۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳
طرح «فراز» در ۸۶ هکتار از تاکستان‌های استان همدان اجرا شد
رئیس جهادکشاورزی همدان:

طرح «فراز» در ۸۶ هکتار از تاکستان‌های استان همدان اجرا شد

همدان - رئیس سازمان جهادکشاورزی استان همدان گفت: طرح «فراز» در ۸۶ هکتار از تاکستان‌های استان همدان اجرا شده است.

منصور رضوانی جلال در گفتگو با خبرنگار بازار از اجرای طرح‌های خاص برای حفظ محصولات کشاورزی در استان همدان به ویژه در شهرستان‌های ملایر و رزن سخن گفت و افزود: طرح داربستی کردن یا طرح «فراز» در باغ‌های انگور استان همدان اجرا می‌شود.

طرح فراز میزان تولید محصول را تا سه برابر افزایش داده و مبارزه با آفات و امراض در این نوع تاکستان‌ها به آسانی انجام می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه اجرای طرح «فراز» در تاکستان‌ها موجب مصونیت درخت انگور در برابر سرمای بهاره می‌شود، گفت: طرح فراز میزان تولید محصول را تا سه برابر افزایش داده و مبارزه با آفات و امراض در این نوع تاکستان‌ها به آسانی انجام می‌شود.

رضوانی جلال به دیگر ویژگی‌های اجرای طرح «فراز» اشاره کرد و گفت: اجرای این طرح موجب افزایش کیفیت تولید و افزایش میزان تولید می‌شود به طوری که وقتی باغات ایستاده یا در آن طرح «فراز» انجام می‌گیرد محصول آسیب نمی بیند و فرآوری آن راحت انجام می‌شود.

هر سال باید ۱۵۰ هکتار طرح «فراز» اجرایی شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه در استان همدان در بیش از ۸۶ هکتار از تاکستان‌ها طرح «فراز» اجرا شده است، ادامه داد: در طرح توسعه راهبردی استان همدان در حوزه کشاورزی هر سال باید ۱۵۰ هکتار طرح «فراز» انجام شود که با زیرساخت‌هایی که انجام شده امیدواریم به ۲۰۰ هکتار افزایش یابد.

وی با تاکید بر اینکه کشت انگور در استان همدان سابقه دیرینه دارد و هر ساله در شهرستان ملایر به توجه به شرایط مناسب اقلیمی انگور در رقم‌های مختلف تولید می‌شود، گفت: ملایر با دارا بودن ۱۱ هزار هکتار سطح زیر کشت انگور و تولید سالانه بیش از ۲۴۰ هزار تن انگور به طور میانگین ۶ درصد از تولید انگور کشور را به خود اختصاص داده است.

رضوانی جلال اضافه کرد: تولید انگور ملایر با ۲۲ تن در هر هکتار از متوسط میانگین کشوری با حدود ۱۰ تا ۱۲ تن در هکتار بالاتر است و اجرای طرح «فراز» می‌تواند تراز تولید انگور ملایر را بسیار ارتقا بخشد.

وی با تاکید بر اینکه ملایر در حوزه بحث باغداری انگور و محصولات باغی بسیار شاخص و سرآمد است، گفت: در حال حاضر هر چهار کیلو انگور به یک کیلو کشمش تبدیل می‌شود که با اجرای طرح فراز هر ۳.۵ کیلو انگور به یک کیلو کشمش تبدیل خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان افزود: در سطح شهرستان رزن نیز ۱۰ هکتار باغ انگور با الگوگیری از طرح فراز انجام می‌شود که هم اکنون این طرح در دست اجرا است.

کد خبر: ۱۸٬۰۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha