۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۰
تخریب ۵۰ درصد راه‌های عشایری خراسان رضوی؛ خسارت ۷۰ میلیارد ریالی سیلاب
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

تخریب ۵۰ درصد راه‌های عشایری خراسان رضوی؛ خسارت ۷۰ میلیارد ریالی سیلاب

مشهد - شهرستان‌های مشهد، کلات، سرخس، چناران، قوچان، درگز، نیشابور، سبزوار، خوشاب، خواف، کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن از مناطق عشایری خراسان رضوی هستند که به دلیل شیوع کرونا و هم‌چنین بارش‌های سیل‌آسا با مشکلات فراوانی روبرو شدند.

خبرگزاری بازار- استان خراسان رضوی ۲۰ هزار و ۵۷۵کیلومتر راه دارد که شش هزار و ۴۲۲ کیلومتر آن بین‌شهری و ۱۴ هزار و ۱۵۲ کیلومتر آن راه روستایی است که در این‌ بین عشایر نیز از سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه عشایری برای تردد و کوچ استفاده می‌کنند.

خسارات وارده به راه‌های روستایی

مدیرکل امور عشایری خراسان رضوی بابیان اینکه امسال به دلیل بارش‌های سیل‌آسا راه‌های عشایری و هم‌چنین تأسیسات عشایر استان با تحمیل خسارت همراه بود، به بازار گفت: بارندگی‌های سال جاری موجب تخریب ۵۰ درصد راه‌های عشایری شده و بالغ‌بر ۷۰ میلیارد ریال به زیرساخت‌های عشایر خراسان رضوی خسارت وارد کرد.

محمد نبوی فرد بیان کرد: عشایر خراسان رضوی سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه عشایری را برای گذران و امرارمعاش زندگی با تعداد هفت هزار و ۱۴۵  خانوار به همراه ۹۹۵ هزار واحد دامی در سطح استان طی می‌کنند و به تولید ۱۵ درصد گوشت قرمز استان مشغول هستند.

وی بابیان اینکه از ابتدای سال ۹۹ و با شدت گرفتن بارش‌ها در این استان  افزون بر هفتاد میلیارد ریال  خسارت به دلیل سیل و وقوع بلایای طبیعی به حوزه راه‌ها و سایر تأسیسات عشایری این استان واردشده است، ادامه داد: حدود پنج میلیارد تومان از این خسارت مربوط به تخریب راه‌های عشایری است.

نبوی فرد با اشاره به اینکه تغییر اقلیم، شدت بارش‌های اخیر در مدت‌زمان کم، تبدیل به سیل شد و همین امر موجب وارد آمدن خسارات به راه‌ها، منابع آبی، دام و اماکن دامی شده است، ادامه داد: از این رقم هم‌چنین یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان مربوط به تخریب خطوط انتقال و توزیع آب به مناطق عشایری و بندهای احداث‌شده در مناطق عشایری و۵۰۰ میلیون تومان تخریب خانه‌ها، اماکن دامی و تلفات دام براثر سیل و صاعقه است.

پیش‌بینی اعتبارات لازم

مدیرکل امور عشایری خراسان رضوی گفت: با توجه به بیمه بودن تعدادی از دام‌های عشایر بخشی از خسارت تلفات دام به عشایر پرداخت شد و الباقی خسارات به مبادی تصمیم‌گیر همچون فرمانداری‌ها و ستاد بحران جهت پیش‌بینی اعتبارات لازم برای حل مشکلات زیرساختی مناطق عشایری ارسال شده است.

نبوی فرد اظهار کرد: بارندگی‌ها به‌رغم واردکردن خسارات البته برکاتی نیز به همراه داشته است دارد که می‌توان به  افزایش رویش گیاهان مرتعی و تأمین علوفه بیشتر برای دام عشایر اشاره کرد.

وی افزایش منابع آبی و نیز تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی را در کنار تخریب‌ها از برکات سیل عنوان کرد و افزود: بارش‌های اخیر منجر به افزایش آب چاه‌های دامداران، تأمین آب کشاورزی در مناطق عشایری شده است.

نقش عشایر در اقتصاد خراسان رضوی

مدیرکل امور عشایری خراسان رضوی بابیان اینکه نقش عشایر استان در تولید گوشت قرمز و سایر فراورده‌ها در استان حائز اهمیت است بیان کرد: عشایر این استان با تولید سالانه ۱۲ هزار تن گوشت قرمز، ۱۷ هزار تن فراورده‌های دامی شامل شیر، روغن، پشم، کرک و کود حیوانی و ۴۱ هزار و ۸۰۰ مترمربع صنایع‌دستی شامل گلیم، قالیچه، فرش و تابلو فرش نقش به سزایی در اقتصاد خراسان رضوی ایفا می‌کنند .

بارندگی‌های سال جاری  بالغ‌بر هفت میلیارد تومان به زیرساخت‌های عشایر خراسان رضوی خسارت زد

نبوی فرد افزود: باوجوداینکه عشایر کمتر از یک درصد جمعیت شش میلیون و ۴۰۰ هزارنفری این استان را تشکیل می‌دهند اما ۱۵ درصد دام منطقه را در اختیاردارند.

وی بابیان اینکه هم‌اکنون بیش از یک و نیم درصد جمعیت ایران را عشایر تشکیل می‌دهند افزود: ۳۵ طایفه عشایری با هفت هزار و پنج خانوار و بیش از ۳۵ هزار نفر جمعیت در ۱۳ شهرستان خراسان رضوی پراکنده‌اند که ۶۰ درصد مراتع استان را در اختیاردارند.

عشایر کوچ رو

مدیرکل امور عشایری خراسان رضوی ادامه داد: عشایر استان دارای پنج زیست‌بوم در۷۳ سامانه بوده و در ۳۶۴ محله عشایری مستقر هستند که مشهد، کلات، سرخس، چناران، قوچان، درگز، نیشابور، سبزوار، خوشاب، خواف، کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن از شهرستان‌های دارای عشایر این استان ماست.

 نبوی فرد اظهار داشت: عشایر برون کوچ شامل تعدادی از عشایر شهرستان قوچان با ۴۵۰ خانوار و بیش از ۵۸ هزار رأس دام که در فصل قشلاق به شهرستان مراوه‌تپه در استان گلستان و تعداد ۲۷۰ خانوار از عشایر طایفه ایلخانی شهرستان بردسکن با بیش از ۳۰ هزار رأس دام به شهرستان طبس در استان خراسان جنوبی، تعدادی از عشایر خواف به شهرستان زیر کوه در استان خراسان جنوبی و تعدادی از عشایر شهرستان سبزوار به شهرستان شاهرود در استان سمنان کوچ می‌کنند.

وی گفت: عشایر درون کوچ نیز شامل تعدادی از عشایر شهرستان‌های قوچان، چناران، نیشابور و مشهد هستند که در مناطق قشلاقی استان در شهرستان‌های سرخس، کلات و حوزه شهرستان مشهد (میامی) مستقر می‌شوند. 

کد خبر: ۱۷٬۹۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha