۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳
صادرات، حلقه مفقوده اقتصاد بوشهر| گره‌ کور تجارت خارجی چگونه باز خواهد شد
گزارش بازار از مشکلات صادرکنندگان بوشهر؛

صادرات، حلقه مفقوده اقتصاد بوشهر| گره‌ کور تجارت خارجی چگونه باز خواهد شد

بوشهر- استان بوشهر با وجود تولیدات بومی ارزشمند و با کیفیتی که دارد، در زمینه بازاریابی و صادرات محصولات با مشکلات زیادی مواجه است که اگر رفع نشوند، معیشت مردم استان را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

بازار؛ گروه استان‌ها: استان بوشهر در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی دارای ظرفیت و پتانسیل قابل توجهی در کشور و حتی جهان است و بالغ بر ۸۰ درصد گاز کشور و نیمی از تولیدات پتروشیمی کشور متعلق به این استان است و علاوه بر آن، بیش از ۹۰ درصد صادرات نفت کشور نیز از طریق این استان انجام می‌شود.

علاوه بر حوزه نفت و گاز و پتروشیمی، استان بوشهر تولیدات مهم و تاثیرگذار دیگری نیز دارد که تولید ماهی و میگو و خرما و گوجه فرنگی و سایر محصولات کشاورزی نیز از این دسته است.

با توجه به اینکه صادرات غیر نفتی کلید توسعه و پیشرفت است، تولیدکنندگان و همچنین تجار و بازرگانان استان از مشکلات موجود بر سر راه صادرات غیر نفتی گلایه مند هستند و اعتقاد دارند اگر این مشکلات رفع شود و صادرات رونق گیرد، مشکلات اشتغال و معیشت جمعیت قابل توجهی از استان رفع می‌شود.

کیفیت تولیدات استان بالاست ولی در صادرات ضعیف هستیم

سعید رضوانی از تولید کنندگان خرمای دشتستان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: خرمای تولیدی دشتستان بویژه خرمای کبکاب دارای کیفیت بالایی است لیکن بدلیل عدم بسته بندی شیک و مناسب، صادرات این محصول با کندی انجام می‌شود.

وی افزود: مسئولان به طور مکرر از رفع مشکلات سخن می‌گویند اما اگر موانع صادرات محصولات کشاورزی استان را رفع کنند، شک‌نکنید به نتایج خوبی می‌رسیم.

این تولید کننده استان بوشهر گفت: میگوی بوشهر و ماهی این استان و گوجه فرنگی نیز قابلیت صادرات دارد که بنادر استان نتوانسته‌اند در این مسیر به توفیق برسند و علاوه بر تولیدکنندگان، تجار و بازرگانان نیز ناتوان در صادرات محصول هستند.

رضوانی تاکید کرد: در تمام دنیا، صادرات کلید پیشرفت و توسعه است ولی در استان بوشهر، کسی برای صادرات محصولات قدمی بر نمی‌دارد.

صنایع بسته‌بندی و تبدیلی متناسب با کیفیت محصولات رشد نکرده‌اند

سیامک انصاریان از فعالان اقتصادی استان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار بیان کرد: تا زمانی که مشکلات مربوط به صادرات محصولات رفع نشود، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی استان، رشد نمی‌کنند.

وی افزود: اکنون در تمام دنیا بحث رقابت در صادرات محصولات است و تمام‌تمرکز فعالان اقتصادی بر صادرات است ولی در استان بوشهر، محصول که تولید می‌شود، تازه به فکر قیمت‌گذاری و بازاریابی داخلی می‌افتیم.

این فعال اقتصادی یادآور شد: صنایع بسته بندی در بوشهر متناسب با کیفیت محصولات، رشد نکرده‌اند و اگر نخستین کلید صادرات( بسته‌بندی مناسب)، زده نشود به جایی نمی‌رسیم.

انصاریان گفت: اتاق بازرگانی در حد واردات فعال است و فکری برای صادرات محصولات تولیدی استان ندارند و واقعا حیف است.

وی اضافه کرد: بنادر استان ظرفیت پهلوگیری بالایی ندارند و کشتی های ۵۰ هزار تنی توان پهلوگیری ندارند و این نقایص به اقتصاد استان و به تولیدکنندگان ضربه می‌زند.

انصاریان خواستار همکاری مسئولان و متولیان امور برای تسهیل امر صادرات شد.

قفل صادرات باز شود تا معیشت مردم دگرگون شود

سهراب دلواری از تولیدکنندگان میگوی استان بوشهر به خبرنگار بازار گفت: کیفیت میگوی استان بوشهر بسیار بالاست و بازار مصرف خوبی نیز در برخی کشورها دارد لکن بحث بسته بندی، مشکلاتی ایجاد کرده است.

وی بیان داشت: آبزی پروری در بوشهر، جایگاه ممتازی در کشور دارد و اگر قفل صادرات را باز کنیم، تمام‌جوانان صاحب شغل شده و معیشت مردم دگرگون می‌شود.

دلواری ابراز داشت: استاندار بوشهر و معاونین و مدیران صمت و گمرک و اتاق بازرگانی و سایر دست‌اندرکاران باید ورود کرده تا مشکلات صادرات محصولات تولیدی استان بوشهر رفع شود.

مدیران اجرایی از اختیارات خود به طور مناسب و در مسیر تسهیل‌گری صادرات غیر نفتی استفاده کنند تا شاهد رونق اقتصادی باشیم

احمد محمدی زاده استاندار بوشهر هم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: مدیران استان باید با جدیت در رفع مشکلات صادرکنندگان اهتمام ورزند و در غیر اینصورت پیشرفتی حاصل نمی‌شود.

وی افزود: گوجه‌فرنگی خارج از فصل و همچنین خرما و آبزیان از تولیدات مهم استان هستند که با توسعه صنایع بسته بندی و صنایع تبدیلی می‌توانیم در بحث صادرات به موفقیت برسیم.

استاندار بوشهر ابراز داشت: مدیران اجرایی از اختیارات خود به طور مناسب و در مسیر تسهیل‌گری صادرات غیر نفتی استفاده کنند تا شاهد رونق اقتصادی باشیم.

محمدی زاده گفت: در کنار تولید کنندگان و بازرگانان و تجار هستیم و از مدیران ذیربط به ویژه ادارات صمت و گمرک و اتاق بازرگانی انتظار کمک و همراهی دارم.

وی بیان کرد: امسال در بحث رونق تولید و فعال کردن واحدهای تولیدی راکد و نیمه راکد، اقدامات ارزشمندی صورت گرفته و تعداد زیادی واحد به چرخه تولید برگشته اند که اگر بتوانیم در بحث بازار خارجی و صادرات تولیدات نیز حرکت کنیم، قطعا نتایج خوبی خواهد داشت.

محمدی زاده گفت: برای راه‌اندازی واحدهای بسته بندی و صنایع تبدیلی، اقدامات خوبی در استان بوشهر انجام شده که امیدوارم بزودی نتیجه دهد.

بنادر استان در پهلوگیری کشتی‌های بزرگ ۴۰ الی ۵۰ هزار تنی با مشکل مواجه هستند و سرمایه گذاران به سمت سایر بنادر کشور می‌روند

خورشید گزدرازی رئیس اتاق بازرگانی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی در کنار سایر دستگاه‌های اجرایی، حرکت خوبی برای ساماندهی صادرات داشته و این روند تداوم خواهد داشت.

وی افزود: تجارت خارجی در واقع مهم‌ترین مساله برای توسعه و پیشرفت اقتصادی است و هر میزان که تولیدات را به سایر کشورها ارسال کنیم، ارزآوری بیشتری عاید کشور می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر خاطرنشان کرد: مشکلات و دغدغه‌های صادرکنندگان و بازرگانان بسیار زیاد است و اگر مدیران دولتی، کمک نکنند و رایزنی مناسبی نداشته باشند به نتیجه نمی‌رسیم.

گزدرازی تصریح کرد: تولیدکنندگان و صادرکنندگان با مشکلات عمده‌ای در بحث مالیات و همچنین ممیزی روبرو هستند که اگر اصلاح شوند شاهد رونق بیشتری خواهیم بود.

وی اضافه کرد: مشکلات حوزه بانکی به دلیل تحریم‌ها، کماکان اصلی‌ترین دغدغه صادرکنندگان است که امیدواریم با تلاش مسئولان وزارت خارجه مرتفع شود.

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر گفت: بنادر استان در پهلوگیری کشتی‌های بزرگ ۴۰ الی ۵۰ هزار تنی با مشکل مواجه هستند و سرمایه گذاران به سمت سایر بنادر کشور می‌روند.

گزدرازی افزود: در کنار تمام مشکلاتی که داریم، بخش‌نامه‌های یهویی و بوروکراسی اداری پیچیده و زمان‌بر از دیگر معضلات صادرکنندگان است.

وی خواستار حضور موثر مدیران استان و نمایندگان مجلس در کنار یکدیگر برای رفع کامل مشکلات صادرکنندگان شد و ابراز داشت: در غیر اینصورت شاهد رکود در صادرات هستیم و دود آن به چشم تولیدکنندگان رفته و موجبات تضعیف اشتغال و معیشت مردم می‌شود.

یک‌سوم درآمد صادراتی کشور متعلق به استان بوشهر است

علی سلیمانی مدیر کل گمرکات استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: میزان صادرات از استان بوشهر به کشورهای مختلف در شش ماهه نخست امسال رشد داشته است.

وی افزود: بیش از ۱۴.۵ میلیون‌تن کالا به ارزش ۷.۵ میلیارد دلار از گمرکات استان بوشهر به کشورهای مختلف صادر شده است.

مدیر کل گمرکات استان بوشهر با بیان اینکه حدود یک‌سوم درآمد صادراتی کشور متعلق به استان بوشهر است گفت: میعانات گازی و گاز مایع و کود اوره از مهم‌ترین کالاهای صادراتی استان بوشهر است.

سلیمانی تصریح کرد: برای رونق تجارت و بهبود شرایط واردات و صادرات کالا در بنادر استان بوشهر، توسعه زیرساخت‌ها بویژه تسهیل شرایط پهلوگیری کشتی‌ها لازم و ضروری است.

وی اضافه کرد: در نیمه اول امسال گمرکات استان بوشهر بیش از ۲۸۰۰ میلیارد تومان درآمد داشتند که نسبت به سال قبل چهار برابر شده است.

سلیمانی یادآور شد: تقویت تولید و بهبود صادرات از اساسی‌ترین‌ اولویت‌های مسئولان استان بوشهر به شمار می‌رود و اقدامات مناسبی در این راستا در دست اجراست.

وی گفت: گمرک استان بوشهر هر گونه‌حمایتی که لازم باشد را از صادرکنندگان انجام می‌دهد و امیدوارم با تلاش دسته جمعی به اهداف مورد نظر برسیم.

صادرات غیرنفتی حلقه مفقوده اقتصاد استان بوشهر است

علی باستین معاون اقتصادی استاندار بوشهر نیز با تاکید بر لزوم تسهیل صادرات از استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: صادرات غیر نفتی، حلقه مفقوده اقتصاد استان است و در این مسیر باید نهایت تلاش خود را به کار گیریم.

وی افزود: بسیاری از مشکلاتی که سد راه صادرکنندگان و تولیدکنندگان استان است مربوط به سنوات قبل است که سال‌ها پابرجا مانده و دولت سیزدهم در راستای رفع این مشکلات گام برمی‌دارد.

معاون اقتصادی استاندار بوشهر خاطر نشان کرد: اسکله بندر دیر دارای ظرفیت بالای صادراتی بین استان بوشهر و قطر است و با نصب دستگاه ایکس‌ری، شاهد رونق بیشتری خواهیم بود که بحمدالله در سال جاری میزان صادرات افزایش محسوسی داشته است.

باستین تصریح کرد: تقویت تولیدکنندگان و ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری و بسته بندی شیک و مدرن، راهکار بهبود صادرات استان است که اعتبارات خوبی برای این بخش‌ها مد نظر است.

وی یادآور شد: استان بوشهر با پنج کشور حوزه خلیج فارس، همسایه است و از دیرباز مراودات تجاری داشته و باید با ساماندهی بنادر و حمایت از صادرکنندگان، بار دیگر رونق ایجاد کنیم.

معاون اقتصادی استاندار بوشهر گفت: مدیریت ارشد استان بوشهر در مسیر حمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان از تمام توان خود به نحو مطلوب استفاده می‌کند و هیچ فرصتی را هدر نخواهیم داد.

صادرات تولیدات بومی افزایش یابد، سفره مردم رنگین‌تر و معیشت خانواده‌ها بهتر می‌شود

به نظر می‌رسد، استان بوشهر شرایط اولیه برای رونق صادرات را که تولید کالای با کیفیت است، دارد؛ لکن مشکل اصلی در استان، نداشتن بسته بندی مناسب و شیک و همچنین کیفیت پایین اسکله‌ها برای پهلوگیری کشتی‌های بزرگ است.

ماهی و میگوی درجه یک و همچنین خرمای ممتاز و گوجه‌فرنگی خارج از فصل در کنار تولیدات پتروشیمی، استان بوشهر را به یک استان بالقوه در زمینه صادرات تبدیل کرده که بالفعل کردن این ظرفیت‌ها باید در دستور کار مدیران استان قرار گیرد.

اگر چه آمار صادرات و درآمد ارزی استان بالاست، لکن بخش عظیمی از صادرات را حوزه نفت و گاز و پتروشیمی به خود اختصاص داده که عملا منفعتی برای مردم و ساکنان استان ندارد و هر زمان توانستیم صادرات تولیدات بومی خود را افزایش دهیم، سفره مردم رنگین‌تر و معیشت خانواده‌ها بهتر می‌شود.

تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی استان بوشهر در طول سال زحمات زیادی می‌کشور که اگر مسئولان در بحث تسهیل صادرات اقدام موثری نکنند، کماکان مشکلات معیشتی تولیدکنندگان پابرجاست و تغییری نمی‌کند.

کد خبر: ۱۷۹٬۰۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha