۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰
شروع صادرات گاز به ترکیه از امروز| احتمال بازنگری در مقدار صادراتی در نیمه دوم سال
مدیر دیسپچینگ شرکت گاز در گفتگو با بازار:

شروع صادرات گاز به ترکیه از امروز| احتمال بازنگری در مقدار صادراتی در نیمه دوم سال

جولایی مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز گفت که تعمیرات خطوط به اتمام رسیده و صادرات گاز به ترکیه از امروز (یکشنبه) دوباره از سر گرفته می شود.

بازار؛ گروه آب و انرژی: محمد رضا جولایی مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز در گفتگو با بازار از شروع مجدد صادرات گاز به ترکیه از امروز (یکشنبه) خبر داد و گفت: عملیات تعمیر و به روز رسانی خطوط انتقال به پایان رسیده و طبق توافقات صورت گرفته ارسال گاز تنها به مدت ۸ روز متوقف شده بود.

او همچنین در پاسخ به این سوال که ممکن است کسری گاز خللی در روند صادرات ایجاد کند، ادامه داد: تلاش ما این است که طبق توافق ها و قراردادهای تجاری خود، صادرات خود را ادامه دهیم. پارسال هم این کسری وجود داشت اما اجازه ندادیم که مشکلی در این حوزه ایجاد شود.

جولایی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: معمولا اینگونه است که هر ۴ ماه یکبار جلساتی را با شرکای گازی خود برگزار می کنیم تا در نحوه و مقدار صادرات گاز به بازارهای هدف به توافق برسیم. البته هم اکنون ارسال گاز طبق ماه های گذشته در حال انجام است، اما ممکن است در هفته های آینده تغییراتی در این حوزه صورت گیرد.

او همچنین از رشد صادرات گاز در ۵ ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: تعهدات صادراتی معمولا یک سقف دارد، یک کف؛ ما همواره تلاش می کنیم که در فصولی که به نوعی تقاضا در داخل کشور بالاست، کف تعهداتی خود را رعایت کنیم تا مشکلی به لحاظ حقوقی برای ایران در مجامع بین المللی ایجاد نشود.

گفتنی است تعهد قرارداد صادرات گاز ایران به ترکیه ۱۰ میلیارد مترمکعب در سال و کف آن ۸.۵ میلیارد مترمکعب است، اما سال گذشته بیش از ۹ میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه صادر شده است.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ادامه داد: به هر حال مصارف خانگی اولویت تامین گاز در کشور است و دولت خود را موظف تامین تمام نیازها در این بخش می داند.

بر اساس آمار موجود ظرفیت تولید گاز شیرین کشور رقمی در حدود ۸۴۰ تا ۸۵۰ میلیون متر مکعب در روز است. وضعیت مصرف گاز اما به گونه‌ای است که زمستان سال گذشته در برخی از روزها با کسری ۲۰۰ میلیون متر مکعبی روبه‌ رو بودیم.

گفتنی است، طبق اعلام وزارت نفت، ایران با در اختیار داشتن ۱۸ درصد ذخایر گازی جهان، دومین کشور دارنده این منبع انرژی ارزشمند و دوستدار محیط زیست به‌ شمار می‌آید. ذخایر گازی ایران حدود ۳۲ هزار میلیارد متر مکعب برآورد شده که فاصله‌ای ۵ هزار میلیارد متر مکعبی با روسیه به‌ عنوان اولین کشور دارنده ذخایر گاز جهان دارد. به لحاظ تولید، ایران بعد از آمریکا با ۹۱۴ میلیارد مترمکعب در سال (۲۰۲۰) و روسیه با ۶۳۸ میلیارد مترمکعب، سومین کشور تولیدکننده گاز جهان با ۲۵۰ میلیارد متر مکعب به‌ شمار می‌آید که فاصله معناداری با دو کشور اول و دوم دارد.

کد خبر: ۱۷۹٬۵۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha