۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۸
پیش بینی نرخ جفت ارز یورو به دلار برای مهر ماه
بازار بررسی کرد؛

پیش بینی نرخ جفت ارز یورو به دلار برای مهر ماه

بررسی فاکتورهای فاندامنتال در تعیین ارزش یورو و دلار طی مهر ماه و اوایل آبان ماه بسیار مهم بوده و می تواند در تعیین نرخ جفت ارز یورو/دلار و کسب سو از معاملات جفت ارز EUR/USD بسیار حائز اهمیت باشد.

بازار؛ گروه بین الملل: اوضاع اقتصاد جهانی به وضعیتی کاملا نابسامان و غیر قابل پیش بینی رسیده و علیرغم دوران پیش از همه گیری کرونا دیگر امکان برنامه ریزی های کلان اقتصادی برای سال های آتی حتی برای کشورهای صنعتی و اقتصادهای بزرگ جهان وجود ندارد.

با اینحال، بازار فارکس بخش مهمی از معاملات بین المللی را همچنان به خود تخصیص داده و اتخاذ سیاست های بانک های مرکزی بزرگ جهان و روند شکل گیری رکود گسترده در بازارهای بورس، رمزارز، طلا، نقره، فلزات صنعتی و ... منجر به پناه بردن بسیاری از سرمایه گذاران به سمت ارزهای بزرگ این بازار شده که دستکم از ریسک پذیری کمتری برخوردار هستند.

اما درست مانند همیشه، جفت ارز یورو/دلار یکی از محبوبترین ارزهای این بازار بوده که در ایران هم، بسیاری از فعالان بازار فارکس تمرکز عمده خود را روی این جفت ارز قرار می دهند.

اگرچه در بازار امروز، ارزهای دیگری مانند روپیه هند، روبل روسیه، یوآن چین و دلارهای استرالیا و کانادا نیز بنا به سیاست های بانک های مرکزی این کشورها در دایره رصد فعالان بازار فارکس قرار گرفته اند، اما عمده تمرکز بر دو ارز بزرگ بازار یعنی یورو و دلار است که علاوه بر حجم اقتصاد اروپا و آمریکا، این دو ارز بخش عمده ای از معاملات بازار را به خود تخصیص داده اند.

چشم انداز جفت ارز یورو/دلار برای مهر ماه و نیمه اول آبان

همانطور که می دانیم، تعداد فاکتورهای دخیل بر تعیین ارزش هر دو ارز دلار و یورو هر روز از حیث اهمیت و کمیت رو به افزایش هستند که برای تحلیل فاندامنتال این دو ارز طی یک ماه آتی، باید به خوبی آنها را تحلیل نموده و در جریان به روزرسانی های آنها نیز باشیم.

مولفه های تعیین کننده در ارزش دلار کاملا مشخص هستند که عبارتند از شاخص های مختلف اقتصادی از جمله بخش مسکن، اعتماد مصرف کننده، حقوق و دستمزدهای بخش های کشاورزی و غیر کشاورزی، قیمت انرژی و ...

پیش بینی نرخ جفت ارز یورو به دلار برای مهر ماه

با اینحال، مهمترین عامل تعیین کننده ارزش دلار در بازار، شاخص DXY یا همان شاخص دلار است که هر قدر دلار تقویت شود، عدد این شاخص نیز افزایش خواهد یافت؛ کما اینکه طی هفته های اخیر این شاخص به بالاترین میزان خود طی ۲۰ سال گذشته رسیده است.

اما فدرال رزرو در ماه اکتبر جلسه ای نخواهد داشت و در عوض منتظر میزان پاسخگویی بازار به سیاست های خود در خصوص افزایش بی سابقه نرخ بهره بانکی طی ماه آتی خهواهد ماند تا بر اساس آن نسبت به افزایش مجدد نرخ بهره در ماه نوامبر تصمیم گیری نماید. پس با عدم تشکیل جلسه فدرال رزرو و کمیته بازار آزاد فدرال طی یک ماه آینده، نرخ بهره بانکی نیز دستکم طی این ماه افزایش نخواهد یافت.

اما در منطقه یورو، وضعیت کاملا عکس رویه آمریکا پیش می رود. نرخ تورم در اروپا همچنان مهار نشده و اقتصادهای بزرگ قاره سبز همچون بریتانیا، آلمان و حتی به تازگی اتریش نیز از افزایش تورم به حدی بی سابقه طی چهل سال گذشته خبر داده اند.

لذا بانک مرکزی اروپا (ECB) قرار است در تاریخ ۲۷ اکتبر در خصوص افزایش بیشتر نرخ بهره بانکی تشکیل جلسه دهد و بر اساس نظر کارشناسان، احتمال افزایش نرخ بهره با توجه به میزان تورم بی سابقه قاره سبز کاملا جدی است. لذا می توان منتظر افزایش ارزش یورو در ماه آینده میلادی، مصادف با مهر ماه و اوایل آبان ماه ماند و دید که نتیجه این افزایش احتمالی نرخ بهره بر روی ارزش یورو چه مقدار خواهد بود.

پیش بینی نرخ جفت ارز یورو به دلار برای مهر ماه

اما نکته دیگری که باید به صورت همزمان در خصوص یورو در نظر بگیریم این است که فصل زمستان در راه بوده و قاره سبز همچنان با معضل تامین منابع نفت و گاز دست به گریبان است. نشت خط لوله گاز نورد استریم روسیه نیز تا حد زیادی اروپا را ناامید کرده و سیاستمداران اروپایی اکنون به این نتیجه رسیده اند که نمی توان روی گاز و نفت این کشور به عنوان منابعی پایدار حساب کرد؛ چراکه روسیه، آمریکا و در برخی موارد اروپایی ها دستکم روی این نکته اتفاق نظر دارند که موضوع خرابی نورد استریم، نه یک مشکل فنی، بلکه خرابکاری عامدانه بوده است.

ذکر این نکته بسیاری ضروری است که بسیاری از کارخانه ها و شرکت های بزرگ تولیدی اروپایی به ویژه در آلمان که اقتصاد اول منطقه یورو محسوب می شود، کاملا به منابع سوخت های فسیلی وابسته بوده و در صورت کاهش دسترسی به این منابع، طبیعتا تولید و بهره وری آنها نیز کاهش خواهد یافت؛ موضوعی که به صورت مستقیم اقتصاد منطقه یورو را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

مساله دیگر موجود بر سر راه یورو، همچنان موضوع جنگ اوکراین و الحاق بخش های مهم و قابل توجهی از این کشور به روسیه است که اروپا همه پرسی انجام شده توسط کرملین را به رسمیت نشناخته و آن را باطل اعلام کرده است. اگرچه این موضوع، تنشی ژئوپلیتیکی محسوب می شود، اما ثبات اقتصاد اروپا را به طور همزمان زیر سوال می برد که می تواند روی ارزش یورو تاثیرگذار باشد.

علیرغم تمامی معضلات موجود در اروپا، به نظر می رسد در صورت اتخاذ تصمیم جدی بانک مرکزی اروپا برای افزایش نرخد بهره بانکی در ماه اکتبر و اادامه این رویه طی ماه های بعد، به سود یورو تمام شود.

این در حالیست که به گفته کارشناسان، فدرال رزرو دیگر میدان عمکل چندانی برای افزایش نرخ بهره بانکی نداشته و نهایتا تا دو مرحله دیگر بتواند نرخ بهره بانکی را بین ۵۰ الی ۷۵ واحد افزایش دهد؛ چراکه ادامه بیشتر این روند، قطعا منجر به شکل گیری رکود گسترده در بازار بزرگترین اقتصاد جهان یعنی آمریکا خواهد شد که نتیجه ای جز تعطیلی کارخانه ها و تعدیل نیروهای آنها نخواهد داشت.

تحلیل تکنیکال یورو/دلار برای مهر ماه

پیش بینی نرخ جفت ارز یورو به دلار برای مهر ماه

نمودار ۳۰ دقیقه ای بالا نشان می دهد که جفت ارز EUR/USD طی چند روز گذشته بهبودی آهسته را تجربه کرده است. در این دوره، این جفت ارز توانسته تا سطح اصلاحی فیبوناچی ۳۸.۲% حرکت نماید. همچنین قیمت در امتداد میانگین های متحرک ۲۵ روزه و ۵۰ روزه تثبیت شده و این در حالیست که MACD به سمت خط خنثی حرکت کرده است.

بنابراین، این احتمال وجود دارد که این جفت در روزهای آینده به روند صعودی خود ادامه داده و گاوها سطح کلیدی را در برابری ۱:۱ این دو ارز قرار دهند. حرکت به بالای مقاومت مذکور در محدوده ۱:۱ می تواند منجر به افزایش نرخ به سطح مهم ۱.۰۱۰۰ شود. حد ضرر این معامله روی ۰.۹۷۰۰ خواهد بود.

کد خبر: ۱۷۸٬۷۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha