۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
قفل عوارض بر صادرات دام سنگین| تصمیمات دولت حساب نشده است
بازار گزارش می‌دهد؛

قفل عوارض بر صادرات دام سنگین| تصمیمات دولت حساب نشده است

گرگان- علیرغم اعلام آزادسازی صادرات دام سنگین و سبک از سوی دولت، موانعی مانند تعرفه بالای عوارضی امکان صادرات را برای تولیدکنندگان سخت و بعضا غیر ممکن کرده است.

الهام رئوفی فر؛ بازار: پس از حذف ارز دولتی از نهاده‌های دامی در اردیبهشت ماه امسال، دامداران و مرغداران کشور با یکی از مشکلات جدی موجه شدند چراکه شش برابری شدن قیمت نهاده در کنار نقدینگی محدود این تولیدکنندگان رسیدگی به دام های سبک و سنگین را برای آنها دشوار کرد. در چنین شرایطی فعالان اقتصادی و صاحب نظران، آزادسازی صادرات را راه جبران خسارت و درماندگی این تولیدکنندگان می دانستند که آن هم پس از کش و قوس فراوان در روزهای پایانی مردادماه در قالب مصوبه ای در جلسه تنظیم بازار به تصویب رسید و به تولیدکنندگان دام طیور اعلام شد.

به استناد بند یک مصوبات جلسه ستاد تنظیم بازار، صادرات دام زنده مشروط به تعادل بازار و جلوگیری از افزایش قیمت با هماهنگی وزارت جهادکشاورزی آزاد شد. با این حال مشکلاتی از قبیل نرخ عوارضی بالا عملا مانع صادرات همین میزان دام مازاد شده است چراکه برای تولیدکنندگان این تعرفه ها صرفه اقتصادی ندارد. بر اساس این مصوبه دامداران می توانند محصول مازاد بر نیاز کشور را صادر کنند با اینحال مواردی از قبیل تعیین رقم عوارضی بالا برای دام سنگین و سبک، رغبت دامداران را نسبت به صادرات کم کرده است.

هرچند که چندی پیش رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران اعلام کرده بود که کشورهای عراق، ازبکستان، تاجیکستان، قطر، امارات و عمان خواهان واردات دام زنده ایرانی هستند اما از آنجاییکه برای صادرات گوساله بالای ۴۰۰ کیلوگرم و گوسفند بالای ۴۰ کیلوگرم آزاد شده برای هرکیلوگرم گوساله ۱۶هزار و ۵۰۰ تومان تعرفه عوارضی پیش بینی شده که این برای یک دام حداقل ۴۰۰ کیلوگرمی رقمی بیش از شش میلیون تومان خواهد شد در کنار این، مقرر شد به ازای هر دام سبک ۵۰ هزار تومان تعرفه صادراتی دریافت شود که این باعث نارضایتی دامداران شده است.

تعرفه بالای عوارض خروج دام

در همین رابطه یک پرورش دهنده دام سنگین در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: عوارض خروج دام سنگین برای هر راس گاو هشت میلیون تومان تعیین شده و این بی عدالتی باعث شده در حوزه صادرات دام سنگین نگاه مثبتی وجود نداشته باشد. علت توقف صادرات بی عدالتی بر تعیین تعرفه خروج دام سنگین از کشور است.

احمد قلندری ضمن اشاره به اینکه دولت برای صادرات یک راس گوسفند مبلغ ۵۰ هزار تومان تعرفه تعیین کرده، معتقد است: طبق استانداردهای واحد دامی کشور هر گاو ۱۰ برابر یک واحد گوسفند است و اگر بخواهیم استاندارد را در نظر داشته باشیم تعرفه صادرات دام سنگین باید ۵۰۰ هزار تومان باشد نه هشت میلیون تومان اما متاسفانه دولت تعرفه صادرات دام سنگین را کیلویی ۱۶ هزار و ۷۰۰ تومان تعیین کرده که اگر یک گاو را حدود ۵۰۰ کیلو در نظر بگیریم تعرفه صادرات آن تقریبا هشت میلیون تومان خواهد بود.

علت توقف صادرات بی عدالتی بر تعیین تعرفه خروج دام سنگین از کشور است

وی با بیان اینکه دولت نگاه مثبتی در خصوص صادرات دام ندارد، می افزاید: اگر صادرات دام انجام شود علاوه بر ارزآوری، تولید نیز در کشور رونق خواهد گرفت. به لحاظ قیمت تعیین شده برای کشورهای خارجی خرید دام از ایران مقرون به صرفه نیست لیکن تاکنون یک راس دام سنگین از کشور خارج نشده و تنها تعدادی اندک از جنوب خوزستان به کویت و بحرین و قطر به صورت محدود صادرات گوسفند داشتیم.

قفل عوارض بر صادرات دام سنگین | تصمیمات دولت حساب نشده است

قیمت گوشت هم تراز با هزینه نهاده نیست

اما مشکل دامداران تنها نرخ بالای تعرفه عوارض صادراتی نیست، به اعتقاد فعالان حوزه دامداری، به رغم اینکه آنها نهاده را با ارز نیمایی خریداری می کنند اما به دلیل سیاست قیمت گذاری دستوری، دولت گوشت و شیرخام را کمتر از هزینه تمام شده دامداران محاسبه کرده است.

حامد آل جلیل دامدار صنعتی با بیان اینکه دولت بعد از حذف ارز ترجیحی نهاده های دامی را به قیمت ارز نیمایی یعنی کیلویی ۱۳ تا ۱۵ هزار تومان به دامدار می فروشد اما در موقع قیمت گذاری متاسفانه هم تراز با ارز نیمایی از ما خریداری نمی شود، گفت: عدم آزادسازی صادرات دام سبب خواهد شد که دامدار از لحاظ اقتصادی فلج شود و اگر شرایط به همین منوال پیش برود این صنعت دچار نابودی کامل خواهد شد دامداران در چند ماه گذشته خوراک دام را از جیب پرداخت می کنند یک دامدار شاید چهار ماه بتواند این شرایط را تحمل کند اما بعد از آن انگیزه ای برای نگهداری دام خواهد داشت.

مشکل دامداران تنها نرخ بالای تعرفه عوارض صادراتی نیست

یکی دیگر از انتقاد دامداران به نبود برنامه و قانونی مشخص در بخش اعطای تسهیلات به فعالان و تولید کنندگان این حوزه است چراکه به گفته این افراد با وجود طی مراحل اداری بسیاری از دامداران موفق به دریافت تسهیلات در قالب سرمایه در گردش نشدند.

تداوم مشکل دامداران

محسن عابدینی دامدار صنعتی ضمن تائید موارد فوق در گفتگو با خبرنگار بازار، می گوید: مشکلات حوزه دامداران به قوت خودش باقی است و متاسفانه شرایط هر روز برای دامدار سخت تر از گذشته می شود برای تامین نهاده دامی اقدام به دریافت تسهیلات سرمایه در گردش کردم اما بعد از دوندگی های بسیار زمانی که سند در رهن بانک گذاشتم به ما گفتند اعتبار این بخش به پایان رسید از سوی دیگر با تصمیم گیری ها و برنامه ریزی هایی که در حوزه دامداری انجام شد بسیاری این کار را رها کردند چرا دیگر سودی برای دامدار ندارد.

با توجه به شرایط دامپروری کشور و مسائلی مانند کمبود نهاده‌های دامی، گرانی گوشت و... لازم است صادارت دام مازاد صورت گیرد. از آنجایی که هر روز تورم افزایش پیدا می‌کند، بخشی از مردم از مصرف گوشت خودداری می‌کنند؛

در نتیجه این شرایط است که دام مازاد روی دست تولیدکننده باقی می‌ماند که ضرر جبران‌ناپذیری برای او به همراه خواهد داشت. از طرفی به علت پایین بودن قیمت‌ خرید دام مازاد به بازار عرضه نمی‌شود. همین موضوع موجب شده خیلی از دامداران با افزایش وزن دامهی‌شان روبه‌رو شوند.

کد خبر: ۱۷۹٬۹۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • دامدار بخت برگشته IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۰
      28 1
      روزگار همه ما دامداران را آقای وزیر جهاد سیاه کرد همه ورشکسته شدیم از نهاده ها علوفه های گران 8برابری نسبت به سال گذشته،دام مازاد رو دست ما مانده کسی هم نمیخره،کجاست گوش شنوا،همه نابود شدیم چه کسی باید بفریاد ما برسه
    • روستایی IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
      6 0
      چرا دولت با قیمت گذاری دستوری به دامداران این قشر زحمت کش ظلم میکند مگر ما در روستاهایمان کاری به جز کشاورزی ودامداری داریم روستایی زحمت کش هیچ راه درآمد دیگری ندارد و با این اوضاع قیمت گوشت سفره ی این قشر زحمت کش اینقدر کوچک شده که به نان شبشان هم محتاجند
    • علی IR ۰۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
      2 0
      خدا دلش بخواهد عشایر دیگر جمع می شود تا از این زحمت بی فایده رها بشوند
    • رضا IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
      3 0
      واقعآ یک گوساله در روزی تقریبآ هشت کیلو آرد جو نیاز داره که میشه صدو بیست تومن ولی در روز یک کیلو وزن اضافه میشه البته اگه مریض نشن پولش میشه روزی هفتاد تومن حالا خوراک های دیگه بمونه توی همین یک قلم روزی ۵۰ تومن ضرر علوفه هم حساب نمیکنم .دامدار باید چکار کنه
    • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
      3 0
      قبلا من دو تن جو می خریدم چهار میلیون می دادم الان اگر دو تن جو بخرم باید بیست و شش میلیون بدهم از کجا بیاورم حالا کاه و علوفه بمانددیگر نگه داشتن دام به صرفه نیست و ما مجبور شدیم قید دامداری را بزنیم