صرفه‌جویی ارزی و رونق تولید با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

صرفه‌جویی ارزی و رونق تولید با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

در ابتدای سال جاری دولت سیزدهم توانست ارز ۴۲۰۰ را حذف کند هرچند که این اقدام دولت در ابتدا با افزایش تورم منجر شد اما در ادامه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مزایای زیادی برای کشور داشته است.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، یکی از مهم‌ترین مزایای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کاهش واردات به کشور بوده است. زیرا دولت در گذشته یارانه زیادی به کالاهای اساسی مردم پرداخت می‌کرده است که موجب شده است تا این کالاها از کشور قاچاق شود اما حال که قیمت این کالاها افزایش یافته، قاچاق کالاهای اساسی دیگر مقرون به صرفه نیست.

به گفته مصطفی قمری ‌وفا سخنگوی بانک مرکزی با حذف ارز ترجیحی و حذف قاچاق کالاهای اساسی فقط در ۶ ماه گذشته دو میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی در کشور انجام شده است. همچنین ارز ترجیحی موجب شده بود که در گذشته فسادهای گسترده‌ای روی دهد و در برخی موارد با وجود تخصیص ارز با کمبود کالا مواجه بودیم زیرا کالاها قاچاق می‌شد و حتی در برخی مواقع ارز ۴۲۰۰ به کالاهای اساسی اختصاص می یافت و کالا وارد می شد اما کالا ها در بازار سیاه به چند برابر قیمت به فروش می‌رسید و در نهایت در کشور کمبود کالا روی می‌داد.

در نهایت ارز ۴۲۰۰ تومانی موجب شده بود تا پایه پولی رشد نماید و در ادامه شاهد رشد نرخ تورم در کشور بودیم. به عبارت دیگر ارز ۴۲۰۰ تومانی نه تنها تورم را کاهش نداد بلکه یکی از عوامل افزایش تورم در کشور اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی بود.

حال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کشور معامله دو سر سود برای مردم شده است زیرا از یک طرف مانع خروج منابع ارزی به خارج از کشور شده که نتیجه آن از یک طرف مدیریت بازار ارز و از طرف دیگر کاهش تورم کالایی و حذف فساد از اقتصاد ایران است.

یکی از موارد ناکارآمدی ارز ۴۲۰۰ تومانی ناعادلانه بودن بهره‌مندی عموم مردم از یارانه کالاهای اساسی بود. زیرا دهک‌های ثروتمند از کالاهایی نظیر مرغ، تخم‌ مرغ، لبنیات، گوشت قرمز و ... بسیار بیشتر از افراد کم درآمد استفاده می‌کردند.

همچنین یکی از فسادهایی که در اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی روی داد این بود که ارز ارزان در اختیار وابستگان جناحی و غیرجناحی دولت‌ها به خصوص در دولت گذشته قرار می‌گرفت و این افراد بیت‌المال را نابود می کردند که جلوی این کار نیز با سیاست‌گذاری درست دولت سیزدهم گرفته شد.

در پایان باید اشاره کرد که یکی از مزیت‌های حذف ارز ترجیحی این است که بهره‌وری در تولید کالاهای کشاورزی را بیشتر کرده است زیرا کشاورزان قدر محصولات خود را بیشتر می‌دانند و ارزش محصولاتی که تولید می کنند بسیار افزایش یافته است. بنابراین کیفیت تولید را افزایش داده‌اند. از طرف دیگر به سبب افزایش قیمت کالاهای اساسی ضایعات و دور ریز محصولات کشاورزی کاهش یافته است. در روی دیگر سکه نیز به نظر می‌رسد که با حذف ارز ترجیحی مردم قدر داشته‌های خود را بیشتر از گذشته پی‌برده اند و به اندازه‌ای خریداری و مصرف می‌کنند که نیاز آن‌ها را پاسخ دهد.

کد خبر: ۱۷۸٬۷۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha