۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۲
بازی بازار سازان با اخبار برای سود| طلا و دلار در کف قیمت!
«بازار» از علل کاهش قیمت ها گزارش می دهد؛

بازی بازار سازان با اخبار برای سود| طلا و دلار در کف قیمت!

کارشناسان می گویند؛ بخشی از افت و خیز قیمت سکه و ارز در بازار ناشی از فعالیت غیر رسمی بازارسان است چرا که آنها با فعالیت حرفه ای به نفع خود، بازار را دچار تنش و نوسانات قیمتی می کنند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: مداخله بازارسازان در بازار ارز و سکه که به نوعی نرخ های بی منطق و غیر رسمی دلار را با «واژه قیمت دلار فردایی» همچنین جمع آوری سکه از بازار در زمانی که با هوشیاری می دانند عرضه سکه در بازار کم می شود، موجب شده است تا علاوه بر ایجاد مشکل در روند معاملات، قیمت ها نیز در چنین بازارهای مهم اقتصادی سرنوشت سازی دچار نوسان شوند. اما اینکه بازار فردایی ارز و طلا چگونه شکل گرفته و نحوه کارایی آن به چه شکلی است خیلی ها شاید از وجود چنین بازاری بی خبر باشند و اثرات وجود آن را بر روی قیمت ارز و طلا ندانند.

هرچند اواسط خرداد سالجاری ۱۶ نفر از سرشاخه های بازار ارز فردایی دستگیر شدند و با معامله گران فردایی طلا نیز برخورد شد تا بازار ارز و طلا از وجود اخلاگرانی که بازار را متشنج می کنند مبرا شود اما گویا این افراد همچنان در بازار وجود دارند و بعضا با کوچ به فضای مجازی همچنان در انجام معاملات فعال هستند

تداوم فعالیت بازارسازان با وجود دستگیری سرشاخه ها!
بازاری که می توان آن را بازاری شبه صوری برای معامله گران آن که افراد خاص هستند نامید. در این بازار کالایی رد و بدل نمی شود بلکه معامله امروز انجام و معامله گران فردا از نتیجه آن بهره مند می شوند. هرچند اواسط خرداد سالجاری ۱۶ نفر از سرشاخه های بازار ارز فردایی دستگیر شدند و با معامله گران فردایی طلا نیز برخورد شد تا بازار ارز و طلا از وجود اخلاگرانی که بازار را متشنج می کنند؛ مبرا شود اما گویا این افراد همچنان در بازار وجود دارند و بعضا با کوچ به فضای مجازی همچنان در انجام معاملات فعال هستند.
البته به دنبال مصوبه سران قوا مبنی بر غیر قانونی بودن معاملات فردایی طلا و ارز و با عنایت به اینکه اخلالگران این بازار با ایجاد تقاضای کاذب و غیر واقعی نسبت به افزایش تقاضا و بالا بردن قیمت طلا و ارز اقدام می کردند، اخلالگران و سرشاخه های تاثیرگذار در این بازارها همواره در تیررس پلیس امنیت اقتصادی قراردارند.
کارشناسان تاکید دارند؛ نظارت دقیق بر نحوه معاملات برای جلوگیری از رانت و فساد و ایجاد اخلال در بازار ضروری است تا با این شیوه مانع از فعالیت عده ای در بازارهای غیر رسمی آنگونه که بازار ارز و سکه را دچار مشکل می کنند شد.

در بازار طلا و ارز عده ای هستند که بازارسازی می کنند این عده که اطلاعات و اخبار توخالی را در مورد قیمتها ارایه می دهند، باعث افزایش قیمت سکه، طلا و بعضا ارز می شوند و پس ازآنکه با اظهارات و ارایه اطلاعات و اخبار پوچ احساس می کنند به نفع خودشان کار کرده اند رویه ای برعکس را در پیش می گیرند تا در این فرایند به کاسبی خود ادامه داده و کسب سود کنند

ارایه اطلاعات و اخبار توخالی برای نفع شخصی
عبادالله محمد ولی، عضو هیئت مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با «بازار» درباره چگونگی فعالیت بازارسازان و تبعات آن در بازار ارز و سکه گفت: در بازار طلا و ارز عده ای هستند که بازارسازی می کنند این عده که اطلاعات و اخبار توخالی را در مورد قیمتها ارایه می دهند، باعث افزایش قیمت سکه، طلا و بعضا ارز می شوند و پس ازآنکه با اظهارات و ارایه اطلاعات و اخبار پوچ احساس می کنند به نفع خودشان کار کرده اند رویه ای برعکس را در پیش می گیرند تا در این فرایند به کاسبی خود بدون کمترین زحمتی ادامه داده و کسب سود کنند.
وی با بیان اینکه چنین فعالیت های غیررسمی و غیرقانونی دربازار سکه و طلا همچنین بازار ارز بایستی به درستی اصلاح شود، افزود: سالیان سال است که این افراد با زیرکی و ترفند همچنان در بازار به کار خود ادامه می دهند، این درحالی است که با توجه به حساسیت نوسان قیمت سکه و ارز و تاثیرگذاری قیمت این کالاها بر سایر قیمت ها در بازار، بی تردید بی توجهی به تداوم فعالیت چنین افرادی بازار دچار مشکل می شود، درچنین شرایطی باید به هر شکل ممکن مانع از فعالیت بازارسان در بازار سکه، طلا و ارز شد چرا که آنها به درستی می دانند که چه زمان وارد بازار شوند و چه وقت اقدام به فروش کالاهایی که خریده اند کنند، این افراد با کارکردی که دارند قیمت ها را در بازار با نوسان به نفع خود همراه می کنند.

نظارت ها چه از سوی بانک مرکزی و چه اتحادیه صنفی همچنین سایر نهادهای کنترل کننده در مدیریت بازار سکه و ارز باید فعال شوند تا شاهد بی نظمی ها در بازر طلا و ارز نباشیم

توجه و تمرکز نهادهای نظارتی بر بازار سکه و ارز
عضو هیئت مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطرنشان کرد: بازارسازان دنبال کسب و کار خود هستند و از این بازار کسب سود می کنند با این وجود نهادهای نظارتی همچنین بانک مرکزی به عنوان متولی بازار ارز و سکه باید با برنامه ریزی و مدیریت مانع از فعالیت این افراد شوند. به طور مثال در طول سال با دهها مناسبات و اعیاد مواجه ایم که در این روزها تقاضا برای خرید سکه و بعضا طلا در بازار افزایش می یابد حال بازارسازان با هوشیاری و در زمان عرضه سکه به بازار اقدام به خرید گسترده می کنند و با بازارسازی و ارایه اطلاعات و اخبار پوچ سعی بر افزایش قیمت آن دارند و در زمانی خاص اقدام به فروش آن می کنند. به نظر می رسد بحث نظارتی چه از سوی بانک مرکزی و چه اتحادیه صنفی همچنین سایر نهادهای کنترل کننده باید در مدیریت بازار فعال شوند تا شاهد بی نظمی ها در بازر طلا و ارز نباشیم.
وی در ادامه درباره وضعیت قیمت ها در بازار طلا و سکه طی چند روز اخیر اشاره کرد و افزود: قیمت این کالاها از نرخ پایه ارز در داخل و انس جهانی تبعیت می کنند حال از آنجایی که مدتی است شاهد تغییرات قیمت در انس جهانی طلا هستیم هم قیمت طلای جهانی و هم ارز داخلی کاهشی شده است و این موضوع تاثیر خود را بر کاهش قیمت ها در این بازار به جای گذاشته است.

کاهش نسبی قیمت ها در بازار سکه و ارز ناشی از افت نرخ انس جهانی به دلیل تحولات سیاسی بین المللی بخصوص وقوع جنگ روسیه و اوکراین که روسیه چندین استان اوکرین را به تصرف خود درآورده است، منجر به کاهش قیمت طلای جهانی شد، از طرفی اخبار خوش ناشی از آزادسازی ارزهای بلوکه شده تاثیر خود را بر کاهش قیمت ارز در بازار به جای گذاشت

چرا دلار و سکه ارزان شد
قیمت ها در بازار طلا، سکه و ارز در بازار در حالی نوسانی با شیبی روبه پایین است که محمد کشتی آرای نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با «بازار» معتقد است؛ این کاهش نسبی قیمت ها در بازار سکه و ارز ناشی از افت نرخ انس جهانی به دلیل تحولات سیاسی بین المللی بخصوص وقوع جنگ روسیه و اوکراین که روسیه چندین استان اوکراین را به تصرف خود درآورده است منجر به کاهش قیمت طلای جهانی شد و این موضوع تاثیر خود را بر کاهش قیمت طلا در بازار داخلی به جای گذاشت.
وی با بیان اینکه علاوه بر تاثیرگذاری افت قیمت انس جهانی چند روزی است که به دلیل انتشار خبرهای خوش ناشی از آزادسازی ارزهای بلوکه شده کشورمان در فراسوی مرزها، قیمت ارز نیز در بازار داخلی درمسیر سراشیبی قرار گرفته است، افزود: این مسائل باعث شد تا قیمت سکه تمام بهار آزادی که هفته گذشته درکانال ۱۵ میلیون تومان قرار داشت طی دو سه روز اخیر به کانال ۱۴ میلیون تومان بنشیند. همچنین قیمت دلار نیز نسبت به هفته گذشته بیش از هزارتومان در بازار کاهشی شود. در چنین شرایطی با توجه به پیروی قیمت طلا و سکه از قیمت ارز در داخل و انس جهانی، قیمت ها در این بازار بر مدار نزول قرار گرفته است.
این کارشناس خبره بازارطلا خاطرنشان کرد: بعید به نظر می رسد که قیمت ها در بازار ارز و سکه سقفی برای افزایش در روزهای آینده داشته باشند چرا که نرخ آنها هم اکنون به کف قیمت رسیده است مگر اینکه اتفاقی خاصی رخ دهد.

قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۴میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. همچنین قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم یک‌ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان، سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تومان است. همچنین در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار ۲۸ هزار و ۸۳۷ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۸ هزار و ۵۹۶ تومان تعیین شده است

سکه در کانال ۱۴ میلیون تومان و کاهش قیمت ها در بازار ارز
بنا به این گزارش، قیمت طلای ۱۸عیار امروز در بازار آزاد هر گرم یک میلیون و ۳۵۰هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۴میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. همچنین سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تومان است. نیم‌سکه بهار آزادی نیز ۸ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۵ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و سکه یک‌گرمی ۳ میلیون و ۵۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.
هر مثقال طلا نیز امروز در بازار داخلی، ۵ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۶۸۷ دلار است. همچنین در صرافی‌های بانکی نیز قیمت فروش دلار ۲۸ هزار و ۸۳۷ تومان و قیمت خرید دلار از مردم ۲۸ هزار و ۵۹۶ تومان تعیین شده است.

کد خبر: ۱۸۰٬۰۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha