۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۵
موج پنجم بحران بدهی در جهان
بانک جهانی هشدار داد

موج پنجم بحران بدهی در جهان

مالپاس، رئیس بانک جهانی هشدار داد: جهان با موج پنجم بحران بدهی مواجه است.

به گزارش بازار، همه گیری کرونا، بسیاری از کشورها را مجبور به استقراض بیشتر کرده و بانک جهانی و صندوق بین المللی پول هشدار داده‌اند که در حال حاضر بسیاری از کشورها در بحبوحه افزایش تورم جهانی و افزایش نرخ بهره با مشکل بدهی مواجه هستند یا در معرض خطر هستند. مالپاس به خبرنگاران گفت: نگران سطح بدهی در تک تک کشورها هستم. وی گفت: تنها در سال ۲۰۲۲، حدود ۴۴ میلیارد دلار خدمات پرداخت بدهی دوجانبه و خصوصی در برخی از فقیرترین کشورها سررسیده که بیشتر از جریان کمک‌های خارجی است که کشورها می‌توانند به آن امیدوار باشند.

در حال حاضر در میانه موج پنجم بحران بدهی قرار گرفته‌ایم. اظهارات وی به خبرنگاران در آستانه جلسه سالانه بانک جهانی و صندوق بین المللی پول بیان شد. اقتصاد جهانی با تورم رو به رشد و افزایش نرخ‌های بهره دست و پنجه نرم می‌کند. برخی ناظران هشدار داده‌اند که افزایش شدید نرخ بهره توسط اقتصادهای بزرگ می‌تواند باعث رکود جهانی شود، اما سیاست‌گذاران بر این باورند که حتی تورم بالا بدتر هم خواهد بود.

مالپاس که یکی از مقام‌های سابق خزانه‌داری ایالات متحده است، گفت: از آنجایی که ما در سراسر جهان در حال توسعه با این بحران‌های مالی مواجه هستیم، بسیار مهم است که اهمیت اقتصادهای پیشرفته را از نظر بازگرداندن رشد و حرکت به سمت رشد سریع‌تر درک کنیم. وی افزود که کشورهای در حال توسعه نیز به جریان سرمایه بیشتری نیاز دارند و اگرچه بانک جهانی در حال گسترش کمک به کشورها است، اما این کافی نیست.

بر اساس گزارش بانک جهانی، از سال ۱۹۷۰ تاکنون چهار موج انباشت بدهی در اقتصاد جهانی وجود داشته و به طور کلی جرقه‌های بحران مالی را در بسیاری از اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه ایجاد کرده است.

کد خبر: ۱۷۹٬۶۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha