قصد آمریکا برای محدودیت صادرات تراشه به چین

قصد آمریکا برای محدودیت صادرات تراشه به چین

آمریکا صادرات تراشه و فناوری نیمه هادی به چین را محدودتر می‌کند.

به گزارش بازار، وزارت بازرگانی آمریکا با فهرست کردن ده‌ها شرکت چینی، شرکت‌های آمریکایی در داخل خاک آمریکا و شرکت‌های دیگر در سطح جهان را که از فناوری‌های آمریکا استفاده می‌کنند از فروش تراشه و فناوری نیمه هادی به این شرکت‌ها منع کرده است.

آمریکا از تدابیر جدید برای اعمال محدودیت‌های بیشتر صادراتی در قبال شرکت‌های فناوری چینی خبر داده است؛ وای. ام. تی. سی، شرکت برتر سازنده تراشه‌های حافظه در چین از جمله شرکت‌هایی است که از این اقدام جدید آمریکا تاثیر می‌گیرد. براساس تدابیر جدید، پکن از دسترسی به فناوری‌های پیشرفته نیمه هادی‌ها در آمریکا محروم می‌شود. این قانون از شرکت‌هایی که در آمریکا حضور دارند می‌خواهد بدون دریافت مجوز، از صادرات سخت افزار به چین خودداری کنند.

شکی نیست که اصلی‌ترین ممنوعیت حداقل یک دهه پیش اعمال شد،‌ با توجه به این واقعیت که فناوری تراشه برای هر چیزی از ابر رایانه‌ها تا سکوهای پرتاب موشکی (لانچر) کاربری دارد، این اقدام نیز تاثیر خواهد داشت. این مساله بسیار حیاتی و در عین حال بسیار گسترده است و از میان سی شرکت فهرست شده،‌ برخی شرکت‌ها بیش از دیگران هدف قرار گرفته اند و فروش فناوری تراشه آمریکا به این شرکت‌ها ممنوع می‌شود. با این حال این اقدامات فراتر از این‌ها هستند.

همچنین ممنوعیت‌هایی را در سراسر دنیا علیه شرکت‌هایی که از فناوری‌های آمریکا استفاده می‌کنند، از هرگونه فروش به چین باز می‌دارد. از این رو، می‌توان این را ممنوعیتی دانست که به سرعت در حال گسترش یافتن است. وزارت بازرگانی (آمریکا) که این ممنوعیت را اعلام کرده، همچنین افزوده است که از فعالیت‌های نظارتی (جاسوسی) چین نگران است و این مساله می‌تواند این محدودیت‌ها را به شدت افزایش بدهد

نظارت‌هایی که به گفته وزارت بازرگانی آمریکا، اقدامی غیر قانونی به شمار می‌آید و در حوزه مسائل داخلی آمریکا قرار می‌گیرد،‌ مواردی مانند شنود گفتگوهای تلفنی خصوصی را در بر می‌گیرد. با این حال چنین اقدامی می‌تواند تاثیری گسترش فناوری‌های چین داشته باشد.

کد خبر: ۱۷۹٬۵۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha