۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۲
بحران انرژی و احتمال تعطیلی هزاران شرکت ایتالیایی

بحران انرژی و احتمال تعطیلی هزاران شرکت ایتالیایی

بحران انرژی هزاران شرکت ایتالیایی را در معرض تعطیلی قرار داده است.

به گزارش بازار، ادامه جنگ در اوکراین و اوضاع نامساعد انرژی در اروپا به ویژه ایتالیا سبب شده است هزاران شرکت در ایتالیا در معرض تعطیلی و تعلیق فعالیت‌های اقتصادی خود قرار گیرند. کارشناسان معتقدند بسته‌های کمکی دولت ایتالیا نتوانسته است جلوی تبعات منفی اقتصادی بحران انرژی را بگیرد.

افزایش قیمت حامل‌های انرژی در ایتالیا در حال وارد کردن ضربه به مردم این کشور است. رئیس اتحادیه خرده فروشان ایتالیا گفته است که صدها هزار شرکت ایتالیایی سال بعد در معرض تعطیلی قرار دارند؛ به ویژه که سایه رکود اقتصادی در افق اقتصادی این کشور پدیدار شده است.

روز چهارشنبه بزرگترین اتحادیه خرده فروشان ایتالیا هشدار داد در شش ماه اول سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۲۰ هزار شرکت کوچک ایتالیایی در معرض تعطیلی قرار خواهند گرفت. رئیس این اتحادیه اعلام کرد که بحران ناشی از بالا رفتن هزینه‌ها و نیز قیمت فزاینده حامل‌های انرژی، شدیدا به شرکت‌ها فشار می‌آورد. وی از دولت ایتالیا خواست اقدامات بیشتری را برای حمایت از شرکت‌های کارآفرینی کوچک و متوسط انجام دهد، زیرا که شرایط برای بسیاری از این شرکت‌ها در شرایط کنونی وخیم می‌باشد.

ماریانو بلا، مدیر مرکز تحقیقات کانفکومرس گفت: این خطر وجود دارد که در ۹ ماه آینده شاهد تعداد بسیار بالای تعطیلی شرکت‌ها باشیم. برای برخی از شرکت‌های کوچک، تعلیق فعالیت‌ها بسیار راحت‌تر این است که هر روز دو تا سه هزار یورو هزینه کنند. حال که به این نکته اشاره شد باید بگوییم که ایتالیا به زودی شاهد یک رکود اقتصادی ملایم خواهد بود. البته صادقانه بگوییم که خطر این رکود، آنگونه که رسانه‌ها نشان می‌دهند نگران کننده نیست.

ماه قبل، دولت کنونی ایتالیا که دوره آن به سر رسیده است در تلاش برای حفاظت از شرکت‌ها و خانواده‌ها در برابر هزینه‌های فزاینده انرژی، یک بسته کمکی به ارزش ۱۴ میلیارد یورو به تصویب رساند. این بسته کمکی در ادامه پنجاه میلیارد یورو بودجه‌ای است که دولت برای کاستن از تاثیرات افزایش قیمت انرژی از ماه ژانویه تا کنون اختصاص داده است. با این حال به نظر می‌رسد این کمک‌ها کافی نیست، زیرا که تعداد روز افزونی از شرکت با چالش‌های بزرگی برای ادامه حیات اقتصادی خود مواجه هستند.

یک شهروند زن ایتالیایی در این باره گفت: همه چیز تقریبا بیست درصد گران‌تر شده است. قیمت‌های انرژی در حال افزایش یافتن است. ما نیاز به کمک داریم و دولت ایتالیا باید کاری انجام دهد.

یک شهروند مرد ایتالیایی گفت: من دیگر نمی‌توانم از عهده پرداخت هزینه‌های خانواده ام بر آیم. من چهار فرزند دارم که همگی بیکار هستند. قبض‌ها در حال افزایش یافتن است. چه کار می‌توانیم بکنیم؟

بنا به اعلام اتحادیه خرده فروشان ایتالیا، بیش از ۳۷۵ هزار شغل به سبب بحران انرژی در معرض خطر قرار دارد. از سوی دیگر، شرکت عظیم انرژی ایتالیا (اِنی) اعلام کرد تحویل گاز به ایتالیا از طریق روسیه بعد از چهار روز شروع شد. شرکت دولتی گازپروم روسیه، جریان گاز به ایتالیا را روز شنبه متوقف و دلیل آن را وجود مشکل ناشی از تغییرات رگولاتوری در اتریش عنوان کرد.

شرکت رگولاتور ملی ایتالیا هفته قبل هشدار داد تا پایان سال به میزان دست کم شصت درصد افزایش خواهد یافت. با این حال کارشناسان معتقدند این پیش بینی، خوشبینانه است. در ایتالیا ظرف دو سال گذشته، قیمت انرژی به میزان ۹۳ درصد افزایش یافته است. ادامه مناقشه میان روسیه و اوکراین و آسیب وارد شده به خط لوله نورد استریم باعث خواهد شد قیمت‌ها باز هم افزایش یابد.

کد خبر: ۱۷۹٬۲۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha