که به سرعت شگفتانگیز یک پتابیت در ثانیه (Pbps) یعنی ۱۰۰۰ ترابیت در ثانیه دست یافت.

برای درک بهتر آن میتوان گفت که اتصال در شبکه معمولی اینترنت چند ده تا چند صد مگابیت بر ثانیه است، در حالی که شبکه اینترنت "ESnet ۶" معادل ۴۶ میلیون مگابیت در ثانیه عمل میکند.

بنابر اطلاعات منتشره در وبگاه نیواطلس، اینترنت شبکه ESnet ۶ به گونه‌ای طراحی شده که به دانشمندان اجازه میدهد مجموعه‌های بزرگی از داده را بین تیمها، ابزارها و تاسیسات انتقال دهند و همچنین این شبکه برای کمک به حوزه‌های تحقیقاتی عمده و فشرده مانند مدلسازی آب و هوا، مطالعات ژنومی، مشاهدات تلسکوپها، آزمایش‌های فیزیک و اطلاعات کوانتومی آماده خواهد شد.

کد خبر: ۱۸۰٬۶۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha