۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
احتمال افزایش قیمت تخم‌مرغ به کیلویی ۵۰ هزار تومان| تولیدکنندگان به قیمت مصوب معترض‌اند
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

احتمال افزایش قیمت تخم‌مرغ به کیلویی ۵۰ هزار تومان| تولیدکنندگان به قیمت مصوب معترض‌اند

مشهد- خراسان رضوی به‌عنوان یکی از قطب‌های تولید تخم‌مرغ حرف‌های زیادی برای صادرات این محصول به کشورهای همسایه دارد اما متأسفانه افزایش هزینه‌های تولید بازارهای صادراتی آن را نشانه گرفته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: امروز مرغداران برای تهیه نهاده یعنی همان مواد غذایی مرغ با مشکلات عدیده مواجه شده‌اند.خوراک طیور باوجود صنعت پرقدرت کشاورزی کشور از خارج وارد می‌شود و برای واردات نیاز به ارز دولتی وجود دارد که آن‌هم به‌درستی تأمین نمی‌شود و همین باعث شده که دست مرغداران به نهاده نرسد و در تأمین غذای طیور با مشکل جدی و ورشکستگی مواجه شوند.

مرغ و تخم‌مرغ از غذاهای اصلی و تأمین‌کننده بخشی از پروتئین موردنیاز مردم است درصورتی‌که این صنعت با چالش مواجه شود در واقع سلامت جامعه در این شرایط دشوار اقتصادی با چالش مواجه خواهد شد.

در حال حاضر تولیدکنندگان تخم‌مرغ در خراسان رضوی ادعا می‌کنند که در حال ضرر دادن بوده و در صورت ادامه این وضعیت سرنوشت آن‌ها به‌جز ورشکستگی چیز دیگری نخواهد بود.

پای صحبت تولیدکنندگان

همایون ابراهیمی یکی از تولیدکنندگان خراسانی در این رابطه در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی به‌عنوان یکی از مشکلات صنعت مرغداری است که منحصر به امروز و فردا نیست.

وی بابیان اینکه بانک‌ها همکاری مناسبی برای اعطای تسهیلات ندارند می‌گوید: همین موضوع موجب شده مرغداران به دلیل نداشتن نقدینگی نهاده‌های موردنیاز خود را به‌صورت نسیه و از دلالان خریداری کنند و لذا به ازای هر کیلوگرم نهاده باید سود بیشتری به دلالان بپردازند.

وی بابیان اینکه در حال حاضر نوسان و افزایش قیمت‌ها حتی همین گزینه را از پیش روی مرغداران حذف کرده است بیان می‌کند: در حال حاضر به دلیل بی‌ثباتی قیمت بسیاری از فروشندگان حاضر به فروش نسیه دان مرغ نیستند و لذا این موضوع تولیدکنندگان را در مضیقه قرار داده‌اند.

احتمال افزایش قیمت تخم‌مرغ به کیلویی ۵۰ هزار تومان | تولیدکنندگان به قیمت مصوب معترض‌اند

این تولیدکننده اظهار کرد: بازارهای هدف زیادی در مجاورت مانند عراق و افغانستان داریم اما متأسفانه تصمیمات لحظه‌ای مبنی بر ممنوعیت صادرات و واردات که یک‌شبه خلق می‌شود و از طرفی کاهش ارزش پول ملی و تحریم کشور، صادرات این تولید را به مخاطره انداخته است و قدرت ریسک‌پذیری ما را تا حد ممکن کاهش داده است.

قیمت‌گذاری بی‌منطق

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی در این رابطه به بازار می‌گوید: هنوز نمی‌دانیم که دولت قیمت ۳۵ هزارتومانی تخم‌مرغ را بر چه اساسی تعیین کرده است زیرا قیمت تولید ما در مرغداری‌ها ۴۳ هزار تومان است و ما آن را بدون سود به فروش می‌رسانیم.

سید حسین موسوی نژاد می‌افزاید: قیمت نهاده‌ها بسیار گران است و لذا وقتی تولیدکننده مجبور است مازاد نیاز خود به نهاده را از بازار آزاد تهیه کند مجبور است در قیمت‌ها هم تجدیدنظر کند.

وی معتقد است اصلاح نظام ارزی درواقع تصمیم درستی بود اما تأثیری که بر تولید صنعت تخم‌مرغ گذاشت، منجر شد هزینه‌های تولید افزایش یابد. در حال حاضر قیمت نهاده‌های تولید از زمان اجرای طرح اصلاح نظام ارزی ۳.۵ برابر شده و به‌تبع سایر نهاده‌ها نیز افزایش قیمت داشته است.

وی با اشاره به این موضوع که با آزادسازی نرخ ارز، قیمت خوراک طیور حدود سه و نیم برابر افزایش یافت بیان می کند: این در حالی است که قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ در مرغداری به ارزش ۳۵ هزار تومان تعیین شد که هیچ‌گونه همخوانی با هزینه‌های تولیدکننده نداشت.

موسوی نژاد اذعان می کند: هم‌زمانی که قیمت مصوب برای تخم‌مرغ تعیین شد تمامی تولیدکننده به این قیمت‌گذاری معترض بودند لذا وزیر جهاد کشاورزی قول داد این قیمت در شهریورماه اصلاح شود اما این اتفاق نیفتاد.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار بابیان اینکه میزان جوجه ریزی مرغ تخم‌گذار در استان طی خردادماه ۵۶۵ هزار، در تیر ۴۵۴ هزار، در مرداد ۲۶۱ هزار و در شهریورماه گذشته ۱۱۵ هزار قطعه بوده است می افزاید: همان‌طور که آمارها به‌خوبی گویاست ما دچار روند کاهشی در تولید هستیم که اثرات نامطلوب آن در چند ماه آینده نمایان می‌شود.

وی توضیح می دهد: سردی هوا و افزایش مصرف مردم و اینکه مرغ‌های بومی در این فصل تولیدی ندارند و مصرف تخم‌مرغ در روستاها هم وابسته به تخم‌مرغ صنعتی می‌شود همگی دست به دست هم می دهد تا مصرف با رشد صعودی همراه شود و این در حالی است که عرضه افزایشی ندارد.

موسوی با بیان اینکه از ۲۰ اردیبهشت تا ۱۹ شهریورماه شاهد کاهش قیمت این محصول زیر قیمت مصوب دولت بودیم لذا انتظار خرید حمایتی دولت از مرغداران را داشتیم که متاسفانه محقق نشد و تولید کنندگان در خراسان رضوی افزون بر یک هزار و ۲۶۰ میلیارد تومان از این بابت دچار ضرر و زیان شدند.

احتمال افزایش قیمت تخم‌مرغ به کیلویی ۵۰ هزار تومان | تولیدکنندگان به قیمت مصوب معترض‌اند

وی این روند را عامل جدی برای کاهش تولید دانسته و ادامه می دهد: تخم‌مرغ یک محصول استراتژیک است و با گران شدن قیمت این محصول طی روزهای اخیر شاهد تماس و پیگیری مسئولان برای جویای بالا رفتن قیمت هستیم و تأمین تخم‌مرغ برای عرضه در قالب تنظیم بازار هستیم، حال‌آنکه برای این محصول باید برنامه بلندمدت و مشخص داشته باشیم.

وضعیت نابسامان صادرات تخم‌مرغ

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی نوسان قیمت‌ها و صدور بخشنامه‌های ساعتی را برای صادرات به‌عنوان تهدید نام برد و گفت: متأسفانه آن‌قدر در قیمت‌ها دچار نوسان هستیم و دولتمردان نسبت به ممنوعیت و یا صدور مجوز برای صادرات متناقض عمل می‌کنند که متأسفانه بسیاری از بازارهای صادراتی را ازدست‌داده‌ایم.

موسوی نژاد در این رابطه توضیح داد: در خراسان رضوی روزانه ۴۰۰ تن تخم‌مرغ تولید می‌شود که ۲۰۰ تن آن مازاد بوده و به سایر استان‌ها و کشورها ازجمله افغانستان صادر می‌شود.

وی بیان کرد: باوجوداینکه افغانستان یکی از مشتریان ما در این زمینه است اما به دلیل بی‌ثباتی قوانین و تصمیم‌گیری‌های ضدونقیض ما ترجیح می‌دهند تا تخم‌مرغ را از ترکیه خریداری کنند.

وی ادامه داد: به‌طور مثال تابستان امسال دولت تصمیم به حذف عوارض از صادرات تخم‌مرغ در راستای حمایت از تولیدکننده گرفت اما درست بعد از یک ماه این موضوع به گمرکات ابلاغ شد و لذا همین موضوع خود موجب ضرر به تولیدکننده و صادرکننده و از دست رفتن بخشی از بازار شد.

باوجوداینکه افغانستان یکی از مشتریان ثابت ایران است اما به دلیل بی‌ثباتی قوانین و تصمیم‌گیری‌های ضدونقیض ما ترجیح می‌دهند تا تخم‌مرغ را از ترکیه خریداری کنند

وی بابیان اینکه کشور ترکیه مشوق‌های صادراتی برای تولیدکننده و مصرف‌کننده در نظر می‌گیرد لذا بسیاری از تجار تمایل به خرید از این کشور داشته و این موضوع به ضرر ما تمام خواهد شد.

افزایش قیمت متناسب با هزینه تولید

تولیدکنندگان تخم‌مرغ در حالی فریاد ورشکستگی سر داده و از افزایش هزینه‌ها گلایه دارند که رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن از قول وزیر جهاد کشاورزی برای اصلاح قیمت مصوب تخم در هفته آینده متناسب با هزینه تولید خبر داد.

حمیدرضا کاشانی با اشاره به زیان سنگین مرغداران در ماه‌های اخیر اظهار کرد: در ۶ ماه اخیر صنعت مرغ تخم‌گذار ۶ تا ۷ هزار میلیارد تومان زیان‌دیده و دچار زیان انباشته‌شده است.

وی ادامه داد: این زیان انباشته تداوم و پایداری تولید را به خطر انداخته است که به‌تبع آن بازار را در آینده نزدیک با کاهش تولید و عرضه تحت تأثیر قرار خواهد داد.

کاشانی با اشاره به نامه انتقادی مرغداران به معاون اول رئیس‌جمهور درباره شرایط تولید تخم‌مرغ در کشور، ابراز کرد: در پی این نامه، روز گذشته جلسه‌ای با وزیر جهاد کشاورزی و مرغداران برگزار شد که خروجی آن قول‌های برای بهبود شرایط تولید و بازار تخم‌مرغ بود.

به گفته وی؛ ازجمله نتایج این جلسه، لغو واردات تخم‌مرغ از کشور ترکیه بود که می‌توانست برای صنعت بسیار آسیب‌زا باشد.

کاشانی یادآور شد: با افزایش قیمت تخم‌مرغ در بازار دولت تصمیم به واردت تخم‌مرغ از کشور ترکیه گرفت و دراین‌ارتباط مناقصه نیز برگزار شد.

وی افزود: در این مناقصه قیمت واردات تخم‌مرغ ۵۰ هزار تومان اعلام شد درحالی‌که قیمتی آن در کشور کمتر بود، به‌عبارت‌دیگر تخم‌مرغ از تولیدکننده ترکیه‌ای گران‌تر از تولیدکننده داخلی خریداری می‌شد.

کاشانی یادآور شد: این تصمیم در حالی است که، اکنون صنعت مرغداری کشور رکورد تولید سالیان گذشته را شکسته و در مازاد شدید قرار دارد.

وی همچنین از دیگر نتایج این جلسه را قول وزیر جهاد کشاورزی برای اصلاح قیمت مصوب تخم در هفته آینده متناسب با هزینه تولید عنوان کرد.

کاشانی قیمت پیشنهادی اتحادیه برای خرید هر کیلوگرم تخم‌مرغ درب مرغداری از مرغداران را ۴۸ هزار تومان اعلام کرد.

کد خبر: ۱۸۰٬۲۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha