۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸
روش‌های سنتی آبیاری پاسخگوی افزایش تولیدات کشاورزی نیست
رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان:

روش‌های سنتی آبیاری پاسخگوی افزایش تولیدات کشاورزی نیست

همدان - رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان به بحران آب در همدان اشاره کرد و بابیان اینکه باید به دنبال تغییر روش باشیم، گفت: روش‌های سنتی پاسخگوی تولید و مهمتر از آن افزایش تولیدات کشاورزی نیست.

به گزارش بازار؛ رضا بهراملو در همایش ارتقای کمی و کیفی سلامت محصولات گلخانه‌ای با بیان اینکه به دنبال تولید پایدار هستیم، اظهار کرد: اصلاح الگوی کشت جزو سیاست‌های ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به کم‌آبی در اقصی نقاط کشور به ویژه همدان عنوان کرد: باید با کاهش مصرف آب به دنبال تولید متناسب با رشد جمعیت باشیم، به این معنا که با کم‌آبی سازگاری پیدا کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با تاکید بر اینکه با بکارگیری روش‌های علمی و مدرن می‌توان با کاهش مصرف آب تولید را افزایش داد، افزود: سالانه ۶۹۲ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت محصولات کشاورزی می‌رود ضمن اینکه ۲۹۶ هزار هکتار نیز به اراضی آیش اختصاص دارد.

وی در ادامه یادآور شد: از کل اراضی زیر کشت محصولات کشاورزی ۲۶۰ هزار هکتار اراضی آبی است که ۸۷ درصد تولید را در بر دارد و به تعبیری این رقم نشاندهنده وابستگی شدید ما به آب است.

بهراملو با بیان اینکه آب مصرفی در بخش کشاورزی بین ۷۰ تا ۷۵ درصد تخمین زده شده است، متذکر شد: در بخش کشاورزی آب هدر نمی‌رود بلکه تولید و امنیت غذایی با مصرف آب میسر می‌شود.

وی عنوان کرد: با وجود بحران آب باید به دنبال تغییر روش باشیم چراکه روش‌های سنتی پاسخگوی تولید و مهمتر از آن افزایش تولید نیستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: برنامه الگوی کشت تدوین شده به نحوی که ۱۰ تا ۲۰ درصد محصولات آب‌بر حذف و محصولات کم‌آب‌بر همچون گل محمدی، پسته، دانه‌های روغنی و گیاهان دارویی جایگزین آن شود.

کد خبر: ۱۸۰٬۰۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha