۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰
خطر سقوط از ارتفاع؛ کارگران مشغول کارند! | ایمنی کارگاه‌ها تحت الشعاع بازرسی‌های نامنظم
بازار از اصفهان گزارش می دهد؛

خطر سقوط از ارتفاع؛ کارگران مشغول کارند! | ایمنی کارگاه‌ها تحت الشعاع بازرسی‌های نامنظم

اصفهان- کارگران به عنوان قشر ضعیف جامعه این روزها نه تنها پشتوانه معیشتی مناسبی ندارند بلکه کارگاه های پرخطر در استان اصفهان جان و سلامتی آنها را نیز تهدید می کند.

هادی نجف زاده، بازار: پاسی از روز گذشته و خورشید در حال غروب است؛ بسیاری از همشهریان در حال استراحت و انجام امور جاری خود در کنار خانواده و یا در اجتماع هستند و از سویی دیگر برخی دیگر در گوشه‌هایی از شهر مشغول کار هستند.

محمدعلی که حدود ۵۰ تا ۵۵ سال دارد حتی در ساعات منتهی به غروب در کارگاه ساختمان‌سازی چند طبقه‌ای که در یکی از مناطق مرفه‌نشین شهر احداث شده در حال فعالیت است.

به صورت خیلی اتفاقی با او آشنا شده‌ام؛ وی در گفت و گو با بازار ابتدا از زندگی سخت و طاقت فرسای خود سخن گفت و اینکه خرج چند سر عائله را باید بدهد.

محمدعلی با اشاره به اینکه حقوق کارگری تناسبی با تعداد فرزندان وی و زندگی پرخرج این روزها ندارد، اظهار می‌کند: از همان روزهای ابتدایی احداث کارگاه در آن فعالیت داشته‌ام و با وجود تمام سختی ها مجبور هستم در ساعات بعد ازظهر هم کار کنم.

وی می گوید: کارگری به طور معمول یک شغل روزمزدی است اما تنها حسن این کار دائمی بودن آن تا چندین ماه دیگر است تا از گذر زندگی گرچه سخت مطمئن باشم اما در همین مدت سه ماه نیز خطرات زیادی از بیخ گوش من گذشته است.

این کارگر ساختمانی با اشاره به اینکه در همان چند هفته اول فعالیت کارگاه، یک کارگر از بلندی سقوط کرد، گفت: خوشبختانه این کارگر صدمات زیادی ندید ولی همیشه خطرات کار در چنین کارگاه هایی به ویژه کارگاه های ساختمانی بسیار زیاد است.

حوادث کار بخشی از فعالیت در هر کارگاه و کارخانه است که اجتناب ناپذیر است ولی با اقدامات پیشگیرانه می توان آن را به حداقل رساند که بخش زیادی از آن باید توسط مدیر کارگاه انجام شود؛ هر چند کارگر و نیروی فعال در آن کارگاه هم باید خود نسبت به امور ایمنی آگاه باشد.

از سویی دیگر با توجه به هزینه بر بودن ایمن سازی کارگاه ها به خصوص کارگاه های ساختمانی و به تناسب آن هزینه های جاری برخی از مدیران کارگاه ها از اصول ایمنی با خوشبینی هایی‌ بی دلیل اغماض می ‌کنند و دل به آینده می سپارند؛ از سویی دیگر سازمان ها و ارگان های نظارتی باید در این زمینه اقدامات و فعالیت های نظارتی خود را به نحو مطلوب انجام دهند.

طرح بازرسی ضربتی از کارگاه های پرخطر در کشور

مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اجرای طرح بازرسی ضربتی از کارگاه های پرخطر در کشور اظهار داشت: این طرح در استان اصفهان هم توسط بازرسان کار استان در حال انجام است.

میثم مداحی با بیان اینکه صیانت از نیروی کار یکی از رسالت های مهم اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، ابراز داشت: این طرح در همه شهرستان های استان و در پروژه های عمرانی و ساختمانی با حضور بازرسان کار و هماهنگی مهندس ناظر و مسئول HSE در حال اجرا است.

وی تصریح کرد: لازم است در هر کارگاهی بیش از زمانی که برای بررسی حوادث کار صرف می شود برای اتخاذ راهکارهایی جهت پیشگیری از حوادث هزینه شود تا شاهد کاهش حوادث کار هم از نظر تعداد و هم شدت حوادث باشیم.

ضریب حوادث ناشی از کار در کارگاه های ساختمانی نسبت به دیگر کارگاه ها بسیار بالاتر است و به همین دلیل بازرسی ها در این طرح بیشتر متمرکز بر روی کارگاه های ساختمانی است

وی تاکید کرد: ضریب حوادث ناشی از کار در کارگاه های ساختمانی نسبت به دیگر کارگاه ها بسیار بالاتر است و به همین دلیل بازرسی ها در این طرح بیشتر متمرکز بر روی کارگاه های ساختمانی است.

اما نکته ای که در این بین قابل ذکر است این می باشد که علاوه بر کارگاه های ساختمانی که هم توسط‌ افراد حقیقی و هم توسط افراد حقوقی برپا می شود برخی دیگر از کارگاه های هم شامل کارگاه های پرخطر می شوند.

کارگاه هایی مثل فولاد، آهن آلات و غیره نمونه هایی از این کارگاه های پرخطر هستند ولی در این کارگاه ها با توجه به ساختارهای فنی و اداری موضوع ایمنی تا حد مطلوبی رعایت می شود و عملا خطرات کمتری کارگران و نیروهای فعال کار در این کارگاه ها را تهدید می کند ولی کارگاه های نظیر ساختمان سازی به خصوص آن دسته که توسط افراد حقیقی برپا می شود به نسبت ممکن است خطراتی کارگران را تهدید کند.

۴۰۰ هزار بازرسی کار از کارگاه های فعال در سطح کشور

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با اشاره به اینکه در کشور حدود ۸۰۰ بازرس کار در حال فعالیت هستند، اظهار داشت: سالیانه بیش از ۴۰۰ هزار بازرسی کار از کارگاه های فعال در سطح کشور انجام می شود.

علی حسین رعیتی فرد با بیان اینکه طرح بازرسی ضربتی از کارگاه های پرخطر با رعایت موارد ایمنی محیط کار انجام می شود، ابراز داشت: آسیب های ناشی از کار مشکلات بسیاری برای افراد، کارآفرینان و خانواده های کارگران ایجاد می کند.

وی با اشاره به اینکه ۴۸ درصد فوتی ها در کارگاه های ساختمانی حادث می شود، گفت: برای رسیدن به هدف کاهش خطرات ناشی از کار در کارگاه‌های ساختمانی نیازمند همراهی نظام مهندسی و شهرداری ها هستیم.

وی با اشاره به اینکه هیچ اغماضی در ارتباط با کوتاهی های انجام شده در ارتباط با ایمنی کارگران نخواهیم داشت، افزود: در تلاش هستیم به ارتقای حداکثری ایمنی و حفاظت فنی در کارگاه ها دست یابیم.

۲۱ هزار کمیته حفاظت فنی در کشور فعال است

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: در حوزه ایمنی و بهداشت محیط کار ۲۱ هزار کمیته حفاظت فنی در کشور فعال است که امیدواریم با فعالیت این کمیته ها ایمنی لازم برای کارگران و نیروهای کار فراهم شود.

در کنار کارگاه های ساختمانی یکی از موضوعاتی هم که طی سال های پیش به وفور حوادث کار در آن اتفاق افتاده و کمتر مورد توجه قرار گرفته است مربوط به برخی از بازسازی ها و بهسازی های خانگی است که در منازل اتفاق می افتد.

متاسفانه در این حوادث چون کارفرما با توجه به شرایط منزل خود پیش بینی اتفاق خاصی را برای هنگام فعالیت کارگر ندارد، حوادثی پیش می آید که خسارت های جبران ناپذیری را برای او به همراه دارد؛ در یکی از مواردی که می توان برای این موضوع مثال زد اتفاقی است که برای یکی از هموطنانمان رخ داده است و طی آن کارگری که در منزل آنها کار می کرده است، دچار حادثه شده است.

محسن خلیلی یکی از همشهریان اصفهانی، در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه چند ماه پیش تصمیم گرفتیم منزل خود را با تغییر ظاهر داخلی بازسازی کنیم، اظهار داشت: در موقع رنگ کاری سقف منزل، کارگری که برای این کار به منزل ما مراجعه کرده بود متاسفانه سقوط کرد و دچار حادثه شد.

وی با اشاره به اینکه پس از انتقال این فرد به بیمارستان متوجه شدیم که کارگر دچار ضایعه نخاعی شده است، ابراز داشت: خانواده این کارگر پس از شکایت و اقامه دعوا در دادگاه ما را مجبور به پرداخت دیه و همچنین طول درمان کردند که هزینه زیادی از جیب ما پرداخت شد.

شرایط سخت اقتصادی و اوضاع نه چندان مناسب معیشتی برای خانواده ها باعث شده است که بسیاری از هموطنان و همشهریان ما مجبور به فعالیت در کارگاه هایی شوند که با توجه به شرایط آن ممکن است خطراتی برای جان آنها داشته باشد

خلیلی با اشاره به اینکه اگر قبل از شروع بازسازی، منزل خود را بیمه مسئولیت کرده بودیم مجبور به پرداخت این هزینه ها نبودیم، بیان کرد: در موقع شروع بازسازی منزل به هیچ عنوان فکر نمی کردیم ممکن است برای کسی حادثه ای پیش آید ولی این تجربه خیلی گرانی بود که برای ما پیش آمد.

وی با اشاره به اینکه حادثه هیچ وقت خبر نمی کند، تاکید کرد: نباید در هنگام فعالیت های عمرانی و ساختمانی از نکات ایمنی به راحتی صرفنظر کرد چراکه ممکن است با کوچکترین حادثه ای هزینه های سنگین مادی و معنوی تحمیل شود.

یک کارشناس اقتصادی در این ارتباط در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: شرایط سخت اقتصادی و اوضاع نه چندان مناسب معیشتی برای خانواده ها باعث شده است که بسیاری از هموطنان و همشهریان ما مجبور به فعالیت در کارگاه هایی شوند که با توجه به شرایط آن ممکن است خطراتی برای جان آنها داشته باشد.

ترس از بیکاری مانع اعتراض

علی قربانی افزود: در این بین برخی از کارگران بنا به آنچه می توان از آن به عنوان ترس از بیکاری نام برد، ممکن است نسبت به شرایط مذکور هیچ اعتراضی نداشته باشند با این وجود وظیفه کارفرمایان است که شرایط لازم برای ایمنی کارگاه های خود را هم از لحاظ سخت افزاری و هم نرم افزاری فراهم کنند.

وی ادامه داد: موضوع دیگری هم که باید مورد توجه قرار گیرد علاوه بر انجام این شاخص های ایمنی، موارد مربوط به بیمه نیز باید از طرف کارفرمایان مورد توجه قرار گیرد تا اگر به هر دلیل کارگری دچار حادثه شد از طرف شرکت های بیمه مورد حمایت قرار گیرد.

این کارشناس تاکید کرد: اجرای طرح ضربتی بازرسی از کارگاه های پرخطر می تواند خود یک عامل موثر بر افزایش شاخص های ایمنی در کارگاه ها باشد که خوشبختانه چند روزی است توسط دولت در حال انجام است.

این امید وجود دارد تا با اجرای طرح های حمایتی و بازرسی های مناسب، حق و حقوق کارگران مورد توجه جدی کارفرمایان و دولت قرار گیرد تا نه مشکلی برای کارفرمایان پیش آید و نه کارگران و خانواده های آنان در ترس از حوادث کار و عواقب ناشی از آن استرس و فشار روحی را متحمل شوند.

کد خبر: ۱۷۹٬۰۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha