۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷
تفاوت گیربکس جدید و قدیم لیفان x۶۰

تفاوت گیربکس جدید و قدیم لیفان x۶۰

لیفان ایکس ۶۰ یکی از اولین کراس‌اوورهای چینی بازار ایران بود که به عنوان رقیب مستقیم ام وی ام ایکس ۴۴ معرفی شد.

به گزارش بازار، لیفان ایکس ۶۰ یکی از اولین کراس‌اوورهای چینی بازار ایران بود که به عنوان رقیب مستقیم ام وی ام ایکس ۴۴ معرفی شد. این خودرو در ابتدا مجهز به یک گیربکس ۵ سرعته معمولی بود و در سال ۹۳ گیربکس آن با یک نمونه دنده‌ای دیگر که به اصطلاح به آن هیلمنی گفته می‌شد، جایگزین شد

لیفان ایکس ۶۰؛ خودرویی با دو گیربکس دنده‌ای و یک جعبه‌دنده اتوماتیک

لیفان ایکس ۶۰ یکی از اولین کراس‌اوورهای چینی بازار ایران بود که به عنوان رقیب مستقیم ام وی ام ایکس ۴۴ معرفی شد. این خودرو در ابتدا مجهز به یک گیربکس ۵ سرعته معمولی بود و در سال ۹۳ گیربکس آن با یک نمونه دنده‌ای دیگر که به اصطلاح به آن هیلمنی گفته می‌شد، جایگزین شد. در سال ۹۵ هم کرمان موتور نسخه اتوماتیک این خودرو را عرضه کرد. در نهایت، در سال ۹۷ به دلیل تحریم‌ها، تولید این خودرو متوقف شد. در این مطلب قصد داریم تا تفاوت‌های میان دو گیربکس دنده‌ای لیفان ایکس ۶۰ را بررسی کنیم.

لیفان ایکس ۶۰؛ یکی از محبوب‌ترین کراس‌اوورهای اقتصادی بازار

زمانی که بازار خودروهای شاسی‌بلند با همان کراس‌اوور در حال داغ شدن بود، برندهای چینی مختلفی از جمله ام وی ام و لیفان وارد بازار ایران شدند. اولین چینی کراس‌اوور راه‌یافته به بازار ایران، ام وی ام ایکس ۳۳ بود که چه از نظر طراحی و چه از نظر فنی به آن نقدهایی وارد می‌شود.

کرمان موتور، به عنوان یکی از رقبای بزرگ مدیران خودرو، لیفان ایکس ۶۰ را در اواخر سال ۱۳۹۰ به بازار عرضه کرد. در آن زمان، ام وی ام ایکس ۳۳  و لیفان ایکس ۶۰ هر دو مجهز به گیربکس دنده‌ای ۵ سرعته بودند که هردو در موضوع دیسک و صفحه کلاچ ضعف داشتند. به این معنی که دیسک و صفحه این دو خودرو به نسبت دیگر خودروهای هم‌رده، طول عمر پایین‌تری داشت. البته که این موضوع بیشتر درباره ام وی ام صدق می‌کرد. بعدها، کرمان موتور نسخه دنده‌ای دیگری از لیفان ایکس ۶۰ را معرفی کرد که این مشکل تقریبا به صورت کامل در آن رفع شده بود. در نهایت هم گیربکس دنده‌ای این خودرو جایگزین یک جعبه‌دنده اتوماتیک CVT شد و دیگر در آن خبری از دیسک و صفحه کلاچ نبود.

لیفان ایکس ۶۰ با سه نوع گیربکس به بازار عرضه شده است

لیفان ایکس ۶۰ از ابتدای حضور خود در بازار ایران یعنی اواخر سال ۱۳۹۰ تا اواسط سال ۱۳۹۳ با گیربکس ۵ سرعته معمولی به بازار عرضه شد. در سال ۱۳۹۳، کرمان موتور، جعبه‌دنده این کراس‌اوور را به یک گیربکس ۵ سرعته دنده‌ای اما از نوع هیلمنی جایگزین کرد که تقریبا تمام مشکلات گیربکس قبلی لیفان در آن حل شده بود. در نهایت هم در سال ۱۳۹۵، این خودروساز تولید ایکس ۶۰ دنده‌ای را متوقف و آن را تا سال ۱۳۹۷ با جعبه‌دنده اتوماتیک CVT به بازار عرضه کرد.

images_1665038762.png

تفاوتی که میان دو گیربکس دنده‌ای لیفان ایکس ۶۰ وجود دارد

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که درباره لیفان ایکس ۶۰ و گیربکس آن مطرح می‌شود این است که "دو گیربکس جدید و قدیم لیفان چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟". در پاسخ به این سوال باید بگوییم که گیربکس‌های دنده‌ای استفاده شده در لیفان ایکس شصت شاید به اسم و از نظر تعداد دنده با هم تفاوتی نداشته باشند، اما در باطن، این دو جعبه‌دنده به کلی با هم متفاوت است.

در گیربکس معمولی لیفان ایکس شصت، ترتیب دنده‌ها درست مانند گیربکس‌های معمولی به کار رفته در خودروهای دنده‌ای است. به این صورت که دنده‌ها سر جای خود قرار دارند و دنده عقب هم بعد از دنده ۵ قرار گرفته است.

در لیفان ایکس شصت‌های دنده هیلمنی، دنده عقب در کنار دنده یک ماشین قرار دارد. به این معنی که بعد از ۵ دنده‌ای وجود ندارد. برای قرار دادن خودرو در دنده یک یا عقب هم اهرمی وجود دارد که به کمک آن می‌توانید این کار را انجام دهید. توجه داشته باشید که برای قرار دادن خودرو در دنده یک نیاز به انجام کار خاصی ندارید و مانند خودروهای معمولی، دنده را به سمت چپ و سپس جلو می‌کشید. اما اگر می‌خواهید خودرو را در دنده عقب قرار دهید، زیر سردنده اهرمی وجود دارد که باید آن را بالا و سپس دنده را به سمت چپ بکشید. اما این تمام تفاوت‌های ایجاد شده در دو گیربکس جدید و قدیم ایکس ۶۰ نیست.

مشکل تمام شدن و داغ کردن دیسک و صفحه رفع شده است

خودروی لیفان ایکس ۶۰ در نسخه گیربکس قدیم با مشکل داغ شدن صفحه کلاچ در سراشیبی و تمام شدن سریع آن مواجه بود. هرچند که این مشکل به نسبت ایکس ۳۳ شدت کمتری داشت، اما همچنان به عنوان یک نقطه ضعف برای این خودرو تلقی می‌شد. اما این مشکل در گیربکس جدید تقریبا به صورت کامل رفع شده است و می‌توانید از این بابت روی آن حساب ویژه‌ای باز کنید.

images_1665038789.png

عدم زوزه‌کشیدن در گیربکس جدید ایکس شصت

گیربکس‌های قدیم لیفان ایکس شصت در برخی مواقع و بیشتر در زمان کاهش سرعت زوزه می‌کشیدند که این صدا برای برخی کمی ناخوشایند بود. البته که این مشکل در تمام گیربکس‌ها رخ نمی‌داد و در برخی مواقع هم با تعویض روغن واسکازین رفع می‌شود. اما در بیشتر موارد، این موضوع به ذات گیربکس برمی‌گردد که راهکاری برای رفع آن وجود ندارد. اما این مشکل به کلی در گیربکس‌های نسل جدید دنده‌ای این کراس‌اورر چینی برطرف شده است.

آیا روش تعمیر دو نوع گیربکس دنده‌ای ایکس ۶۰ با هم متفاوت است؟

با توجه به اینکه گیربکس‌های دنده‌ای جدید و قدیم لیفان ایکس شصت از نظر فنی با هم متفاوت هستند، طبیعتا روش تعمیر این دو جعبه‌دنده هم با هم متفاوت است. در نتیجه، برای تعمیر گیربکس این خودرو، باید حتما به سراغ مراکز معتبر تعمیر جعبه‌دنده‌های خودروهای چینی بروید. تعمیرکار یکی از بهترین مراکز تعمیرگاهی است که برای این خدمات می‌توانید به آن مراجعه کنید. همچنین برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه تعمیر گیربکس لیفان x۶۰، می‌توانید به سایت این مرکز مراجعه کنید.

لیفان ایکس ۶۰؛ خودرویی که نسبت به ایکس ۳۳ بهتر ظاهر شد

لیفان ایکس ۶۰ یکی از محبوب‌ترین کراس‌اوورهای چینی اقتصادی عرضه شده در بازار ایران است که می‌توانید در نسخه دنده‌ای، این خودرو را با دو مدل گیربکس خریداری کنید. توجه داشته باشید که برای تعمیر گیربکس این ماشین باید حتما به سراغ مرکز تعمیر گیربکس معتبر و مجاز مراجعه کنید. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تعمیر گیربکس لیفان x۶۰، وارد صفحه تعمیرکار شوید.

کد خبر: ۱۷۹٬۱۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha