۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۴
اراضی خشک ایلام در انتظار سامانه گرمسیری| کمبود اعتبار مهمترین مانع است
بازار گزارش می دهد؛

اراضی خشک ایلام در انتظار سامانه گرمسیری| کمبود اعتبار مهمترین مانع است

ایلام- طرح سامانه گرمسیری به منظور آبی کردن بیش از ۱۷ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان ایلام بعد از گذشت سال ها هنوز تکمیل نشده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: استان ایلام در غرب ایران دارای مزیت بزرگ کشاورزی است، در این استان ۳۵۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت وجود دارد که بیش از ۱۸۰ هزار هکتار آبی و مابقی دیم است.

این استان طی چند سال اخیر به دلیل کاهش بارندگی و خشکسالی که طی ۵۰ سال اخیر در استان بی سابقه بوده است، با چالش کمبود آب در بخش کشاورزی مواجه شده است.

خشکسالی طی سال‌های اخیر خسارت‌های زیادی به اراضی کشاورزی استان به خصوص اراضی دیم استان وارد کرده است که ضرورت اجرای طرح‌های آبرسانی در بخش کشاورزی را دوچندان کرده است.

چشم انتظاری کشاورزی برای طرح سامانه گرمسیری

یکی از کارشناسان حوزه کشاورزی در استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: چالش بزرگ حوزه کشاورزی در استان ایلام بحث تامین آب برای اراضی کشاورزی استان ایلام است چراکه ۵۵ درصد مردم استان از طریق کشاورزی امرار معاش می‌کنند.

احمد عباسی گفت: ۱۸ ایستگاه پمپاژ آب در حوزه کشاورزی در استان ایلام نیمه کاره هستند، ضمن اینکه طرح‌های بزرگی مثل سامانه گرمسیری هنوز تکمیل نشده و مردم استان چشم انتظار این طرح هستند.

اراضی خشک ایلام در انتظار سامانه گرمسیری| کمبود اعتبار مهمترین مانع است

وی تصریح کرد: این طرح طی سال‌های اخیر قرار بود در حوزه شهرستان مهران اجرایی شود ولی چندسالی است که روند کندی به خود گرفته است.

به تازگی وزیر نیرو قول مساعد برای حل مشکلات و موانع طرح به خصوص در حوزه اعتبارات را داده است، امیدواریم در سال جاری این طرح پروژه شتاب بیشتری به خود بگیرد

عباسی با اشاره به اینکه استان ایلام در حوزه کشاورزی به طرح‌هایی مثل سامانه گرمسیری نیاز دارد، افزود: نبود اعتبارات باعث مانع بزرگ بر سر راه پروژه‌های حوزه آب و خاک در استان شده است.

اختصاص اعتبار لازم برای طرح سامانه گرمسیری در ایلام

نماینده مردم ایلام در مجلس در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه طرح سامانه گرمسیری به عنوان یکی از پروژه‌های مهم عمرانی در استان ایلام شاخته می‌شود، افزود: رایزنی‌های زیادی با وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی برای اتمام این طرح در استان صورت گرفته است.

سارا فلاحی تصریح کرد: این طرح بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و نیازمند ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.

وی گفت: به تازگی وزیر نیرو قول مساعد برای حل مشکلات و موانع طرح به خصوص در حوزه اعتبارات را داده است، افزود: امیدواریم در سال جاری این طرح پروژه شتاب بیشتری به خود بگیرد.

طرح سامانه گرمسیری موجب تحول عظیم در بخش کشاورزی ایلام می‌شود

رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: طرح سامانه گرمسیری برای آبی کردن بیش از ۳۰ هزار هکتار از اراضی استان ایلام اجرایی می‌شود که تاکنون ۱۳ هزار هکتار اجرایی و ۱۷ هزار هکتار در دست اجرا است.

اراضی خشک ایلام در انتظار سامانه گرمسیری| کمبود اعتبار مهمترین مانع است

آذرنوش عموزاده با اشاره به اینکه طرح سامانه گرمسیری موجب تحول عظیم در بخش کشاورزی ایلام می‌شود، افزود: پروژه در مراحل نهایی است و فقط در حوزه وزارت نیرو مقداری کار مانده که در حال اتمام است.

آبادانی روستاها و افزایش تولیدات کشاورزی سبب ترغیب روستاییان و عشایر به تداوم زندگی در روستاها و مهاجرت معکوس می‌شود

وی تصریح کرد: برای تکمیل سامانه گرمسیری در جریان سفر رئیس جمهور نیز ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته شده است.

وی گفت: با اجرای این طرح علاوه بر رونق اشتغال در استان ایلام، تولیدات کشاورزی استان نیز رشد چشمگیری خواهد یافت.

رئیس جهاد کشاورزی ایلام با اشاره به اینکه این طرح در روستاهای مرزی استان ایلام اجرایی می‌شود، افزود: آبادانی روستاها و افزایش تولیدات کشاورزی سبب ترغیب روستاییان و عشایر به تداوم زندگی در روستاها و مهاجرت معکوس می‌شود.

طرح سامانه گرمسیری در استان ایلام ۴۰۰ کیلومتر طول دارد و قرار است بخش مهمی از اراضی کشاورزی استان را آبی کند، امیدواریم مسئولان به این پروژه مهم کشاورزی در استان توجه ویژه داشته باشند.

بهره برداری از این طرح می‌تواند منجر به افزایش سرمایه گذاری در حوزه صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی استان شود.

کد خبر: ۱۷۹٬۶۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha