۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۲:۳۷
کاهش زمان فرایند افزایش سرمایه راهکار نجات شرکت و سهامدار
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

کاهش زمان فرایند افزایش سرمایه راهکار نجات شرکت و سهامدار

کارشناس بازار سرمایه گفت: هر گونه تسهیل و سرعت بخشیدن به فرایندهای افزایش سرمایه به افزایش نقدشوندگی، توسعه و سرمایه گذاری شرکت‌ها کمک می‌کند.

به گزارش بازار، محمدرضا کاتوزیان در خصوص مصوبه کاهش زمان افزایش سرمایه از محل آورده نقدی، اظهار کرد: طبق گفته مسئولان سازمان بورس در خصوص افزایش سرمایه از طریق مطالبات و آورده نقدی برنامه‌هایی برای تسهیل و کاهش زمان این فرایند وجود دارد که با توجه به زیر ساخت‌های سامانه سجام و مجوز موجود در برنامه ششم توسعه در حال فراهم سازی است. برای طراحی زیرساخت‌های لازم و نرم افزارهای مناسب برای کار در سازمان و شرکت سپرده گذاری مرکزی، اقداماتی انجام پذیرفته و گویا مراحل اولیه آن سپری شده است.

وی افزود: طبق ماده ۱۵۷ قانون تجارت، سرمایه شرکت را می‌توان از طریق صدور سهام جدید و یا از طریق بالا بردن مبلغ اسمی سهام موجود افزایش داد. مطابق با ماده ۱۵۸ این قانون نیز، تاییدیه مبلغ اسمی سهام جدید به یکی از ۴ روش، پرداخت مبلغ اسمی سهم به نقد، تبدیل مطالبات نقدی حاصل شده اشخاص از شرکت‌ها به سهام جدید، انتقال سود تقسیم نشده‌ی اندوخته یا عواید حاصله از اضافه ارزش سهام جدید به سرمایه شرکت و تبدیل اوراق قرضه به سهام امکان پذیر است.

کارشناس بازار سرمایه در رابطه فرایند افزایش سرمایه از محل آورده نقدی گفت: در شرکت‌های سهامی عام پس از اتخاذ تصمیم راجع به افزایش سرمایه از طریق انتشار سهام جدید، آگهی در روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی‌های شرکت در آن منتشر می‌شود به اطلاع صاحبان سهام می‌رسد.

کاتوزیان در خصوص مزایای افزایش سرمایه از محل آورده نقدی بیان کرد: افزایش سرمایه از محل آورده نقدی، کمک به بهبود سودآوری شرکت در بلند مدت، سرعت گرفتن فرایندهای توسعه‌ای و تزریق نقدینگی درون شرکت می‌کند.

کارشناس بازار سرمایه همچنین در همین راستا به معایب افزایش سرمایه از محل آورده نقدی اشاره کرد و گفت: معایب افزایش سرمایه از محل آورده نقدی فرایندی زمانبر است و بسیاری از سهامداران در واریز وجه نقد برای ارزش اسمی سهم مقاومت می‌کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه مبالغ جمع آوری شده از سوی شرکت کنندگان در افزایش سرمایه باید تا قبل از ثبت نهایی سرمایه جدید نزد اداره ثبت شرکت ها، در حساب جاری بانک مشخص شده بماند، شرکت متحمل هزینه فرصت از دست رفته نسبت به مبالغ مسدود شده در حساب بانکی می‌شود. همچنین عدم حضور تمامی سهامداران در موعد مقرر در افزایش سرمایه، باعث می‌شود فرایند تبدیل حق تقدم استفاده نشده به سهام طولانی شود و در نهایت افزایش سرمایه طولانی‌تر شود.

کد خبر: ۱۸۰٬۵۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha