۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۴
پای لنگ صنایع تبدیلی در اردبیل| «کشاورزی» سنتی پیش می‌رود
بازار گزارش می‌دهد؛

پای لنگ صنایع تبدیلی در اردبیل| «کشاورزی» سنتی پیش می‌رود

اردبیل- استانی که اقتصادش بر کشاورزی استوار است برای بهره‌وری بیشتر در این حوزه، لاجرم باید توسعه صنایع تبدیلی را به عنوان پیش نیاز راهبرد صنعتی شدن جدی بگیرد.

حامد صدیقی؛ بازار: «خام فروشی آفت بزرگ کشاورزی»؛ جمله ای که در هر دوره ای با ادبیاتی متفاوت از زبان یکی از مسئولان استانی در اردبیل مطرح می شود و انگار در همان زمان نیز به ورطه فراموشی سپرده می شود.

استانی که اقتصادش بر کشاورزی استوار است برای بهره وری بیشتر و بالا بردن توان اقتصادی زارعین خود لاجرم باید از مسیر سنتی به سمت مدرنیته حرکت کند و در این میان لازم است توسعه صنایع تبدیلی به عنوان پیش نیاز راهبرد صنعتی شدن و تامین کننده امنیت غذایی جدی تر گرفته شود؛ اتفاقی که حداقل در استان اردبیل در عمل چندان جدی گرفته نشده است.

استانی که به گفته یاسر عبداللهی معاون اقتصادی استاندار، بیش از ۴ میلیون تن محصول متنوع زراعی و باغی را تولید و روانه بازار مصرف کرده است؛ با این همه اما همچنان پای صنایع تبدیلی در اردبیل می لنگد.

خام‌فروشی محصولات کشاورزی آفت و حرکت ضد اشتغال و تولید

حسن عبدالله‌زاده در گفت‌و گو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: استان اردبیل قطب تولید محصول سیب‌زمینی، گیاهان دارویی و انواع میوه‌های سردرختی است که در این سه بخش نیازمند توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی با هدف جلوگیری از خام‌فروشی محصولات است.

پای لنگ صنایع تبدیلی در اردبیل| کشاورزی، سنتی پیش می رود


وی از خام‌فروشی محصولات کشاورزی به عنوان آفت و حرکت ضد اشتغال و تولید یاد کرد و گفت: باید به هر شکل ممکن به توسعه صنایع تبدیلی کمک کنیم.

کارآفرین نمونه کشور و مشاور کسب و کار صنایع تبدیلی ایران تصریح کرد: در چند سال اخیر به رغم توسعه صنایع تبدیلی در استان اردبیل همچنان نیازمند ترغیب و تشویق فعالان بخش کشاورزی برای توسعه صنایع تبدیلی هستیم.

عبدالله زاده اظهار کرد: امیدواریم با همت مسئولان در نهادها و دستگاه‌های مختلف همایشی در شهرستان‌ها، بخش‌ها و روستاهای بزرگ به صورت علمی و عملی برگزار شود تا فعالان بخش کشاورزی بیشتر با ابعاد صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی آشنایی پیدا کرده و در این زمینه اطلاع‌رسانی و فرهنگسازی مناسبی را شاهد باشیم.

وی بیان کرد: پیشنهاد ما این است که در مناطق مختلف استان با رویکرد فرهنگسازی در این زمینه اقدامات عملیاتی و آگاه‌سازی‌ها به درستی انجام شود تا ما به صورت فراگیر بتوانیم توسعه صنایع تبدیلی و درآمد حاصل از آن به همراه ارزش افزوده بالا را در بخش کشاورزی شاهد باشیم.

مشاور کسب و کار صنایع تبدیلی ایران ظرفیت واحد تولیدی ماشین‌سازی اردبیل را در تولید پنج دستگاه با هدف عرضه دستگاه‌های تولید لواشک، چیپس میوه، لواشک مجلسی، چیپس سیب‌زمینی، خلال سیب‌زمینی، چیپس میوه و ماشین‌آلات صنایع لبنی خاطرنشان کرد: ما آمادگی داریم با تولید و عرضه این ماشین‌آلات به توسعه صنایع تبدیلی کمک کرده و حتی در بازاریابی در این بخش به صورت مستقیم ورود پیدا کنیم.

پای لنگ صنایع تبدیلی در اردبیل| کشاورزی، سنتی پیش می رود

عبدالله‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: در حال حاضر این مجموعه با تولید پنج دستگاه متنوع فرصت اشتغال ۱۲ نفر را به صورت مستقیم و غیرمستقیم فراهم کرده و طرح توسعه‌ای نیز در شهرک الهیه اردبیل در دست اقدام داریم که قطعا با خرید ماشین‌آلات و تجهیزات مناسب و استفاده از نیروی متخصص و تکنسین توان و ظرفیت تولید خود را افزایش خواهیم داد.

مدرس صنایع تبدیلی بیان کرد: سالانه بیش از ۱۷ میلیارد تومان درآمد از فروش دستگاه‌های حوزه صنایع تبدیلی در داخل و خارج از کشور داریم و در حال حاضر آماده صادرات محصولات خود به عراق، آذربایجان، تاجیکستان، ترکمنستان و کشورهای آفریقایی را داریم.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: با راه‌اندازی خط تولید و دستگاه‌های صنایع تبدیلی قطعا آمادگی ارائه مشاوره در حوزه صنایع تبدیلی را داریم.

عبدالله زاده اظهار کرد: قطعا استان اردبیل با داشتن ظرفیت‌های خوب تولید سیب‌زمینی، گیاهان دارویی و میوه می‌تواند به یک بستر مناسب در توسعه صنایع تبدیلی به صورت کارگاهی و حتی مجموعه‌های تولیدی خانگی تبدیل شود.

مشاور کسب و کار صنایع تبدیلی ایران تصریح کرد: ما سابقه تحویل دستگاه‌های خشک‌کن میوه را در شمال استان داریم ولی متأسفانه به دلیل سهل‌انگاری در نگهداری این دستگاه‌ها ما نتوانستیم این اقدام را در تولید میوه به صورت چیپس ادامه دهیم که قطعا آمادگی توسعه صنایع مرتبط را در سطح استان اردبیل و شهرستان‌های مختلف داریم.

صنایع تبدیلی و تکمیلی موثری در استان وجود ندارد

انتقادات مطرح شده تنها به فعالان این صنعت خلاصه نمی شود چراکه سیدکاظم موسوی نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین نیز ضمن انتقاد از خام فروشی محصولات کشاورزی در استان اردبیل گفت: مسئولان بخش کشاورزی استان باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند تا جلوی خام‌فروشی محصولات کشاورزی گرفته شود.

پای لنگ صنایع تبدیلی در اردبیل| کشاورزی، سنتی پیش می رود

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی افزود: در حالی که در استان اردبیل افزون بر ۴.۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید می‌شود، صنایع تبدیلی و تکمیلی موثری در استان وجود ندارد و از طرف دیگر گنجایش سردخانه‌ مدرن برای نگهداری این محصولات در سطح پایین است.

برای تقویت صادرات به کشورهای مختلف باید صنایع تبدیلی خود را استاندارد و مدرن کنیم

در همین رابطه پیشتر حسین پیرمؤذن در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه روسیه بازار مناسب برای صادرکنندگان محصولات کشاورزی است گفت: برای تقویت صادرات به کشورهای مختلف ما باید صنایع تبدیلی خود را استاندارد و مدرن کنیم تا تولید محصولات در این بخش با ماندگاری بالا فرصت صادرات را فراهم کند.

پای لنگ صنایع تبدیلی در اردبیل| کشاورزی، سنتی پیش می رود

وی تصریح کرد: اکثر صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات لبنی استان به روش سنتی و با مدت ماندگاری ۵ روز تا یک هفته فعالیت می کنند که به هیچ وجه باشرایط صادراتی بین‌المللی همخوانی ندارد و بهتر است صنایع تبدیلی با ماندگاری بیشتر محصول راه‌اندازی شود که این امر نیازمند حمایت از سرمایه‌گذاران و ورود ماشین‌آلات جدید در این بخش است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی اردبیل افزود: استان اردبیل بیشترین شیر خام منطقه را تولید می کند اما هنوز واحد صنعتی استرلیزه و شیر خشک در این استان راه‌اندازی نشده که امیدواریم با حمایت مسئولان با جایگزینی دستگاه‌ها و تجهیزات مدرن توسعه همه‌جانبه در این بخش رقم بخورد.

صدور ۲۴ فقره جواز تاسیس صنایع تبدیلی و غذایی در ۹ ماه اخیر

البته در همین راستا، تیرماه سال جاری بهمن بالایی مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از صدور ۲۴ فقره جواز تاسیس صنایع تبدیلی و غذایی در ۹ ماه اخیر در استان خبر داه بود.

پای لنگ صنایع تبدیلی در اردبیل| کشاورزی، سنتی پیش می رود

وی اظهار کرد: این واحدها با عنوان فرآوری، بسته‌بندی و نگهداری محصولات کشاورزی با ظرفیت جذب ماده خام ۱۰۰ هزار تن در سال و ظرفیت اشتغال ۲۱۹ نفر با مبلغ سرمایه‌گذاری هزار و ۹۱۲ میلیارد ریالی اجرا خواهد شد.

وی افزود: در این مدت همچنین ۱۳ فقره پروانه بهره‌برداری در بخش صنایع تبدیلی و غذایی با عنوان فرآوری، بسته‌بندی و نگهداری محصولات کشاورزی با ظرفیت جذب ماده خام ۲۲۸ هزار تن و اشتغال ۴۵۷ نفر صادر شد.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: امسال سه واحد تولیدی در بخش صنایع تبدیلی و غذایی با عنوان فرآوری، بسته‌بندی و نگهداری محصولات کشاورزی فعال شده است.

بالایی با اشاره به نقش صنایع تبدیلی و غذایی فرآوری محصولات خام کشاورزی در افزایش ماندگاری و تامین غذای مورد نیاز مردم در تمام فصول سال اظهار کرد: کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، کمک به افزایش صادرات محصولات کشاورزی فرآوری شده، توسعه پایدار بخش کشاورزی، کمک به تامین امنیت غذایی کشور، ایجاد ارزش افزوده، تثبیت و ایجاد اشتغال، رونق تولید، درآمدزایی و محرومیت‌زدایی از مزایای این صنایع است.

در همه حال آن چیزی که مشهود است نشانه های خوبی برای کشاورزی استان اردبیل نیست؛ استانی که در تولید بسیاری از ارقام و محصولات کشاورزی از جمله تولید عدس، کلزا، سیب زمینی، عسل، چغندر قند و...، در رتبه های برتر کشوری قرار دارد.

بی شک لازم است نگاه به توسعه صنایع تبدیلی بیش از پیش جدی گرفته شود و از مرحله زبانی و صرفا رسانه ای به مرحله عملی برسد.

کد خبر: ۱۷۹٬۲۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha