۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۸
فارس از قافله صنایع تبدیلی عقب ماند| جهاد کشاورزی سرمایه گذاران را فراخواند
بازار گزارش می‌دهد؛

فارس از قافله صنایع تبدیلی عقب ماند| جهاد کشاورزی سرمایه گذاران را فراخواند

شیراز- فارس با وجود داشتن ظرفیتهای بسیار کشاورزی اما از داشتن حداقل امکانات در این حوزه از جمله صنایع تبدیلی محروم است از این رو توجه به این مقوله به عنوان یک اولویت بیش از هر زمان دیگری احساس می شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: استان فارس در تولید برخی از محصولات کشاورزی از جمله مرکبات دارای رتبه شاخص در سطح کشور است به گونه ای که انواع محصولات کشاورزی جالیزی شامل هندوانه، کدو، کلم برگ، انواع خربزه و ملون از این استان به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا از جمله روسیه صادر می شود.

بر اساس آمار و اطلاعات در چهار ماهه اول امسال ارزش صادرات محصولات کشاورزی استان فارس ۱۹ هزار و ۴۱۵ تن به ارزش ۲۲ هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزن ۲۵ درصد کاهش و به لحاظ ارزش دلاری ۳۱ درصد افزایش داشته است.

بیشترین حجم صادرات محصولات کشاورزی به ترتیب مربوط به زیربخش صنایع تبدیلی با ۱۴ هزار و ۸۷۰ تن، ۷۷درصد و محصولات باغی به میزان ۲ هزار و ۷۴۳ تن است

بیشترین حجم صادرات محصولات کشاورزی به ترتیب مربوط به زیربخش صنایع تبدیلی با ۱۴ هزار و ۸۷۰ تن، ۷۷درصد و محصولات باغی به میزان ۲ هزار و ۷۴۳ تن، ۱۴ درصد بوده و بیشترین کالاها به کشورهای حوزه خلیج فارس، عراق، افغانستان، پاکستان، ترکیه، آلمان، سوئد، روسیه و آسیای میانه صادر شده است.

اما متاسفانه این استان با وجود داشتن ظرفیت های بسیار در حوزه کشاورزی آنگونه که باید در مقوله بسته بندی صادراتی و همچنین برندسازی محصولات کشاورزی موفق نبوده است. بر اساس نظر کارشناسان اولین مواجهه مصرف‌کننده با کالا و خدماتی که به دنبال آن است، بسته‌بندی و همچنین برند تولیدکننده کالا است که این امر در استان فارس مغفول مانده است.

فارس از قافله صنایع تبدیلی عقب ماند/ جهادکشاورزی سرمایه گذاران را فراخواند

در کنار بسته‌بندی، برند سازنده نقش بسیار مهمی در انتخاب کالا دارد که این استان علاوه بر محروم ماندن از صنایع تبدیلی در حوزه برندسازی و شناسایی بازارهای هدف نیز عقب مانده است.

کارشناسان امر بر این باورند که عمدتا محصولات این استان به صورت فله ای به کشورهای دیگر صادر می شود و همین امر باعث شده علاوه بر فاسد شدن میزان قابل توجهی از محصولات کشاورزی در میدان رقابت نیز از قافله عقب بماند.

میزان زیادی از محصولات صادراتی استان، در حوزه زراعی است که به صورت فله ای به دیگر کشورها صادر می شود و پس از آن برخی افراد با خرید این کالاها و آماده‌سازی آنها ضمن ایجاد ارزش افزوده، سود قابل توجه‌ای نیز از محل فروش کالا به کشورهای دیگر کسب می کنند.

بسیاری از ظرفیت های کشاورزی استان فارس مغفول مانده است

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس در گفتگو با بازار با انتقاد از نبود صنایع تبدیلی مناسب در استان فارس بیان کرد: این استان در حوزه کشاورزی دارای جایگاه مهمی در سطح کشور است اما آنگونه که باید نتوانسته از این ظرفیت استفاده کند و بسیاری از ظرفیت های این حوزه مغفول مانده است.

جعفر قادری با اشاره به اینکه بسیاری از استان های کوچک از فارس وضعیت بهتری در حوزه صنایع تبدیلی دارند، ادامه داد: به عنوان نمونه استان مازندران در این زمینه و بسته بندی محصولات کشاورزی توانسته موفق عمل کند در حالی که استان فارس با وجود اینکه قطب تولید برخی از محصولات کشاورزی است موفق نبوده است.

فارس از قافله صنایع تبدیلی عقب ماند/ جهادکشاورزی سرمایه گذاران را فراخواند

وی با بیان اینکه صادرات محصولات کشاورزی از استان به صورت فله ای انجام می شود، اظهار کرد: یکی از حوزه های بسیار مهم که نیاز به تمرکز بر روی آن احساس می شود حوزه صنایع تبدیلی و بسته بندی محصولات کشاورزی است تا زنجیره کامل شود.

این نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی باید بر روی این موضوع تمرکز کند، افزود: متاسفانه آنگونه که باید اتاق بازرگانی پای کار نیست از این رو ضرورت دارد بخش خصوصی به جد پای کار بیاید و بتواند هماهنگی لازم را برای سرمایه گذاری در این حوزه انجام دهد.

جهادکشاورزی درگیر کارهای روزمره شده است

قادری با تاکید بر ضرورت توجه جهادکشاورزی به این موضوع نیز بیان کرد: متاسفانه این مجموعه نیز درگیر کارهای روزمره شده است در حالی که باید جهادکشاورزی، معاون اقتصادی استانداری و اتاق بازرگانی جلساتی را برای پیگیری این موضوع داشته باشند و با طرح آن راه حل هایی را برای سوق دادن سرمایه گذار به منظور سرمایه گذاری در این حوزه ارائه دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز در این رابطه در گفتگو با بازار با اشاره به اینکه این استان باید در حوزه صنایع تبدیلی تقویت شود، اظهار کرد: یکی از رویکرد های مهم جهادکشاورزی استان فارس که به جد در دستور کار است و پیگیری می شود تقویت صنایع تبدیلی است زیرا استان فارس بعد از استان خراسان رضوی در حوزه جذب مواد خام رتبه دوم را در سطح کشور دارد.

تقویت صنایع تبدیلی کاهش ضایعات و افزایش ارزش افزوده را به همراه دارد

مجتبی دهقان پور با بیان اینکه تقویت صنایع تبدیلی کاهش ضایعات و افزایش ارزش افزوده را به همراه دارد، تاکید کرد: با توجه به تنوع محصولات در استان فارس و همچنین بازارهای هدف صادراتی و داخلی توجه به این مقوله به عنون یک ضرورت دنبال می شود از این رو جهادکشاورزی استان به دنبال این است که با رویکرد تسهیلگری شراط را برای جذب سرمایه گذار فراهم کند.

فارس از قافله صنایع تبدیلی عقب ماند/ جهادکشاورزی سرمایه گذاران را فراخواند

وی از صدور مجوز در کوتاهترین زمان ممکن به عنوان یکی از اقدامات برای تقویت این حوزه یاد کرد و ادامه داد: در این راستا اطلس سرمایه گذاری صنایع تبدیلی در استان فارس ایجاد شده و چنانچه افرادی قصد سرمایه گذاری در این بخش را داشته باشند این آمادگی از سوی جهادکشاورزی استان وجود دارد.

چنانچه افرادی قصد سرمایه گذاری در حوزه صنایع تبدیلی در استان فارس را دارند باید بدانند که تمام شرایط برای سرمایه گذاری در این حوزه مهیاست

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه شرایط برای سرمایه گذاری در این حوزه فراهم است، تاکید کرد: چنانچه افرادی قصد سرمایه گذاری در حوزه صنایع تبدیلی در استان فارس را دارند باید بدانند که تمام شرایط برای سرمایه گذاری در این حوزه مهیاست از این رو می توانند به جهادکشاورزی استان مراجعه و نسبت به انجام روند قانونی اقدام کنند.

دهقان پور با تاکید بر ضرورت سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی گفت: در حال حاضر در استان فارس این همدلی برای حمایت از سرمایه گذاری فراهم شده و اگر مشکلی پیش پای سرمایه گذار باشد درکمیته رفع موانع تولید که ریاست آن برعهده استاندار است دنبال می شود.

به هر حال برندسازی و بسته‌بندی حلقه مفقوده صادرات محصولات کشاورزی در استان فارس به عنوان قطب تولید برخی از محصولات کشاورزی به شمار می رود از این نیاز است که با یک همدلی و همراهی شرایط برای راه اندازی صنایع تبدیلی در این استان فراهم شود.

کد خبر: ۱۷۹٬۳۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha