۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۳
 حذف ارز دولتی منجر به افزایش در آمد کشاورز نشد
این فعال اقتصادی:

حذف ارز دولتی منجر به افزایش در آمد کشاورز نشد

گرگان- الوند، مدیر فروش شرکت ماشین زراعت همدان، گفت: درصورتی که حذف ارز دولتی منجر به افزایش درآمد کشاورزان می شد بر کارکرد آنها نقش مثبتی داشت.

رضا الوندی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در این سال‌ها سعی شده با بومی سازی ماشین آلاتی که از قبل در داخل کشور بوده و طراحی ماشین آلات جدید نقش خود را در جهت توسعه و خود کفایی کشور به خوبی ایفا کنیم.

مدیر فروش شرکت ماشین زراعت همدان افزود: حدود سه تا پنج درصد از این محصولات تولیدی به واردات منصوب می شود ولی طراحی و تولید سایر قسمت ها در کشور انجام می شود.

وی ادامه داد: تعدادی از قطعات داخلی مانند گیریبکس و نشان گرها وارداتی است ولی سایر قطعات تولید داخل کشور است.

این فعال اقتصادی افزود: اگر حذف ارز دولتی منجر به افزایش درآمد کشاورزها می شد قطعا می توانست نقش مثبت و مستقیمی بر کارکرد شرکت های داخلی داشته باشد اما در بحث قیمت اختلاف زیادی در تولیدات ما ایجاد نشد زیرا بیشتر فشار در بحث نهاده ها بود.

او ادامه داد: عمده مشکلی که با آن مواجه هستیم در بحث اعتبارات است، متاسفانه در سال جاری اعتبارات به صورت جدی پیگیری نشد تا جاییکه در برخی از مناطق، کشاورزان گلایه هایی از عدم پرداخت به موقع محصولاتی که به صورت تضمینی از آن ها خریداری شده بود، داشتند.

وی با اشاره به محدودیت منابع مالی کشاورز در خرید ادوات کشاورزی، گفت: عمدتا کشاورزانی که به نمایشگاه مراجعه کردند خیلی از آن‌ها دستگاه ها را با حسرت می نگریستند از کنار آن عبور می کردند درحالیکه اگر تهسیلات مورد نیاز این قشر به آنها تخصیص داده می شد امکان نوسازی ناوگان کشاورزی برای آنها میسر بود.

وی بیان کرد: شرکت هایی که در داخل کشور در حال تولید هستند یا شرکت های فعال در حوزه واردات، می توانند توسعه بیشتری در زمینه فروش داشته باشند.

این فعال اقتصادی افزود: برخی مواقع به تعدادی از شرکت های حوزه آسیای میانه، عراق و یک یا دو کشور آفریقایی نیز صادرات داریم که به لحاظ کیفیت محصولات صادراتی ما با ادوات ارائه شده در داخل کشور تفاوتی ندارند.

مدیر فروش شرکت ماشین زراعت همدان افزود: اگر مسئله ارز ترجیحی کنار گذاشته شود چناچه حمایت به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از کشاورزها انجام شود این قطعا می تواند برای تولید در داخل کشور صرفه اقتصادی داشته باشد.

این فعال اقتصادی در پاسخ به این سوال که صرفه اقتصادی واردات به صرفه است یا صادرات، گفت: با توجه به تیراژ بالای تولید، بحث واردات صرف بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه محصولات تولیدی داخل تفاوتی با مشابه خارجی آن ندارد، گفت: مشابه های خارجی این محصولات تفاوت قیمتی حدود دو هزار دلار دارد با کالای تولیدی دارد بنابراین خرید از تولید داخل برای کشاورز صرفه اقتصادی خواهد داشت.

کد خبر: ۱۷۹٬۲۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha