تسهیلات بانکی خرید تجهیزات کشاورزی صفر شده است| بدعهدی نمایندگی های فولاد مبارکه در زمان بحران
صنعتگران بخش کشاورزی در گفتگو با بازار:

تسهیلات بانکی خرید تجهیزات کشاورزی صفر شده است| بدعهدی نمایندگی های فولاد مبارکه در زمان بحران

صنعتگران بخش کشاورزی میگویند بحران خشکسالی و نداشتن رابطه تجاری با دنیا کار را سخت کرده و در شرایط فعلی کشاورزان برای بهره مندی از ماشین آلات باید از دولت سوبسید بگیرند اما تسهیلات بانکی صفر شده است.

بازار؛ گروه کشاورزی: در حالی که تاکید ها بر به روز رسانی و استفاده از جدیدترین ماشین آلات و تجهیزات در بخش کشاورزی است و کشورهای توسعه یافته سالها است از نوین ترین ها بهره می گیرند، صنعتگران بخش کشاورزی کشور نیز سعی در تولید ادوات و ماشین آلاتی همراستا با تولیدات جهانی دارند، اما در این میان چالش هایی دارند که گاهی مواقع حتی موجب تعطیلی کارگاه ها و یا نرسیدن ماشین آلات و ادوات جدید به خطر تولید می شود.

عدم فروش ماشین آلات به دلیل سهل انگاری بانک کشاورزی در پرداخت تسهیلات به کشاورزان

حمیدرضا اسدی صنعتگر بخش ماشین آلات و ادوات کشاورزی کشور در خصوص اصلی ترین مسائل و چالش های پیرامون این حوزه به خبرنگار بازار گفت: در حال حاضر اصلی ترین چالش ما عدم فروش است؛ یعنی با اینکه ۷ ماه از سال گذشته حتی یک پرداختی از پیش فاکتورهای ما صورت نگرفته است در حالی که کشاورزان باید از بانک کشاورزی بابت خرید این تجهیزات از ما، وام بگیرند.

اسدی افزود: به عبارت دیگر بر خلاف سال گذشته که بانک های عامل به راحتی و سریعا و با ارائه پیش فاکتورهای خرید تجهیزات کشاورزی، به کشاورزان تسهیلات پرداخت می کردند امسال حتی یک فاکتور فروش ما نقد نشده است.

وی تصریح کرد: بنابراین مشکل اصلی ما فروختن ماشین آلات به کشاورزان و بهره برداران است که امسال مشکل نقدینگی دارند و بانکها هم کمک کننده آنها نیستند.

اسدی با اشاره به اینکه سازنده ماشین آلات کشت لوبیا هستند اذعان داشت: همانطور که می دانید کشت لوبیا از اردیبهشت شروع می شود و الان در حال برداشت است و نهایت تا آبان تمام می شود. این فاصله زمانی طی شده است اما هنوز هیچ پرداختی برای خرید ماشین الات به این کشاورزان داده نشده است بنابراین کشاورزان دیگر انگیزه ای برای خرید ندارند.

هر زمان که ورق فولاد گران می شود نمایندگی های فولاد مبارکه جواب ما صنعتگران را نمی دهند و کالای خود را نگه می دارند تا گرانتر شود و به نرخ روز بفروشند

او در خصوص چالش تامین مواد اولیه نیز گفت: اصلی ترین مواد اولیه مصرفی ما در این حوزه آهن الات، ورق، قوطی و نبشی، لاستیک، چدن و غیره است و متاسفانه قیمتها به صورت ساعتی بالا و پایین می شود بنابراین مشکل الان قیمت مواد اولیه است.

بر اساس این گزارش، صنعتگران غالبا با مشکل تامین فولاد از بورس نیز روبرو هستند چرا که با حجم های نسبتا بالا عرضه می شود و لذا نیاز به نقدینگی بالایی دارد که قائدتا در توان همه تولید کننده ها نیست. با این وجود این صنعتگر بخش ماشین آلات کشاورزی در این خصوص گفت: ما در بحث تامین فولاد مشکلی نداریم چون اصولا آن را از بورس تهیه نمی کنیم و از نمایندگی های فولاد مبارکه تهیه می کنیم. با این وجود مشکل اینجا است که نمایندگی های فولاد مبارکه هم هروقت ورق گران می شود به نوعی جواب ما را نمی دهند و کالای خود را نگه می دارند تا گرانتر شده و به نرخ روز بفروشند.

اسدی همچنین در خصوص میزان کاهش تولیدشان به واسطه کاهش فروش گفت: وقتی فروش نداشته باشیم قطعا کاهش تولید هم داریم به طوری که نسبت به سال قبل ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش داشته ایم.

او ادامه داد: الان همه فروش ما از طریق چکی است در حالی که تا پیش از این بخش قابل توجهی از فروش ما از طریق پیش فروش بود که پیش فاکتور به کشاورز می دادیم و آنها با مراجعه به بانک کشاورزی بابت خرید، تسهیلات می گرفتند اما امسال از این لحاظ فروش ما به صفر رسیده است.

خشکسالی و عدم ارتباط تجاری با دنیا سختی تولید را دو چندان کرده است

محسن ثانی دیگر صنعتگر بخش ماشین سازی و تجهیزات کشاورزی در پرسش بازار مبنی بر اینکه تولید کننده هایی مثل شما با چه چالش هایی در فرایند تولید مواجه هستند، گفت: این بحث مفصلی است چرا که ما با یک بحران به نام بحران خشکسالی مواجه هستیم و بحران های سیاسی که مملکت ما همیشه با آن مواجه است نیز در کنار آن قرار دارد.

ثانی افزود: در حقیقت اگر ما جزو بازار فروش بین المللی بودیم و رابطه تجاری خوبی با دنیا داشتیم قطعا مشکلات کشاورزان هم کمتر می شد به خصوص اینکه ما یک حلقه زنجیره در کل دنیا می شدیم که همانطور که شرکتهای بزرگ کشاورزی کار می کنند ما نیز می توانستیم کار کنیم. اما این مشکل در ید قدرت ما نیست و در سطح کلان باید حل شود و ارتباط تجاری با دنیا برقرار شود تا به عنوان مثال بتوانیم قطعات مورد نیاز را بدون کمترین دغدغه و دردسر از بازارهای جهانی تامین کنیم.

او اضافه کرد: مشکل دیگری که داریم خشکسالی است چون مشتریان ما کشاورزان هستند و به دلیل بالا نبودن میزان تولیدات و بهره وری ناشی از بحران کم آبی، الان پولی در دست ندارند که بخواهند ماشین آلات از ما تهیه کنند. لذا الان در حالت پیلوت هستیم یعنی حداقل تولید را داریم.

داشتن رقابت در بازار آزاد امری درست است اما در شرایطی که اقتصاد کشور بیمار است صنعتگر و تولید کننده نیاز به سوبسید دارد همانطور که یک بیمار نیاز به سِرم دارد

ثانی گفت: البته در زمینه پهبادهای کشاورزی چون تکنولوژی جدید است و برخی مزارع بزرگ را تنها با پهباد می توان سمپاشی کرد هنوز جای کار هست و فضا برای تولید پهباد داریم اما در کل فرایند تولید تولید کننده ها چالش بزرگی دارند که هرکدام از این چالش ها نیز خود بخش های فرعی دارد.

رقابت سالم و مستقل در شرایط بحرانی فعلی غیر ممکن است؛ نیاز به سوبسید دولتی داریم

رضا عالمی دیگر صنعتگر حوزه کشاورزی در خصوص مشکلات بخش خود به بازار گفت: یکی از مسائلی که ما تولید کننده های این حوزه را بسیار آزار می دهد نوسانات ارزی و شیوع کرونا بود که ضررهای مالی بسیاری به ما وارد شد. این در حالی است که مدت ها است با چالش تنش ارزی نیز مواجه هستیم.

عالمی افزود: در واقع جمع این عوامل موجب شد تا به ناچار بخشی از دارایی های خود را بفروشیم و به اصطلاح جوابگوی افراد و شرکت های طرف قرارداد خود باشیم و بدهکار نمانیم. به همین دلیل الان تعداد تولید کننده های این بخش کاهش یافته است.

او خاطر نشان کرد: از سوی دیگر در دیگر کشورها به بخش کشاورزی و همچنین صنعتگران کشاورزی سوبسید می دهند و کمک می کنند در حالی که در ایران می گویند در بازار آزاد رقابت کنید.

عالمی ادامه داد: درست است که این حرف از نظر اقتصادی حرف درستی است و باید رقابت سالم باشد و به سوبسید وابسته نباشد اما در شرایط فعلی نه؛ به عنوان مثال وقتی فردی مریض و در بیمارستان بستری می شود باید غذا بخورد اما در یک شرایطی به ناچار باید به او سِرم بزنند. در شرایط فعلی سوبسید دولتی مانند این سرم زدن است؛ یعنی الان که شرایط عادی نیست باید به تولید کننده سوبسید بدهند تا روی پا بایستد.

کد خبر: ۱۸۰٬۴۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha