۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
۱۳ سایت برای راه‌اندازی شهرک انرژی خورشیدی در قزوین شناسایی شدند
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

۱۳ سایت برای راه‌اندازی شهرک انرژی خورشیدی در قزوین شناسایی شدند

قزوین- صفاری، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قزوین گفت: ۱۳ سایت برای استقرار شهرک انرژی خورشیدی در استان شناسایی شده که اولویت نخست برای استقرار آن، دشت الله‌آباد آبیک است.

رضا صفاری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار درباره شاخصه‌های طرح ساخت شهرک انرژی که جزء مصوبات سفر ریاست‌جهوری به استان قزوین است، اظهار داشت: علی‌رغم برخی گمانه‌زنی‌ها در شهرک انرژی خورشیدی خبری از تولید پنل و استقرار صنایعی که سلول‌های خورشیدی تولید می‌کنند، نیست.

وی با بیان اینکه در این شهرک فقط نیروگاه‌های خورشیدی استقرار پیدا می‌کنند، افزود: در واقع شهرک انرژی قزوین یک مجتمع نیروگاهی تخصصی برای تولید برق خورشیدی است و در آن پنل‌های تولیدشده و آماده‌شده نصب شده و تولید برق اتفاق می‌افتد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قزوین با بیان اینکه زیرساخت‌های شهرک انرژی خورشیدی توسط شرکت شهرک‌های صنعتی احداث خواهد شد، گفت: سرمایه‌گذاران این حوزه می‌توانند با مراجعه به ساتبا (سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی) در کمترین زمان مجوز استقرار در این شهرک‌ را دریافت کنند و در این شهرک خبری از بروکراسی سنگین اداری سنگین برای استقرار صنایع نیروگاهی نیست.

صفاری ادامه داد: در حال حاضر اگر یک سرمایه‌گذار بخواهد نیروگاه خورشیدی راه‌اندازی کند، یک فرآیند بسیارزمانبر برای تخصیص زمین پیش روی خود دارد و بعد هم باید مدت زیادی برای اخذ مجوزهای اتصال به شبکه برق‌رسانی کشور صرف کند. ضمن اینکه در این فواصل قوانین حمایت‌ دولت در حوزه نیروگاه‌ها شامل نحوه خرید، تضامین خرید و نرخ‌ خرید برق تغییری می‌کند و توجیه اقتصادی ساخت نیروگاه از بین می‌رود اما با راه‌اندازی شهرک انرژی در کمترین زمان می‌توانیم انرژی خورشیدی داشته باشیم که به توزیع برق در کشور و استان کمک می‌کند.

وی درباره جانمایی و مکان احداث شهرک انرژی گفت: تا امروز ۱۳ سایت برای استقرار این شهرک در استان قزوین شناسایی کردیم که اولویت نخست ما برای استقرار شهرک دشت الله‌آباد آبیک است همچنین باید تاکید کرد که روستاهای زین‌آباد و آراسنج دو سایت دیگر هستند که اولویت‌های بعدی برای راه‌اندازی شهرک انرژی محسوب می‌شوند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قزوین به حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه انرژی سبز در استان اشاره کرد و افزود: در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت‌های ویژه‌ای داریم و به این شرکت‌ها نرخ صفر مالیاتی از هفت تا ۱۳ سال تعلق خواهد گرفت.

کد خبر: ۱۷۹٬۲۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha