۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۳
سرمایه گذاری در انرژی پاک؛ پافشاری چین برای جهانی سبزتر| سهم بزرگ پکن در کربن صفر آفریقا
بازار گزارش می دهد؛

سرمایه گذاری در انرژی پاک؛ پافشاری چین برای جهانی سبزتر| سهم بزرگ پکن در کربن صفر آفریقا

اختلافات تجاری، رقابت های ژئوپلیتیکی و تأثیر مداوم کوید_۱۹ در سال های اخیر، چین را از مسیر اهداف به حداکثر رساندن انتشار دی اکسید کربن پیش از ۲۰۳۰ و بی طرفی کربن قبل از سال ۲۰۶۰، خارج نکرده است.

تهمینه غمخوار؛ بازار: در اواخر سپتامبر ۲۰۲۲، آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر، همراه با سازمان بین‌المللی کار، نهمین ویرایش «انرژی‌های تجدیدپذیر و مشاغل: بررسی سالانه»را منتشر کردند؛ گزارشی مشترک که آخرین برآوردهای اشتغال در سراسر جهان در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر را ارائه می‌کند.

نکات برجسته گزارش جامع نشان می دهد که تعداد افرادی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم در بخش انرژی های تجدیدپذیر در سراسر جهان مشغول به کار هستند، از ۱۲ میلیون نفر در سال ۲۰۲۰ به ۱۲.۷ میلیون نفر در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته در حالی که چین به تنهایی ۴۲ درصد را در کل جهان به خود اختصاص داده است و پس از آن اتحادیه اروپا و برزیل هر کدام با ۱۰ درصد و ایالات متحده و هند هر کدام با هفت درصد در حوزه انرژی های تجدیدپذیر فعالیت دارند.

این آمار نشان می دهد که در واقع سهم بی‌نظیر چین برای اشتغال در بخش انرژی‌های نو و تجدیدپذیر در سراسر جهان نشان‌ دهنده تعهد سرسختانه پکن به انتقال از استفاده از انرژی ناپاک به انرژی‌های پاک مانند باد، خورشید، برق آبی و زیست توده است که نوشدارویی برای مقابله با تغییرات اقلیمی است که یکی از بزرگترین تهدیدات وجودی برای بشریت و کل کره زمین در نظر گرفته می شود.

چین به افزایش سرمایه گذاری در انرژی پاک به طور مداوم ادامه داده است و با این اقدام باعث رشد سرمایه گذاری در انرژی پاک جهانی می شود

با در نظر گرفتن این موضوع که بخش تامین انرژی، بزرگترین عامل انتشار گازهای گلخانه ای است و محرک اصلی تغییرات آب و هوایی مسئول حدود ۳۵ درصد از کل انتشار است، چین به طور مشخص بر روی مقابله با این چالش جهانی متمرکز شده است، در حالی که با افزایش سرمایه گذاری در انرژی پاک برای انتقال انرژی کم کربن پافشاری می کند.

با هدف به حداکثر رساندن انتشار دی اکسید کربن قبل از سال ۲۰۳۰ با تدوین برنامه های عملیاتی و دستیابی به بی طرفی کربن قبل از سال ۲۰۶۰، تعهد تزلزل ناپذیر چین برای تحقق این چالش دلهره آور با وجود اختلافات تجاری، رقابت های ژئوپلیتیکی و تأثیر مداوم کوید_۱۹ در سال های اخیر از مسیر خارج نشده است.

چین به افزایش سرمایه گذاری در انرژی پاک به طور مداوم ادامه داده است و با این اقدام باعث رشد سرمایه گذاری در انرژی پاک جهانی می شود. داده های آژانس بین المللی انرژی نشان می دهد که در سال ۲۰۲۱، چین بار دیگر با ۳۸۰ میلیارد دلار بیشترین سرمایه گذاری در انرژی پاک را به ثبت رساند و پس از آن اتحادیه اروپا (۲۶۰ میلیارد دلار) و ایالات متحده (۲۱۵ میلیارد دلار) قرار گرفتند.

از سال ۲۰۲۰، سرمایه گذاری در انرژی پاک با نرخ رشد متوسط سالانه ۱۲ درصد افزایش یافته است که پیشرفت قابل توجهی در مبارزه با تغییرات آب و هوایی است. برای سال ۲۰۲۲، انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری‌های انرژی پاک تقریباً سه چهارم رشد سرمایه‌گذاری کلی انرژی را به خود اختصاص دهند.

این موضوع نشان دهنده تضاد شدید با سطوح سرمایه گذاری در پنج سال اول پس از امضای توافقنامه پاریس در سال ۲۰۱۵ است؛ زمانی که نرخ رشد متوسط سالانه کمی بیش از ۲ درصد بود.

سرمایه گذاری در انرژی پاک؛ پافشاری چین برای آینده جهانی سبزتر| سهم بزرگ پکن در کربن صفر آفریقا

با این حال، این رشد گمراه کننده است زیرا تنها در چند کشور، عمدتاً چین و کشورهای پیشرفته متمرکز شده است. در حال حاضر، هزینه انرژی پاک در کشورهای نوظهور و در حال توسعه (به استثنای چین) در سطح سال ۲۰۱۵ باقی مانده است ؛ وضعیتی که به احتمال زیاد بدون سرمایه گذاری چین می توانست بدتر باشد.

داده های آژانس بین المللی انرژی نشان می دهد که بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، منابع تجدیدپذیر، از جمله ۴۹ درصد از انرژی آبی، ۵۶ درصد از کل انرژی را به اضافه ظرفیت اضافه شده توسط پروژه های چینی در بازه زمانی مشخص شده را تشکیل می دهند

به عنوان مثال، در آفریقای جنوب صحرا که چین بزرگترین سرمایه گذار در بخش برق این منطقه است، داده های آژانس بین المللی انرژی نشان می دهد که بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، منابع تجدیدپذیر، از جمله ۴۹ درصد از انرژی آبی، ۵۶ درصد از کل انرژی را به اضافه ظرفیت اضافه شده توسط پروژه های چینی در بازه زمانی مشخص شده را تشکیل می دهند.

با حمایت دولت چین، سهامداران چینی راه حل های یکپارچه ای را در زمینه ظرفیت تولید انرژی پاک و انتقال و توزیع از طریق ترکیبی از کمک های توسعه چین (وام)، سرمایه گذاری سهام و سرمایه گذاری های دولت محور به منطقه ارائه کرده اند. در حالی که سرمایه‌گذاری‌ های چینی رشد منطقه جنوب صحرای آفریقا در رابطه با سرمایه‌گذاری‌های انرژی‌های تجدیدپذیر را تقویت می‌کنند، شایان ذکر است که سهم چین در پیشبرد انتقال کم کربن یا کربن صفر در آفریقا و جهان به‌طور کلی فراتر از سرمایه‌گذاری‌هایی است که قبلا ذکر شد.

به عنوان مثال، از سال ۲۰۰۸، درخواست‌ های ثبت اختراع سالانه در فناوری‌های انرژی خالص صفر رشد چشمگیری داشته است و چین محرک اصلی رشد جهانی است. بر اساس منتشر شده در سال ۲۰۲۱، چین پس از پیشی گرفتن از ایالات متحده و ژاپن به ترتیب در سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴، تا سال ۲۰۱۵ دارای بزرگترین اختراعات و نوآوری ها در زمینه فناوری های انرژی بدون کربن در ۱۰ کشور و منطقه برتر بود. در پایان سال ۲۰۲۰ هم نزدیک به ۵۰ درصد از کل پتنت های فعال به چین اختصاص داشت.

بر همین اساس، سهم برجسته چین در تحقیق و توسعه انرژی پاک نتایج خارق العاده ای در دهه گذشته به همراه داشته است. در حال حاضر، این کشور میزبان بزرگترین ظرفیت نصب شده انرژی های تجدیدپذیر در جهان است که نشانه این است که چین در مسیر دستیابی به اهداف آب و هوایی خود قرار دارد.

در سپتامبر ۲۰۲۲، اداره ملی انرژی فاش کرد که ظرفیت کل نصب‌شده چین برای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر به ۱.۱ میلیارد کیلووات در یک دهه رسیده است و ظرفیت‌های تولید انرژی خورشیدی، زیست توده، بادی و برق آبی چین در حال حاضر در دنیا بی‌میزان است.

در سال‌های آینده، پیش‌بینی می‌شود ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر این کشور افزایش یابد. به‌ویژه، انتظار می‌رود ظرفیت تولید انرژی خورشیدی و بادی دو برابر شود و ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر جمعی می‌تواند بیش از ۵۰ درصد از کل را در طی طرح پنج‌ ساله چهاردهم تشکیل دهد.

بدون شک، ورود چین دامنه تحقیقات در این زمینه را گسترش داده و به طور قابل توجهی نوآوری های فناوری انرژی پاک جهانی را تقویت کرده است. همچنین، جوامع روستایی و شهری را در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به ابزار گسترده ای مجهز می کند که از انتقال انرژی پاک پشتیبانی می کند.

برای کشورهای در حال توسعه، مشارکت چین فرصت های متعددی را برای دستیابی به اهداف آب و هوایی آنها ارائه می دهد. با بودجه محدود ملی برای انتقال انرژی پاک، همکاری با ذینفعان چینی نه تنها به پر کردن شکاف مالی انرژی پاک در کشورهای در حال توسعه کمک می‌کند، بلکه مشاغل پایدار ایجاد می‌کند، فناوری‌های انرژی پاک ساخت چین را در دسترس قرار می‌دهد و کارشناسان فنی درجه یک را که به مردم محلی آموزش می دهند، مشغول به کار و فعالیت می کند.

در مجموع، این کمک‌ها تلاش‌های ملی را در کشورهای در حال توسعه افزایش داده و در نهایت انتقال انرژی پاک جهانی را تسریع می‌کنند.

کد خبر: ۱۷۹٬۳۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha