۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کشور به ۶۰ هزار فروند پهپاد سم‌پاش نیاز دارد | سرعت ۹ برابری سم پاشی با پهپاد
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

کشور به ۶۰ هزار فروند پهپاد سم‌پاش نیاز دارد | سرعت ۹ برابری سم پاشی با پهپاد

گرگان- مطابق نظر کارشناسان، کشور حدود ۶۰ هزار فروند پهپاد سم پاشی نیاز دارد و در زمینه مکانیزاسیون خدماتی مثل کود و سم پاشی زمینه برای کارکردن بسیاری وجود دارد.

مریم رضایی؛ بازار: در سال‌های اخیر مکانیزه کردن صنعت کشاورزی مورد توجه بسیاری قرار گرفته و یکی از این ادوات ماشینی وجود پهپادها بوده است. پهپادهای سمپاش و بذرپاش دو مورد از پرکاربردترین‌ها هستند که در کشور ما نیز در چند سال اخیر بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

در گذشته کشاورزان به صورت دستی یا تراکتور عملیات سمپاشی را انجام می دادند که بسیار زمانبر بوده و هزینه‌ی بسیار بالایی هم داشت اما امروزه وجود این پهپادها کار را راحت و هزینه ها را کاهش داده است. «سید محمد صادق میر حسینی» خلبان پهپاد سم پاشی در گلستان از فعالیت های شرکت پرواز یاران سیرنگ درباره اهمیت پهپادها و تاثیر آن در کاهش هزینه و افزایش راندمان در این مصاحبه برایمان بیشتر می گوید.

* زمینه فعالیت شرکت را توضیح دهید؟

شرکت پرواز یاران سیرنگ در زمینه تولید پهپادهای سم و محلول پاشی زمین های کشاورزی فعالیت می کند و دستگاه های متنوعی از ۱۰، ۱۵، ۱۶، ۲۰ و ۳۰ لیتری برای درخواست های مختلف ارائه می دهد.

این پهپادها کمک زیادی به کشاورز می کند و سرعت سم پاشی نسبت به سنتی ۹ برابر است و مصرف سموم را تا نصف کاهش می دهد و صرفه جویی بسیاری در مصرف آب دارد و هزینه را به شدت کاهش می دهد و برای کشاورز آورده خوبی دارد و محصول کشاورز را ۱۰ الی ۱۵ درصد افزایش می دهد.

قابلیت این پهپادها در کودپاشی، بذرپاشی، سم پاشی، محلول پاشی، مبارزه با آفات است و می تواند بذر و کود جامد را هم در سطح مزرعه پخش کند. در هر هفت دقیقه یک هکتار از مزرعه یا باغ توسط این پهپادها پوشش داده می شود و هیچ نقطه ای از زمین دست نخورده نمی ماند و هیچ بخشی دو بار پوشش داده نمی شود.

این پهپادها نسبت به پهپادهای دیگر فوق العاده مقاوم است و در سوانحی که ممکن است اتفاق بیافتد خسارت های کمی دارد. جنس بدنه این پهپادها از فیبر کربن است و استقامت خوبی به پهباد می دهد.

در هر هفت دقیقه یک هکتار از مزرعه یا باغ توسط این پهپادها پوشش داده می شود

* درآمد این پهپادها برای خلبان ها چقدر است؟

شرکت سیرنگ طرح اشتغالزایی به روش پهپادی را اختراع کرده است. در این روش علاقه مندان در قالب گروه های سه نفره خلبان، کمک خلبان و ناظر فنی دوره های آموزشی لازم را می گذرانند و پس از کسب مهارت عضو یگان های پهپادی سیرنگ می شوند. هر پهپادکشاورزی سیرنگ یک گارگاه تولیدی است که برای سه نفر اشتغالزایی می کند. برای تحصیلکرده های رشته کشاورزی و هر شخصی که علاقه مند است این پهپاد را بخرد درآمد خوبی دارد و می توان یک دستگاه را با قیمت ۳۵۳ میلیون تومان تا ۷۲۲ میلیون تومان خریداری کرده و با توجه به میزان فعالیت خلبان درآمدی ۵۰ تا ۱۵۰ میلیون تومانی داشته باشد. شرکت حمایت های خوبی از خلبان های علاقه مند می کند.

* در استان گلستان چند پهپاد سم پاش وجود دارد؟

در گلستان حدود ۳۰ تا ۵۰ دستگاه پهپاد وجود دارد. در کل ایران بیشتر از ۵۰۰ دستگاه پهپاد مشغول به فعالیت هستند. اما براساس نیاز سنجی های انجام شده در کشور حدود ۶۰ هزار فروند پهپاد در حوزه کشاورزی نیاز است که نشان می دهد در این حوزه هنوز جای کار بسیاری وجود دارد.

* آموزش شرکت در برابر خرید پهپاد و به خلبان ها چگونه است؟

تیم خلبانی و آموزش فنی سیرنگ آموزش های لازم را به خلبان ها می دهد و گواهینامه و مدارک خلبانی زیر نظر هواپیمایی کشور صادر می کند. البته این پهپادها به صورت صددرصد اتوماتیک و نیمه اتوماتیک است. می توانیم یک برنامه به پهپاد بدهیم و در چهار یا هشت نقطه مختصات را به دستگاه داده و یا با دادن نقشه مزرعه پرواز خودکار را فعال کرده تا کار انجام شود. یا حتی اگر قصد پرواز در زمین های ناهموار وجود داشته باشد، ماژولی طراحی شده است که این رادار فاصله پهپاد با سطح محصول را ثابت نگه می دارد.

* برای تولید این پهپاد قطعه ای وارد می شود؟

بعضی از قطعات به سفارش ایران در چین ساخته می شود و در ایران مونتاژ می شود. در بخش صادرات هم شرکت توانسته به کشورهای خاورمیانه نیز ارایه خدمات بدهد.

کد خبر: ۱۷۹٬۲۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ساسان تیمورپور زنگنه IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
      1 0
      سلام وقت بخیر آیا در استان البرز کلاس یا دوره آموزشی برگزار میکنید