۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۷
حاشیه سود اندک کشاورزان از کشت و زرع | زارعان توان نوسازی ناوگان کشاورزی را ندارند
مدیر عامل شرکت سام آرین ماشین مطرح کرد؛

حاشیه سود اندک کشاورزان از کشت و زرع | زارعان توان نوسازی ناوگان کشاورزی را ندارند

گرگان- نامی، مدیر عامل شرکت سام آرین ماشین از عدم تمایل کشاورزان به نوسازی ناوگان کشاورزی خبر داد و گفت: خرید محصولات کشاورزی با پائین ترین قیمت، توان زارعان برای نوسازی تجهیزات کشاورزی کم کرده است.

حمید رضا نامی در گفتگو با خبرنگار بازار، افزود: شرکت ما تولید کننده تخصصی ماشین های خاکبرداری است و انواع دیسک، گاوآهن،  زیر شکن های سنگین و سبک را تولید می کند.

وی ادامه اداد: این شرکت نزدیک به سه دهه سابقه فعالیت دارد و در استان گلستان حدود بیست سال است که دستگاه های ما استفاده می شود. 

نامی که به عنوان رییس هیات مدیره انجمن تولید کنندگان ماشین آلات کشاورزی کشور هم فعالیت دارد، در خصوص تاثیرگذاری تحریم ها بر تولیدات این شرکت گفت: به صورت کلی، عمده ادوات کشاورزی در داخل تولید می شود و درصد کمی از دستگاه ها نیاز به قطعاتی دارند که وارداتی است.

وی ادامه داد: دلیل واردات قطعات هم به این خاطر است که تکنولوژی آن در ایران نیست و یا تیراژ و تعداد آن به لحاظ تولید، اقتصادی نیست.

او اضافه کرد: به همین دلیل به صورت جدی تحریم ها خیلی روی تولیدات ما اثر گذار نبوده و به این ترتیب در کشور، برخلاف سایر بخش های اقتصادی، تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی کمترین مشکل را دارند.

نامی در خصوص مشکلات واحدهای تولیدی، افزود: مشکل اعتبارات بانک ها، حمل و نقل بین الملل و بیمه که به صورت عام و برای همه است و مهم نیست که تولید کننده قطعات کشاورزی و یا لوازم خانگی باشید.

مدیرعامل شرکت سام آرین ماشین با بیان اینکه ما در واقع مشکل جدی و حادی نداریم چرا که تولید محصولات ما خیلی وابسته به واردات نیست، گفت: در حال حاضر محصولات تولیدی ما به کشورهای قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، عراق، ازبکستان، آذربایجان و افغانستان صادر می شود.

نامی در مورد تاثیر افزایش دستمزدها بر روی قیمت تمام شده محصول، گفت: ماشین های کشاورزی به دلیل اینکه ذات ماشین سازی دارد و تولید انبوه نیست وابستگی بسیار زیادی به نیروی انسانی داشته وافزایش دستمزد بر قیمت تمام شده آن متاثر است.

وی با بیان این نکته که بخشی از قیمت تمام شده محصول متاثراز بهای فولاد است، افزود: این موارد قیمت ادوات کشاورزی را افزایش داده وگرنه در واقع خود دستمزد خیلی اثر زیادی بر افزایش قیمت تمام شده، ندارد.

وی ادامه داد: افزایش دستمزد هم با توجه به این گرانی ها بازهم کم است. ما در شرکت حتی گاهی حقوق بیشتری برای نیروی انسانی در نظر می گیریم و آن را فراتر از حق و حقوق تعیین شده پوشش می دهیم.

به گفته او، سرمایه یک واحد تولیدی نیروهای انسانی آموزش دیده است و اگر اثر بخشی بیشتری بخواهیم باید افزایش دستمزد برای نیروی انسانی به خصوص بخش متخصص لحاظ شود.

مدیرعامل شرکت سام آرین ماشین افزود: با توجه به افزایش قیمت و گرانی ها، خرید کشاورزان از ادوات کمتر شده و تمایلشان به نوسازی ناوگان مکانیزاسیون کم شده است.

نامی یکی از علل عدم تمایل کشاورزان به نوسازی ناوگان را خرید پائین محصولات کشاورزی اعلام کرد و افزود: اگر محصول کشاورز را به قیمت واقعی بخرند و قیمت کارشناسی با لحاظ سود مجاز در نظر گرفته شود. قیمت دستگاه ها هم در قیمت تمام شده محصول کشاورز پیش بینی می شود.

مدیر عامل شرکت سام آرین ماشین در خاتمه افزود: در صورت تداوم این روند، توان کشاورز برای خرید ماشین های جدید و جایگزینی آن با ماشین های فرسوده روز به روز کاهش می یابد و ترجیح آنها به جای نوسازی بر تعمیرماشین آلات خواهد بود.

کد خبر: ۱۷۸٬۷۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha