۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۴
کارآفرینی از دل هنرهای اصیل| به نام قالیبافان به کام دلالان
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

کارآفرینی از دل هنرهای اصیل| به نام قالیبافان به کام دلالان

بیرجند- کارآفرین صنعت فرش خراسان جنوبی با اشاره به ضرورت حذف واسطه‌ها گفت: دلالان سود اصلی فرش را به جیب می زنند.

بازار ، گروه استان‌ها: واژه کار آفرینی در طول زمان همراه با تحول شیوه های تولید و ارزشهای اجتماعی دچار دگرگونی مفاهیم شده است. خدمت به جامعه هدف اصلی یک کارآفرین است.

کارآفرین می تواند شخصی حقیقی یا حقوقی باشد که توانایی تحمل ریسک و تبدیل یک ایده بکر به فعالیت اقتصادی را دارد.

البته وقتی سخن از کارآفرینی می زنیم مقصود تنها ایجاد کارخانه های صنعتی نیست بلکه بسیاری از زنان توانمند خراسان جنوبی به مدد هنر و تجربه خوبش با راه اندازی کارگاه های کوچک اقدام به ایجاد فرصت های شغلی می‌کنند.

کارآفرینی از دل یک هنر بااصالت

ربابه جوادی بانوی هنرمند و توانمند اهل فردوس از آن دسته بانوانی است که با استفاده از هنر خویش و با ایجاد کارگاه های تولید فرش و ابریشم بافی هم به رونق یک هنر با اصالت و ریشه دار اقدام کرده و هم فرصت های شغلی برای همشهریانش ایجاد کرده است.

چنین بانوانی علاوه بر کمک به رشد اقتصادی در عرصه هنر نیز خدمات زیادی به جامعه ارائه می‌کنند.

ربابه جوادی در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه رشته من در دوران تحصیل فرش بوده است، اظهار کرد: از سال ۷۶ در رشته منبت، معرق کاری و ... مربیگری کرده ام ولی در نهایت تصمیم گرفتم در رشته فرش برای خودم کار کنم.

کارآفرینی از دل هنرهای اصیل| به نام قالیبافان به کام دلالان

این هنرمند و کارآفرین خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در ابتدا کار را با دو کارگاه و تولیدی شروع کردم، بیان کرد: در حاضر ۶ کارگاه دارم که در هر کدام از این کارگاه ها ۱۰ دار فرش برپا است و در مجموع حدود ۲۵۰ نفر در آن مشغول هستد.

جوادی در پاسخ به این سؤال که در چه سبکی فرش می بافید، ادامه داد: من در سبک های مختلفی کار می کنم و هر سبک را بنا به توانمندی های بافندگان به آنان واگذار می‌کنم.

وی ادامه داد: به عنوان مثال یک بافنده توان بافت فرش ظریف و ابریشمی را ندارد و در چنین شرایط بافت فرش درشت را به او واگذار می کنم.

فعالیت در حوزه تولید فرش تمام ابریشم

کارآفرین و هنرمند خراسان جنوبی گفت: من بعد از چند سال کار و فعالیت و أخذ مجوزهای لازم، کار بر روی فرش کرک و تمام ابریشم را شروع کردم و برای تولید این نوع فرش با افرادی در قم و و کرمان برای شروع به کار قرار داد بستم.

جوادی با اشاره به سختی کار فرش تمام کرک و ابریشم ادامه‌داد: هر چند درآمد و سود حاصل از فرش ابریشم بیش از فرش درشت بافت است ولی در مجموع وقت و زمان بیشتری می برد.

وی درباره مشکلات حوزه فرش دستباف در کشور گفت: هر چند فرش یکی از هنرهای نام آشنای منطقه خراسان جنوبی و ایران است ولی امروزه کارآفرینان این عرصه با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.

کارآفرینی از دل هنرهای اصیل| به نام قالیبافان به کام دلالان

هزینه های مضاعف بر دوش تولیدکنندگان فرش

این فعال در حوزه صنعت فرش در خراسان جنوبی اظهار کرد: هزینه مصالح، بافنده، اداره کارگاه و...در یکی – دو سال اخیر به شدت افزایش یافته است به گونه ای که هزینه ها و درآمدهای ما برابر شده و سود چندانی نصیب کارآفرین نمی شود.

جوادی بیان کرد: گاه در شرایطی تصمیم می‌گیرم که به واسطه همه این سختی ها کارگاه را تعطیل کنم ولی وقتی به چهره بافندگان در کارگاه ها که به این شغل چشم دوخته اند، می نگرم پشیمان می شوم.

وی ادامه داد: به نظر من در حوزه مدیریت صنعت فرش مشکلاتی داریم که موجب پدید آوردن این مشکلات شده است.

کارآفرین در حوزه فرش با تأکید بر اینکه مدیران این عرصه باید تجربه کاری و دانش این هنر را داشته باشند، گفت: مدیران صنعت فرش در کشور و خراسان جنوبی باید در حوزه بازار فروش به کارآفرین کمک کرده و دسترسی ما به مواد اولیه و مصالح فروشان تسهیل کنند.

دست دلالان کوتاه شود

جوادی با تأکید بر اینکه به نظر من یکی از اقدامات لازم و ضروری در حوزه صنعت فرش کوتاه کردن دست دلالان است، اظهارکرد: دلالان فرش را از ما به قیمت های پایین و بسیار نازل می خرند و بعد به قیمت های گزاف می فروشند که در این میان حق تولید کننده به شدت ضایع می شود.

وی ادامه‌داد: اگر ما کارآفرینان و تولیدکنندگان فرش ایرانی را با خریداران خارجی مرتبط کنیم بدون واسطه ها و دلالان به خوبی محصولمان را فروخته و سود حاصل از دسترنج خودمان را به دست خواهیم آورد.

تولید کننده فرش دستباف با بیان اینکه در حال حاضر صادرات زیادی در حوزه فرش دستباف انجام نمی‌شود، گفت: حرف از حمایت از تولید کنندگان زده می شود ولی در عمل چیزی مشاهده نمی کنیم.

کارآفرینی از دل هنرهای اصیل| به نام قالیبافان به کام دلالان

حتی یک فقره وام هم نگرفته ام

جوادی با اشاره به اینکه من در مدت ۲۰ سال گذشته به صورت مستمر مشغول کار بافندگی در حوزه فرش دستباف هستم، ادامه داد: در این مدت حتی یک وام نیز نگرفته ام و با این وجود توانستم ۲۰ فرصت شغلی به وجود بیاورم.

وی گفت: یک بار به من پیشنهاد گرفتن وام با سود ۱۸ درصد دادن که من حاضر به گرفتن وامی با این میزان سود نبودم.

کارآفرین حوزه فرش دستباف در زمینه مشکلات بیمه قالیبافان نیز یادآور شد: در برهه ای از قالیبافان برای بیمه ثبت نام می کردند که در حال حاضر آن نیز وجود ندارد و بسیاری بدون پشتوانه بیمه هستند.

جوادی با اشاره به اینکه در زمینه تولید نخ ابریشم نیز فعالیت دارد، گفت: سه دستگاه ویژه ابریشم ریسی تهیه کرده ام و در این حیطه نیز کار می کنم ولی این نخ ابریشم با نخ مورد استفاده در فرش ابریشم متفاوت است.

کد خبر: ۱۷۹٬۳۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha