۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۹
توسعه صنایع آلاینده به جای حمایت از صنایع‌دستی در اصفهان
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

توسعه صنایع آلاینده به جای حمایت از صنایع‌دستی در اصفهان

اصفهان- شیردل،عضو اتحادیه صنایع دستی اصفهان گفت: دولت‌ها اقدام خاصی برای حمایت از تولیدکنندگان صنایع دستی انجام نداده و در مقابل انواع تسهیلات مالی و حقوقی را برای توسعه صنایع آلاینده فراهم ساخته اند.

عباس شیردل در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: حدود ۱۰ سال قبل مجلس شورای اسلامی طرح حمایت از هنرمندان و استادکاران صنایع دستی را در دستور کار قرار داد و آن را به تصویب رساند اما به نظر می رسد که این قانون همچنان بلاتکلیف مانده است.

وی افزود: پیرو این مصوبه، دولت وقت در آن زمان مکلف شد تا در اجرای قانون بیمه اجتماعی قالیبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی شناسه دار و ساماندهی و بیمه کردن همه واجدان شرایط اقدام کند، اما تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.

عضو اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان بیان کرد: مطابق این قانون، دولت مکلف شده بود که در حمایت از هنرمندان، تأمین بودجه دولتی بیمه هنرمندان را اجرایی کند تا باعث دلسردی فعالان این حیطه نشوند.

وی ادامه داد: این موضوع تنها دو سه سال پی گرفته شد و پس از آن به دلیل کمبود بودجه و بدهی دولت سهمی به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشد و کسانی که اخیرا وارد این عرصه شدند نتوانستند تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی باشند و از این تسهیلات محروم شدند.

رسته های مختلف صنایع دستی به نسل جوان آموزش داده شود

شیردل با بیان اینکه رسته های مختلف صنایع دستی باید به شکل علمی به نسل جوان آموزش داده شود، تاکید کرد: همچنین لازم است سطح دانش هنرمندان فعلی این عرصه را افزایش دهیم، اما هنوز بسترهای لازم برای این امور فراهم نشده است.

عضو اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان اضافه کرد: اتحادیه صنایع دستی طبق اساسنامه، اجازه ورود به خرید و فروش و تجارت آثار صنایع دستی را ندارد و تنها می‌تواند این اقدامات را مدیریت کند.

وی افزود: با وجود شعارهای مختلف درخصوص حمایت از صنایع پاک طی چند دهه گذشته دولت ها هیچ اقدام خاصی برای حمایت از صنعتگران و تولید کنندگان صنایع دستی انجام نداده و در مقابل انواع تسهیلات مالی و حقوقی را برای توسعه صنایع آلاینده در شهرها فراهم کرده اند.

کد خبر: ۱۸۰٬۳۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha