نوسازی ماشین آلات در گروی متحول شدن دیدگاه مدیران دولتی| مصائب کشاورزی را از نگاه کشاورزان ببینید
بازار گزارش می دهد؛

نوسازی ماشین آلات در گروی متحول شدن دیدگاه مدیران دولتی| مصائب کشاورزی را از نگاه کشاورزان ببینید

در حالی که کشاورزی کشور با مشکل به روز نبودن تجهیزات و ماشین آلات دست و پنجه نرم می کند و بخصوص ناوگان برداشت معیوبی دارد، تولید کننده ها میگویند مشکل کار در دیدگاه مدیران دولتی است که باید تغییر کند.

بازار؛ گروه کشاورزی: در شرایطی که صنعت کشاورزی جهان همپای دیگر صنایع در حال پیشرفت و به روز شدن است، جدیدترین تجهیزات و ماشین آلات نیز در این صنعت وارد شده است و به این ترتیب از یک سو میزان بهره وری را در مزارع و باغات بالا برده اند و از سوی دیگر میزان ضایعات را به حداقل رسانده اند. با این وجود بخش کشاورزی کشور با تاخیر در این مسیر قرار گرفته است و عمدتا به دلیل مشکلات اقتصادی چندان در این حوزه سرمایه گذاری نشده است. از سوی دیگر تولید کنندگان داخلی بخش ادوات و ماشین آلات کشاورزی نیز در فرایند تولید با چالش های عدیده مواجه هستند که این امر بر روند تولید و دسترسی بهره برداران بخش به این تولیدات را دشوار می سازد.

برای مجهز شدن کشاورزی کشور به ماشین آلات روز دنیا، نیاز به ایجاد تحول در نگاه مدیران دولتی است

زارعی فعال بخش ماشین آلات کشاورزی در خصوص اینکه چرا ماشین آلات و تکنولوژی های روز چندان در بخش کشاورزی ما وارد نشده است، به خبرنگار بازار گفت: در بحث ماشین آلات و همچنین تکنولوژی های نوین، کشاورزان بسیار استقبال می کنند به خصوص اینکه با توجه به سرعت بالای انتشار اطلاعات و دسترسی به دانش روز، الان جامعه کشاورزی با تاثیر مثبت ورود چنین فناوری هایی به خوبی آشناست.

وی افزود: با این وجود دلیل اینکه بخش کشاورزی ما در بحث به روز شدن و استفاده از ماشین آلات و تجهیزات نوین چندان پیش نرفته به تفکر بخش دولتی بر می گردد؛ به این معنا که برای به روز شدن باید تحولی در دیدگاه مدیریتی دولتی ایجاد شود.

زارعی می گوید: به عنوان مثال مجموعه ما خود تولید کننده یک کابین تراکتور با امکانات کامل است که بهره وری کشاورز را بالا می برد اما بخش دولتی برای استفاده از آن در این بخش ممانعت و کارشکنی می کند.

وی ادامه داد: همانطور که می دانید تراکتورها غالبا بدون کابین هستند و لذا کشاورزان غالبا در معرض خاک، آلودگی، گرما و سرما هستند و به این ترتیب راندمان کار پایین می اید. بنابراین اقدام به ساخت یک کابین کردیم که در اروپا هم قابل ارائه است.

زارعی افزود: نکته جالب توجه اینکه کشاورزان از این محصول بسیار استقبال کردند و برای گرفتن تسهیلات بانکی از ما پیش فاکتور گرفتند اما هیچکدام تا به حال موفق به دریافت هیچ تسهیلات بانکی برای خرید این محصول نشده اند چون ظاهرا در اولویت نیست.

وی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر مسئولان در برابر ورود ماشین آلات جدید به بخش کشاورزی به نحوی مقاومت می کنند که حتی به ما اعلام کرده اند تراکتوری چنین قابلیتی را روی آن نصب کرده باشند شماره گذاری نمی شود! و از نظر ما تولید کنندگان این اقدام چیزی غیر از مانع تراشی از سوی بخش دولتی نیست.

این تولید کننده ماشین آلات و ادوات کشاورزی خاطر نشان کرد: این مانع تراشی ها در شرایطی صورت می گیرد که جامعه کشاورزی ما رو به پیری است و باید جاذبه هایی در این بخش ایجاد شود و نسل جوان را به بخش کشاورزی کشور بیاورند.

وی ادامه داد: برای آوردن جوانان به بخش کشاورزی باید انگیزه و امکانات روز مهیا باشد تا علاوه بر جذب آنها به عرصه ها، راندمان کار کشاورزی نیز از طریق تکنولوژی های نو بالا برود.

اولویت های بخش دولتی با بخش خصوصی متفاوت است

مهدی توکلی، دیگر فعال بخش ماشین آلات کشاورزی که در حوزه تولید سمپاش ها و ماشین های کشت فعالیت دارد نیز در خصوص دلایل به روز نشدن تجهیزات و ماشین آلات این حوزه به خبرنگار بازار گفت: به نظر می رسد اولویت بخش دولتی با اولویت های بخش خصوصی کمی متفاوت است و در حالی که دولتی ها تنها در پی آمار سازی و ارائه آمار هستند تا کار خود را برجسته سازند، بخش خصوصی به دنبال رفع مشکلات کشاورزان است چون به طور مستقیم با آنها سروکار دارند.

توکلی افزود: اصلی ترین مواد اولیه مورد نیاز ما آهن الات، چدن، ورق های فولاد، پلاستیک و غیره است اما برخی قطعات را باید از دیگر کشورها وارد کرد که این خود پروسه ای چالش برانگیز است.

وی تصریح کرد: اگرچه ما به تجربه یاد گرفته ایم قطعات مورد نیاز را از طریق واسطه ها تامین کنیم اما در مقاطعی آنها هم با مشکل وارد کردن، گمرک، انتقال ارز و دیگر مسائل مواجه می شوند و این خود ایجاد خلل می کند.

این تولید کننده افزود: با این وجود به نظر می رسد برای اینکه مصائب بخش کشاورزی رفع شود بخش دولتی باید کشاورزی را از زاویه تولید کننده ها و بهره برداران ببیند تا بداند تا چه حد باید در این مسیر سخت حرکت کرد و در نهایت باز راه به جایی نبرد.

کد خبر: ۱۷۹٬۹۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha